Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn är defekt enligt mig - men det tycker inte servicestället

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lämnade in min MacBook den 26 mars, för att den lät konstigt. Ett elektroniskt surrande, som dessutom förhöjdes (eller snarare så adderades ett nytt elektroniskt surrande) när skärmen blev mörkare.

I fredags ringde jag till servicestället och frågade om de var klara med min dator, men de hade inte hunnit kolla på den ännu. Igår, tisdag, ringer jag igen, och den är färdig, men de hittade inga fel. Så jag ringer till Apple och frågar vad jag ska göra nu, och han jag talade med tyckte jag var skitjobbig och tyckte att jag var för ljudkänslig. Nåväl, han ringde till servicestället och frågade dom vad som hänt. När han då återkommer till mig, så säger han att servicestället testat min dator i en vecka. Men till mig sa dom att de inte hade kollat på den ens i fredags?

Ska jag lämna in datorn med datorsurret till ett annat serviceställe, eller får jag helt enkelt finna mig i att datorn surrar (min gamla iBook låter ingenting alls).

//David

Mycket svårt ärende. Jag har själv råkat ut göt något liknande som servicetekniker.
Allt hänger på vad serviceteknikern säger till Apple är min erfarenhet.
Är han/Hon halvdöv ja så är det kört för din del.
Prova att lämna den till ett annat ställe, beskriv på plats vad det är som låter och hur de ska återskapa ljudet. Har de möjlighet låt dem lyssna medan du är där.

Kan du inte ringa till Apple och be att få tala med en tekniker, så att du kan få en "remiss"?

Ursprungligen av henkebarn:

Kan du inte ringa till Apple och be att få tala med en tekniker, så att du kan få en "remiss"?

Precis, det ska man göra INNAN man går till ett serviceställe. Då är det ju Du som talar om för Apple hur det är och du får ett case number och sen ska bara servicestället åtgärda det. Går du först till ett serviceställe så överlåter du liksom det åt dem att bestämma vad som är fel, ringer du Apple så lyssnar ju bara de på vad DU säger och gör anteckningar.

Svårt nu när ärendet har hamnat lite fel ifrån början, men jag skulle i alla fall försöka övertyga Apple först om vad som är fel även nu, innan du springer till ett nytt serviceställe.

Ursprungligen av Foxfire:

...får jag helt enkelt finna mig i att datorn surrar (min gamla iBook låter ingenting alls).

Det beror ju på vad som orsakar surret...

Du säger att det är ett "elektroniskt surrande". Har du då kollat om det är någon skillnad mellan att köra på batteri eller nätdrift? Någon skillnad mellan jordat och ojordat eluttag?

Och du är helt säker på att det inte är ett mekaniskt surrande, typ hårddisk, DVD eller fläkt?

Har du jämfört med en annan MacBook av samma modell?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror ju på vad som orsakar surret...

Du säger att det är ett "elektroniskt surrande". Har du då kollat om det är någon skillnad mellan att köra på batteri eller nätdrift? Någon skillnad mellan jordat och ojordat eluttag?

Och du är helt säker på att det inte är ett mekaniskt surrande, typ hårddisk, DVD eller fläkt?

Har du jämfört med en annan MacBook av samma modell?

Håller med Jesper om att du bör kolla dessa olika möjligheter.
Kan bero på mjukvara också, tyvärr. Jag har erfarit (med en macbook från nov 07, 4gb ram och 250gb 5400rpm hdd) att Quicksilver får fläkten att gå igång som tusan. Den låter så pass att det är omöjligt att sova i samma rum om man har Quicksilver igång. Turligt nog har jag aldrig vant mig vid programmet och saknar därmed inte det. Men störigt är det.

Muahaha! Hade lite småfel på min 3 dar gamla macbook, typ en död pixel, småtrög ejectknapp, vissa program funkade inte (har ifs inte apple med å göra). Jag ringde till apple och utnyttjade de 14-dagarnas bytesrätt och väntar nu på en ny. Största problemet var att programmen inte funkade, vilket lär bero mer på mej än på datorn. Men när det ändå var så enkelt att få en ny så...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-09 20:37
Ursprungligen av |-Simon-|:

Största problemet var att programmen inte funkade, vilket lär bero mer på mej än på datorn. Men när det ändå var så enkelt att få en ny så...

Funkade programmen på den nya datorn då? Att lämna in hela datorer på service i onödan drar ju bara upp priset på datorerna för oss andra (och dig själv när du köper nästa)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 18:40

duktig du är....

1
Bevaka tråden