Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-08 01:48

Goddag.
Jonathan heter jag. Född och uppvuxen i Gbgs skärgård.
Arbetar med/för/om/genom Göteborgs Stad med bilder, stilla och rörliga. Mest för att det är mkt roligt. Någon gång ska jag bli fantast på det också.

Har ett brinnande musik intresse, med ett reggaeband Dubadown (på is), ett dub-projekt, har spelat (alla möjliga) skivor sen 96, och varit prof. hobbyljudtekniker sen 98, just nu mkt reggae/dub, men allt möjligt annat.
1993: Datorgrundkurs i högstadiet på Macintoch Classic II.
2005: en monochrom iPod 40Gb som blev stulen, utförsäkrad till en iPod Photo 60Gb som dog nu Mars2008.
iBook med 2 USb portar tjänar nu som CD/mp3spelare till stereo, samt en PowerBook G4 som jobbdator.
Är här för teknisk support, tips å tricks, glädjeyra, nostalgi, Skrik, å mkt annat.
Just nu: tipsa gärna om/hur/när om man ska skaffa ny iPod... eller vänta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-08 08:08
Ursprungligen av younis:

Goddag.
Jonathan heter jag. Född och uppvuxen i Gbgs skärgård.
Arbetar med/för/om/genom Göteborgs Stad med bilder, stilla och rörliga. Mest för att det är mkt roligt. Någon gång ska jag bli fantast på det också.

Har ett brinnande musik intresse, med ett reggaeband Dubadown (på is), ett dub-projekt, har spelat (alla möjliga) skivor sen 96, och varit prof. hobbyljudtekniker sen 98, just nu mkt reggae/dub, men allt möjligt annat.
1993: Datorgrundkurs i högstadiet på Macintoch Classic II.
2005: en monochrom iPod 40Gb som blev stulen, utförsäkrad till en iPod Photo 60Gb som dog nu Mars2008.
iBook med 2 USb portar tjänar nu som CD/mp3spelare till stereo, samt en PowerBook G4 som jobbdator.
Är här för teknisk support, tips å tricks, glädjeyra, nostalgi, Skrik, å mkt annat.
Just nu: tipsa gärna om/hur/när om man ska skaffa ny iPod... eller vänta.

Behöver du en ny (?) mobil, köp en iPhone (du får iPod på köpet), behöver du inte det, köp en iPodTouch!

Välkommen till 99´an younis.

Skulle vara jättekul att höra din musik

Senast redigerat 2008-04-08 09:27
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-08 09:15

Hejhej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 09:22

Ge oss dub!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-08 12:18
Ursprungligen av kenjon:

Behöver du en ny (?) mobil, köp en iPhone (du får iPod på köpet), behöver du inte det, köp en iPodTouch!

Nja, jag har just nu LG Viewty, men den har jag ju haft ända sen i december! Då är det kanske dags att byta nu då?

Jag är i kvalet "att ha med sig allt man har" = 160GB Classic
eller en "smidig som man kan ha med sig jämt/när man får för sig att springa" = Nano. (min gamla Photo dog nog av att sitta i midjan och hoppa. Hårddisken klarar väl inte av att springa med?)

Touch känns som ett komplement om man reser mkt. jag går mest.

iPhone väntar jag med tills kameran blir något bättre (inkl blixt tex)

Ursprungligen av Electroboy:

Välkommen till 99´an younis.

Skulle vara jättekul att höra din musik

Hehe - tja, ett tag fanns vår musik bland torrenter. Nu har jag inte så bra koll.
Man kan lyssna å ladda ner lite från www.dubadown.com

Ursprungligen av Dego:

Ge oss dub!

Dub kommer senare i år.
sålänge:
www.dubadown.com/mp3/No_Dub.mp3
www.dubadown.com/mp3/Dubadown/06-Operation%20Dub%20%5BInternal%20Dread%20Dubmix%5D.mp3

Senast redigerat 2008-04-08 13:04

RIKTIGT bra låtar
Kul med en Internal Dread mix.
Riktig lyx med att ha ett band ju.
Rätt avis blir man, men skit i det. Nu njuter jag till mer musik från dig.

Gillar verkligen reverbjobbet på No_dub (märker liknande i Operation Dub). Tänkte mickla ihop något liknande sound i helgen men kom aldrig så långt (delaysvansarna/feedbacken kommenterar jag inte, för sånt ligger så varmt om hjärtat så det blir självklart:D)

Dum fråga, är det hemligt recept på basen i Operation Dub? Har hört liknande på äldre plattor. Är lite nyfiken.

Senast redigerat 2008-04-08 19:13

Hej Jonathan, Skärgårdsbo?
Jag e Öckeröbo .... vad är du?

