Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tror ni det är safe att köpa en macbook air nu? Det kommer inte en ny design även på den om någon månad?

Gäller dessa rykten bara macbook och macbook pro?

Ursprungligen av gabrielp:

Tror ni det är safe att köpa en macbook air nu? Det kommer inte en ny design även på den om någon månad?

Gäller dessa rykten bara macbook och macbook pro?

Ja, ryktena gäller bara dom två modellerna. Sen är det ju så att man aldrig riktigt kan veta med Apple. Men baserat på erfarenheten hur dom tidigare gjort saker och ting så brukar en design räcka rätt länge, speciellt de bärbara modellerna. Så en helt ny design på MBA är inte trolig.

Däremot kommer det alltid upphottade modeller med mindre förändringar efter en viss tid, oftast minst ett halvår. Och eftersom det passerat ett halvår för MBA är det ju inte otroligt att vi får se en mindre uppdatering av den nu i tredje eller fjärde kvartalet. Men än så länge har det inte varit några konkreta rykten kring den.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-24 16:09

Jag tror på en riktig lågbudgetmodell. En billig, bärbar dator som Apple tjänar mindre på än normalt.

Ursprungligen av Northwiz:

Jag tror på en riktig lågbudgetmodell. En billig, bärbar dator som Apple tjänar mindre på än normalt.

Det skulle kunna vara en möjlig förklaring till Apples kommande "product transition" som fick så mycket uppmärksamhet vid kvartalsrapporten nyligen. Det kan förstås betyda en helt ny pryl som från början är dyr, men det kan också betyda en prissäkning på en nuvarande produkt.

Men jag tror inte det betyder att det kommer en bärbar för typ 500 dollar. Men även en säkning på säg 100 dollar är ju trevlig (dvs ner från dagens 1099 dollar till 999 dollar för MacBook).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-25 11:25
Ursprungligen av Adrian B:

Det skulle kunna vara en möjlig förklaring till Apples kommande "product transition" som fick så mycket uppmärksamhet vid kvartalsrapporten nyligen. Det kan förstås betyda en helt ny pryl som från början är dyr, men det kan också betyda en prissäkning på en nuvarande produkt.

Men jag tror inte det betyder att det kommer en bärbar för typ 500 dollar. Men även en säkning på säg 100 dollar är ju trevlig (dvs ner från dagens 1099 dollar till 999 dollar för MacBook).

Jo, jag är inne på samma resonemang. Handlade det "bara" om nya modeller och ny design av macBook och MacBook Pro så borde det ju inte leda till sjunkande intäkter för Apple - snarare tvärtom.

Alltså bör det vara en produkt där vinstmarginalerna är lägre - en prissänkning på nuvarande modeller och/eller en ny billigare dator.

Ursprungligen av Northwiz:

Jo, jag är inne på samma resonemang. Handlade det "bara" om nya modeller och ny design av macBook och MacBook Pro så borde det ju inte leda till sjunkande intäkter för Apple - snarare tvärtom.

Alltså bör det vara en produkt där vinstmarginalerna är lägre - en prissänkning på nuvarande modeller och/eller en ny billigare dator.

Fast det kan ju också vara så att en helt ny teknik eller produkt tas fram som från början är rätt dyr, men senare sjunker i pris. Apple sa nyligen, vid kvartalsrapporten, att det är precis så dom jobbar.

Säg t.ex. att Apple börjar med SSD-diskar i MacBook/MacBook Pro. SSD-diskar är ytterst dyra fortfarande, jämfört med vanliga hårddiskar, och för att inte behöva höja priserna oväntat högt tar Apple istället smällen och lever med att marginalerna till en början blir sämre under övergången till SSD, men att i takt med att utvecklingen går framåt och produktionen ökar så sjunker Apples kostnader och dom kan på längre sikt räkna hem det. (Jag säger inte att jag tror på SSD-diskar redan nu, men det är ett bra exempel och man kan vara ganska säker på att det är en övergång som kommer i framtiden.)

