Hårddiskar, garantier och AppleCare

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-07 23:07

Har en hårddisk från en nästan två år gammal MacBook (en 80 GB Seagate Momentous) som precis har dött med det klassiska klick-ljudet. Varje gång hårddisken vaknar klickar den till ett par tre gånger följt av en dyster tystnad.
Nu är det ju så att de allra flesta hårddisktillverkare (speciellt Seagate) brukar ha väldigt bra garantier på sina hårddiskar, många har ju uppemot fem års garanti så finns det någon chans att man kan få en ny genom Apple? Datorn i sig har ingen AppleCare, men gäller det även hårddiskar? Eller kan man kontakta Seagate direkt och få den utbytt?

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-08 00:25

Det är en OEM disk, dvs, det är ett Apples garanti som gäller, vilket då är ett års garanti.

Man har dock 3 års fabriksgaranti...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Man har dock 3 års fabriksgaranti...

Nej, du blandar ihop det med reklamationsrätten.

Ursprungligen av ohennig:

Nej, du blandar ihop det med reklamationsrätten.

Du blandar också ihop det med Retail-diskar. Hårddiskar som följer med i datore har inge som helst garanti från tillverkaren. Det är datortillverkaren som står för garantin och den är oftast ett år.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Du blandar också ihop det med Retail-diskar. Hårddiskar som följer med i datore har inge som helst garanti från tillverkaren. Det är datortillverkaren som står för garantin och den är oftast ett år.

Nej jag blandar inte ihop det eftersom jag vet mycket väl vad som gäller i fallet OEM kontra retail-disk (vi är ju trots allt i samma bransch ;).

Jag utgick dock reflexmässigt från att det var ytterligare en sammanblandning av garanti och reklamationsrätt eftersom det redan hade avhandlats att det rör sig om OEM-diskar och att Seagate därmed inte ens vill ta i dem med tång. Inser nu att jag kan ha missuppfattat vad Gilbert syftade på.

Ursprungligen av ohennig:

Nej jag blandar inte ihop det eftersom jag vet mycket väl vad som gäller i fallet OEM kontra retail-disk (vi är ju trots allt i samma bransch ;).

Jag utgick dock reflexmässigt från att det var ytterligare en sammanblandning av garanti och reklamationsrätt eftersom det redan hade avhandlats att det rör sig om OEM-diskar och att Seagate därmed inte ens vill ta i dem med tång. Inser nu att jag kan ha missuppfattat vad Gilbert syftade på.

Och jag citerade fel person. Så kan det gå.

Det intressanta i sammanhanget är att Retail-distributörerna har ordentliga register på vilka diskar och serienummer som är levererade till vem och med vilken garanti. Kommer ihåg de drygt 50.000 Hitachi 120GXP som Dell dumpade på spotmarknaden. Helt utan garanti av förklarliga.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-24 11:12

Jag lånar tråden lite...

Min macbooks hårddisk har gått sönder, har lämnat in den på Humac i uppsala.
Har garanti kvar så det är ett garantiärende att få den utbytt.

Däremot undrar jag över hur det är med räddning av data på disken, ska det kosta något att få datan räddad? i det här fallet ca 1200kr.
Ligger inte även det under garantin hos apple?

tacksam för svar.

peace

Ursprungligen av djdisc:

Jag lånar tråden lite...

Min macbooks hårddisk har gått sönder, har lämnat in den på Humac i uppsala.
Har garanti kvar så det är ett garantiärende att få den utbytt.

Däremot undrar jag över hur det är med räddning av data på disken, ska det kosta något att få datan räddad? i det här fallet ca 1200kr.
Ligger inte även det under garantin hos apple?

tacksam för svar.

peace

Hoppas att du tog backup innan du lämnade in datorn, för den gamla hårddisken får du inte tillbaka.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-24 12:27

Djdisc: Apple eller någon datortillverkare ger ingen som helst garanti på din programvara/mjukvara. Du är själv skyldig att hålla med backup, så detta faller inte under garantin på något sätt, tyvärr.

Till er övriga. Har ni problem med HD:n på Macbooks, testa och ringa Apple, även om ni är utanför garantin.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-24 12:56
Ursprungligen av logh:

Djdisc: Apple eller någon datortillverkare ger ingen som helst garanti på din programvara/mjukvara. Du är själv skyldig att hålla med backup, så detta faller inte under garantin på något sätt, tyvärr.

okej jag förstår. Det är ju dock inte mjukvara eller programvara utan endast datat jag vill ha kvar.

De på verkstaden säger att det går att rädda datat men att det kostar ca 1200kr. Sen om det är en skälig summa att ta ut eller ej är ju diskutabel. Är ju i princip bara att kopiera över filerna på den nya hdd eller lägga dem på ett annat medium.

Nej ingen backup på hårddisken sedan tidigare. Var inte så mycket att spara men lite viktiga skolarbeten fanns det. men de är ju inte värda 1200kr.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-24 12:58

Med programvara/mjukvara menade jag dina personliga filer, dvs alla filer på hårddisken.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-24 12:58
Ursprungligen av logh:

Med programvara/mjukvara menade jag dina personliga filer, dvs alla filer på hårddisken.

Jag misstänkte det

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-24 13:08

Shandar: Hur gick det? Betalade du för hårddisken eller har du kollat med Apple?

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-24 21:47

Apple sa bara att den inte gick på garantin och ville inte ha med den att göra
Som tur var hade jag beställt och installerat en ny 120 GB disk bara ett par dagar tidigare så förlorade aldrig någon data.

1
Bevaka tråden