Trevligt, en göteborgare till ! Kan aldrig bli för många av det.;)
Bor centralt i Gbg men älskar att åka ut till skärgården på sommaren, mest södra skärgården till Vrångö och Styrsö.
Ipod ? Lilla ipod Shuffle bör väl klara lite studsande och den har ju ett bra pris. Använder en själv i sängen med lugn musik när jag har svårt att sova. Händer ofta att jag somnar ifrån den och att jag lägger mina nätta 50 kg ovanpå den...nåja, 60 kg då. Äsch, säger väl som det är; 70 kg.
Shit också; nästan 80 kg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-08 21:50
Ursprungligen av Electroboy:

RIKTIGT bra låtar
Kul med en Internal Dread mix.
Riktig lyx med att ha ett band ju.
Rätt avis blir man, men skit i det. Nu njuter jag till mer musik från dig.

Gillar verkligen reverbjobbet på No_dub (märker liknande i Operation Dub). Tänkte mickla ihop något liknande sound i helgen men kom aldrig så långt (delaysvansarna/feedbacken kommenterar jag inte, för sånt ligger så varmt om hjärtat så det blir självklart:D)

Dum fråga, är det hemligt recept på basen i Operation Dub? Har hört liknande på äldre plattor. Är lite nyfiken.

Tackar tackar. kul att du gillar.
Båda låtarna är faktist inspelade och mixade av och med Internal Dread i hans komplett analoga studio - där är ett av de hemliga recepten. Ett annat är att den och baskagge hamnar längst ut på rullbandet, där kanalen får lite mera "yta" därför typiskt bra lämpad för bas. ett av några recept.
Reverbet är också analogt. Det är liksom ett 2 meter djupt skåp med två plåtplattor där det man tappar in i reverbet kommer in i ena sidan, sen skakas runt mellan de ställbara plattorna, och sen tillbaka till mik in i mixerbordet. Enkelt förklarat alltså. Men det är magi också. Och häxkonst... och internal dread.

Ursprungligen av Goflorp:

Hej Jonathan, Skärgårdsbo?
Jag e Öckeröbo .... vad är du?

Hähä. Hälsöbo i de första 17 åren. Nu bor bror å föräldrar kvar. syster på hönö. Å vid det här laget börjar man försöka räkna ut vems pôjk man e. Vems pôjk e du?

Ursprungligen av KaRo:

Trevligt, en göteborgare till ! Kan aldrig bli för många av det.;)
Bor centralt i Gbg men älskar att åka ut till skärgården på sommaren, mest södra skärgården till Vrångö och Styrsö.
Ipod ? Lilla ipod Shuffle bör väl klara lite studsande och den har ju ett bra pris. Använder en själv i sängen med lugn musik när jag har svårt att sova. Händer ofta att jag somnar ifrån den och att jag lägger mina nätta 50 kg ovanpå den...nåja, 60 kg då. Äsch, säger väl som det är; 70 kg.
Shit också; nästan 80 kg.

Södra skärgården är ju "fel" skärgård för mig. Men det är ju ö. med vatten. I like.

ja just det. Shuffle är ju ett alternativ faktist.
men om jag ändå får någon att köpa i staterna kan man (nästan) slå till på nano va?

Nya Nano är ett mycket bra alternativ. Jag har en sådan också och har den när jag sitter på buss/vagn sammanlagt 2 timmar per dag. Har lagt in massor med National Geographic.Video Shorts genom iTunes podcasts. Liten, läcker och med helt OK bild och bra 𝄞 ljudtycker jag.

Ang iPoder tycker jag
Shuffle=miniformat och behändig
Nano=läcker och snygga videos
Touch=magisk och som en minidator

Södra skärgården är sååååå rätt ! Lite för mycket bilar på norra för min smak. Fast det är en öar också och det är ju alltid ett stort +.

Välkommen hit Younis!

Har en iPhone och hade en iPod Classic 160 GB som blev stulen. Kan säga att jag verkligen saknar "ha med dig allt" samt den bra batteritiden. När/om jag får försäkringspengar för den stulna så kommer jag garanterat köpa en ny. Jag rekommenderar dig starkt att köpa en Classic!

Håller helt med ovanstående. Har själv en iPod 80 GB från förra generationen, som har typ samma mått som den 160 GB du verkar fundera på. Kan bara säga att den inte är så himla stor som det sägs, och att 80 GB räcker gott. Ingen människa har 80 GB musik som man lyssnar på regelbundet. Batteritiden är dessutom såhär ett drygt år efter inköp fortfarande drygt 18 timmar ljud, i jämförelse med de 20 som den presterade när jag köpte den.

Bästa musik och mediespelaren du kan ha. Punkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-10 18:08
Ursprungligen av hansfilipelo:

Välkommen hit Younis!

Har en iPhone och hade en iPod Classic 160 GB som blev stulen. Kan säga att jag verkligen saknar "ha med dig allt" samt den bra batteritiden. När/om jag får försäkringspengar för den stulna så kommer jag garanterat köpa en ny. Jag rekommenderar dig starkt att köpa en Classic!

Ursprungligen av |-Simon-|:

Håller helt med ovanstående. Har själv en iPod 80 GB från förra generationen, som har typ samma mått som den 160 GB du verkar fundera på. Kan bara säga att den inte är så himla stor som det sägs, och att 80 GB räcker gott. Ingen människa har 80 GB musik som man lyssnar på regelbundet. Batteritiden är dessutom såhär ett drygt år efter inköp fortfarande drygt 18 timmar ljud, i jämförelse med de 20 som den presterade när jag köpte den.