ajälv så hoppas jag att apple sänker priserna så att de kommer ned till ungefär vad en pc dator med samma hårdvara kostar idag... vad jag menar med det är att en laptop med windows som kostar under 7000kr idag är bättre än macbooken för 10.000kr... eller ja 8800 som student.. sen borde priset dumpas rejält på om man tex. vill ha in en större hdd eller mer minne, köper man det ihop med datorn borde det inte vara 500kr dyrare än samma minne på komplett och likadant med hårddiskarna.... humm, jag tror ni fattar vad jag menar...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-28 03:03
Ursprungligen av borjeboy:

ajälv så hoppas jag att apple sänker priserna så att de kommer ned till ungefär vad en pc dator med samma hårdvara kostar idag... vad jag menar med det är att en laptop med windows som kostar under 7000kr idag är bättre än macbooken för 10.000kr... eller ja 8800 som student.. sen borde priset dumpas rejält på om man tex. vill ha in en större hdd eller mer minne, köper man det ihop med datorn borde det inte vara 500kr dyrare än samma minne på komplett och likadant med hårddiskarna.... humm, jag tror ni fattar vad jag menar...

Kan inte du leta fram en dator på 13" med 2Ghz Intel Core2Duo och allt som MacBooken har? Och det säger jag inte som om du inte skulle kunna, utan jag har en bekant som letar efter en billig PC med ungefär dom specifikationerna men det enda jag har hittat som verkar vettigt ligger på runt 8-9k.

Men sen får du också tänka på att kvaliteten i Apples laptops faktiskt är högre än många PCs. Toshiba och IBM t.ex. gör väldigt bra laptops medan en dator ifrån Acer eller Fujitsu Siemens framstår som ett slafsigt hastverk i jämförelse. Ranglig skärm, dåligt tangentbord och plastig känsla overall. Jag tycker verkligen att min MacBook känns robust i jämförelse med alla mina kompisars laptops av diverse lågbudgetmärken.

Jag hoppas verkligen, verkligen, verkligen på en ny MacBook. Det hade varit så jääävla schysst. Snälla ge mig en ny som ser ut mer som MacBook Air. Gärna ny trackpad och LCD-skärm också. Kanske 120Gb HDD (dubbelt så mycket som jag har nu), 2,2Ghz processor, kanske lite hetare grafikkort också. Helst backlight på tangentbordet också men det känns reserverat till de finare modellerna.

Men allt som är hetare än min 1st gen MacBook funkar. Jag kan se min dock reflekteras i trackpaden för att den är så välanvänd.

Ursprungligen av borjeboy:

ajälv så hoppas jag att apple sänker priserna så att de kommer ned till ungefär vad en pc dator med samma hårdvara kostar idag... vad jag menar med det är att en laptop med windows som kostar under 7000kr idag är bättre än macbooken för 10.000kr.

Jag tror du får svårt att matcha en PC för 7000 kr med en MacBook om du ser till allt du får för pengarna, priset på MacBook är redan idag ett rätt konkurrenskraftigt pris. Speciellt om du räknar in mjukvaran i det. Och kan du inte för ditt liv se mervärdet hos Macen är det nog lika bra att köpa PC:n för 7000 kr och vara nöjd med den eftersom den är "bättre" än MacBooken, i dina ögon.

Men detta är en evigt återkommande diskussion ("Macen måste bli billigare för PC är det") men vill du ta den igen så skapa en ny tråd, annars spårar det rätt snabb ur här.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-30 10:58
Ursprungligen av borjeboy:

ajälv så hoppas jag att apple sänker priserna så att de kommer ned till ungefär vad en pc dator med samma hårdvara kostar idag... vad jag menar med det är att en laptop med windows som kostar under 7000kr idag är bättre än macbooken för 10.000kr... eller ja 8800 som student.. sen borde priset dumpas rejält på om man tex. vill ha in en större hdd eller mer minne, köper man det ihop med datorn borde det inte vara 500kr dyrare än samma minne på komplett och likadant med hårddiskarna.... humm, jag tror ni fattar vad jag menar...

Jo, vi förstår att du vill att Apple ska anpassa hela sitt produktutbud efter din plånbok.

Läs igenom tråden så ser du att om vi ska diskutera pris och kostnader så bör rimligen alla kostnader tas med - inte enbart priset för hårdvaran.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-28 13:23
Ursprungligen av Adrian B:

Fast det kan ju också vara så att en helt ny teknik eller produkt tas fram som från början är rätt dyr, men senare sjunker i pris. Apple sa nyligen, vid kvartalsrapporten, att det är precis så dom jobbar.

