Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 15,4 storlek på bildskärm?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet vad bredd och höjd är i millimeter på själva bildskärmsytan på senaste MacBook Pro 15,4. Hur man räknar ut det glömde jag bort för minst 20 år sedan...

Nåväl, tacksam för svar och är det ingen som vet så får jag väl ta med mig måttband till någon återförsäljare.

Har löst det med lite hjälp.

Finns inget värre än en oavslutad tråd.

Eftersom skärmen är 900x1440 pixlar ger det ett förhållande på 1,6 (bredd/höjd) så det blir då följande ekvation där x är höjden: x (i kvadrat) + (1,6x) (i kvadrat) = 15,4 (i kvadrat)

15,4x15,4=237,16

237,16 / (1,6 i kvadrat plus 1) 3,56=66,61797752809

och roten ur 66,61797752809 blir 8,161983676049 tum eller 207,3143853716447 mm.

Bildskärmsytan på MacBook Pro 15,4 är 207 mm i höjd?

Tack Markus för hjälp med tillämpning av Pythagoras.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-13 16:30

Min linjal säger 209 mm i höjd från kant till kant.

Teori och praktik verkar överensstämma. Och den lilla avvikelsen var ju dessutom åt rätt håll.

Har funderat på om jag ska välja 15 eller 17 men jag tror det får räcka med 15, det blir för mycket att bära på och för stor investering.

Tack för mätningen!

Ursprungligen av Patrik G:

Teori och praktik verkar överensstämma. Och den lilla avvikelsen var ju dessutom åt rätt håll.

Har funderat på om jag ska välja 15 eller 17 men jag tror det får räcka med 15, det blir för mycket att bära på och för stor investering.

Tack för mätningen!

Du trodde alltså att Apple skulle lura dig och ge dig mindre än 15.4"?

Nää, men jag ville veta höjden. Dom gånger jag tittat på den har jag tyckt att 15 ser så tilllplattad ut men det är ju för att den är så bred. Nu visade det sig att den bara är 6 mm mindre på höjden än min gamla Powerbook och så är det givetvis en hel massa annat som är ljusår bättre med skärmen osv, nemas problemas. Ska bli kul med en ny bärbar.

Jag satt verkligen länge o funderade på vilken skärm jag skulle välja. Det som blev det avgörande var att jag reser väldigt mycket med datorn, så tyngden + batteritiden var det som blev vågmästare.

Tittar man mycket på DVD och har dator på samma ställe är ju 17 tummaren ett trevligt val.

mvh
Bill

1
Bevaka tråden