Bästa musik och mediespelaren du kan ha. Punkt.

Då ska det väl bli en Classic 80Gb då - 1500kr är ju inte farligt för den... Fast 600kr mer så får man dubbelt så mkt... hm...
Å så nano då. eller ska man invänta ngn sorts uppdatering inom kort, typ juni?

"Hähä. Hälsöbo i de första 17 åren. Nu bor bror å föräldrar kvar. syster på hönö. Å vid det här laget börjar man försöka räkna ut vems pôjk man e. Vems pôjk e du?"

Jadu, jag ä i alla fall Jonnys & Astor-på-Brödernas-tös-Betty-på-Postens-störste-pöjk.
Du känner kanske min bror Lars som har bilverkstan. Jag är 67:a.

Geck i samma klass som plysch (Stefan), Rö-tompa, Lell-Johan, Jonas Lundqvist (Bert-Oves pöjk), tjejerna i klassen från Hälsö va Camilla Johannesson, Linda Andersson (heter la Kroon numera) och Camilla Karlsson...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-11 00:02
Ursprungligen av Goflorp:

"Hähä. Hälsöbo i de första 17 åren. Nu bor bror å föräldrar kvar. syster på hönö. Å vid det här laget börjar man försöka räkna ut vems pôjk man e. Vems pôjk e du?"

Jadu, jag ä i alla fall Jonnys & Astor-på-Brödernas-tös-Betty-på-Postens-störste-pöjk.
Du känner kanske min bror Lars som har bilverkstan. Jag är 67:a.

Geck i samma klass som plysch (Stefan), Rö-tompa, Lell-Johan, Jonas Lundqvist (Bert-Oves pöjk), tjejerna i klassen från Hälsö va Camilla Johannesson, Linda Andersson (heter la Kroon numera) och Camilla Karlsson...

Oherreminje! Deg vet la ja vem du e.
Å min bror e DJ-slöjdlärar'n-i-backen-nu-nere-i-vika-på-hälsö-fotograf-Jakob å inte minst e jag Sylke-å-Görans-yngste. Ja - å därmed Walkers frus lillebror.
Så det var la inte så svårt att hålla rätt på släktbanden.
Kul men nån man vet vem de e.

Ursprungligen av younis:

Oherreminje! Deg vet la ja vem du e.
Å min bror e DJ-slöjdlärar'n-i-backen-nu-nere-i-vika-på-hälsö-fotograf-Jakob å inte minst e jag Sylke-å-Görans-yngste. Ja - å därmed Walkers frus lillebror.
Så det var la inte så svårt att hålla rätt på släktbanden.
Kul men nån man vet vem de e.

Jag har foton på väggen på mig och min bror som Jakob tagit.

Walker och Brorsan har ju vart kompisar och jobbarkompisar i många år.
Walker med fru är underbart goa människor.
Jenny gick förresten på målarkurs ihop med min fru nyssens...

Mina föräldrar hyr in sig på dina föräldrars stuga sommartid.

Springer du på mig så säg Hej! ...Jag och ansikten....

Målarkurs ?
Var var den målarkursen ? Vem var läraren ? Kostar ? Någon kurs i sommar ?

Ursprungligen av KaRo:

Målarkurs ?
Var var den målarkursen ? Vem var läraren ? Kostar ? Någon kurs i sommar ?

i Hönö Klåva, kvällstid, tror det dra igång till hösten igen.
Prislapp 1600:-

Fast det måste ju finnas större utbud inne i GBG...

gillade verkligen "in the name of god" skall absolut lyssna på fler!

Välkommen till 99!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-14 21:03

Hej och välkommen, hmm dubadown, det låter bekant. Undrar om inte ni spelade före eller efter oss på en festival på Styrsö för hur länge sen som helst. Kan ha varit 2000 eller så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-14 21:11
Ursprungligen av makari:

Hej och välkommen, hmm dubadown, det låter bekant. Undrar om inte ni spelade före eller efter oss på en festival på Styrsö för hur länge sen som helst. Kan ha varit 2000 eller så.

åjo - men tidigast 2003, eftersom vi började hösten 2002.
Sen var vi nog där -04 och -05 också.

Det var strålande sol -03, på oss å dom andra 10 som var där den eftermiddagen.

När vi sedan fick återkomma följande år så spöregnade det båda gångerna... Men det var en fin festival i en fin glänta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-14 22:27

Hmm, ja det var nog senare vid närmare eftertanke. Tror det var 2002 faktiskt. Vi lade ner det bandet 2003 så senare än så var det inte.

Goflorp:
Aha, trodde det var någon som hade en sommarkurs i akvarell. Jo, utbudet är väl stort i centrala Göteborg fast jag var bara ute efter sommarkurser. Så frugan gillar att måla också. Då bor ni verkligen bra till för det måste vara många motiv direkt utanför stugknuten, lyckosar !

1
Bevaka tråden