MB-skärm dör i Boot Camp

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-09 11:27

Hej,

Bakgrund

Har en två veckor gammal Macbook inhandlad på Macforum i Göteborg. Har utan några som helst problem kört med Boot Camp för att installera Windows XP på den. Jag vet inte hur många gånger jag har startat upp den partitionen, men det är lätt 10+. Vanligtvis kör jag med en extern extraskärm, en Samsung 226BW, när jag arbetar i OS X-miljön (angiven som primär, MB:s interna som sekundär), men aldrig till Windows. Jag har alltid bootat upp utan.

Problemet

Jag lät datorn stå på och ladda sig under tiden jag var på jobbet i går (jobbar natt). När jag kom hem och öppnade datorn ville den inte svara. Skärmen var helt svart. Jag tryckte på några knappar utan vidare resultat. Tänkte inte så mycket på det och startade om datorn. Då märkte jag VGA -> mini-DVI-adaptern har råkat åka ur. Jag tänkte att jag dock inte hade någon anledning av den, då jag skulle boota upp Windows. Jag lät Boot Camp sköta mitt syfte och gick på toa. När jag kom tillbaka var skärmen åter igen svart. Samma sak här, *trycka trycka*, *röra på musen*, inget händer. Startar om igen, och ljudet talade om för mig att Windows var igång och på väg att avslutas.
Under omstarten ser jag allting starta upp som normalt. Inga problem vad det ser ut som. Jag testar att starta Counter-Strike och skärmen dör direkt.

Vad jag har provat

1) Provat att koppla in den externa skärmen och boota i Windows. Boot up-sekvensen för Windows visas på den externa, sen kommer skrivbordet på den interna. Där väljer jag att utöka skrivbordet till den externa och den interna dör på direkten. Kan heller inte göra något på den externa, då upplösningen blir riktigt vrickad. Får riktigt låg, men ändå fastar inte allt på skärmen.

2) Jobbar just nu i Mac och har skrivit hela det här inlägget, på den externa skärmen, utan att den interna har haft några som helst problem.

-----

Vad i hela friden kan vara problemet? Windows har sina Boot Camp-drivrutiner installerade. Jag har varken tappat datorn i golvet eller utsatt datorns inre kretsar för någon urinfetisch. Självklart ska jag göra ett försök hos Macforums tekniksupport, men har av erfarenhet valt att göra ett försök här först.

Tack på förhand

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-09 12:02

Uppdatering: Nu har jag lyckats få en relativt vettig upplösning så att jag ser innehållet på den externa skärmen - detta genom att klona skärminnehållet. När jag går in under skärminställningarna verkar det ha gått åt skogen för den interna dock. Upplösningen är inställd på 640x480 (jag kan dock dra upp 2048x1536), medan den externa max går upp till 1280x800. Ändrar jag upplösningen på den interna händer ingenting. Den hoppar bara tillbaka till 640-inställningen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-12 20:49

Lösningen är här. Den löjligaste på år och dar också. Det visade sig att av någon anledning så återställde ljusstyrkan sig till 0 på ett kick. Maxade den via controllern på Macbookens tangentbord och problemet försvann.

Doh!

1
Bevaka tråden