Säg t.ex. att Apple börjar med SSD-diskar i MacBook/MacBook Pro. SSD-diskar är ytterst dyra fortfarande, jämfört med vanliga hårddiskar, och för att inte behöva höja priserna oväntat högt tar Apple istället smällen och lever med att marginalerna till en början blir sämre under övergången till SSD, men att i takt med att utvecklingen går framåt och produktionen ökar så sjunker Apples kostnader och dom kan på längre sikt räkna hem det. (Jag säger inte att jag tror på SSD-diskar redan nu, men det är ett bra exempel och man kan vara ganska säker på att det är en övergång som kommer i framtiden.)

Tja, det är inte heller omöjligt och jag tror inte heller på SSD-diskar, inte just nu.
Blue-Ray kan ju vara en annan möjlighet men jag tror fortfarande att det handlar om en lågprismodell och att det handlar om minskade intäkter i ett längre perspektiv.

Precis som du skirver så har Apple jobbat så här tidigare - tagit minskade intäkter under en kortare period, under introduceringen, så det finns det egentligen ingen anledning att varna för.

Nya rykten, MacBook med styrplatta i glas och tunnare, mer lik MacBook Air:

According to Weintraub's sources, the new MacBooks will be thinner than the current MacBook and MacBook Pro designs while slightly more rounded. The case is said to be made of one piece of aluminum and bears some similarities to the MacBook Air. The trackpad on the new notebook is to be made of glass and support multi-touch and the use of gestures, but the notebook will not incorporate a multi-touch screen.

Finally, Weintraub expects the new MacBook to be released at the end of September.

Läs hela här: Next MacBook to Include Glass Trackpad, Due in September? - Mac Rumors

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-24 17:05

Personligen skulle jag vara sjukt nöjd om de bara justerade Sverige-priset efter USA-priset. Men det lär ju inte hända.

Ursprungligen av en David:

Personligen skulle jag vara sjukt nöjd om de bara justerade Sverige-priset efter USA-priset. Men det lär ju inte hända.

Hur menar du?

Pris i USA för billigaste MacBooken (utan mervärdesskatt): 1099 dollar
Pris i Sverige för billigaste MacBooken (utan mervärdersskatt): 7.836,00 kr

7836 kr / 1099 dollar = 7,13 kr/dollar.

Jag skulle säga att Sverige-priset är justerat efter USA-priset rätt bra.

Svenska Apple kan förstås inte följa valutakursen exakt eftersom priset ska gälla under många månader (Apple ändrar inte priser förrän vid nya modeller, generellt sett) och de måste ha lite utrymme. Att då ha en dollarkurs på 7,13 kr tycker jag är rätt ok.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-24 19:26

Jag hoppas också den kommer snart. Då kan den hinna bli av med alla barnsjukdomar tills jag har pengar nog att köpa den. Min första generationens MacBook börjar kännas lite trött nu alltså..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-25 03:26

Aha! I stand corrected, tänkte inte på momsen. Fast dollarn är väl nere typ i 6 kronor nuförtiden, det gör ju faktiskt nästan en tusing. Mycket för mig. Och jag tycker att svenska studenter också ska få en gratis ipod!

Ursprungligen av en David:

Aha! I stand corrected, tänkte inte på momsen.

Extremt vanligt misstag här på forumet. Du lär inte vara den siste som gör det

Ursprungligen av en David:

Fast dollarn är väl nere typ i 6 kronor nuförtiden, det gör ju faktiskt nästan en tusing. Mycket för mig.

Visst, men Apple kan, som jag var inne på förut, inte följa dollarn så exakt eftersom dom inte justerar priserna. Ett pris som Apple sätter gäller under en lång tid framöver, minst ett halvår, och därmed måste det finnas utrymme för förändringar åt båda håll. Folk skulle ju inte bli så glada om Apple började höja priserna så fort dollarn gick upp, eller hur?

Apple likt andra företag vill gå med vinst, så därför ligger dom hellre på den säkra sidan. Därför finns det en tröghet i systemet. Apple har justerat priset mot dollarn om man jämför med tidigare kurser.

(Sen kan det förstås finnas andra skäl, t.ex. kan svenska Apple göra ett påslag för att finansiera sina kostnader i Sverige, om nu Apple jobbar på det viset.)

Tjena!

Jag har suttit de senaste dagarna och försökt luska fram vad som händer på MBP fronten just nu, då jag hörde av en kompis att Apple förmodligen ska uppdatera sina MBP modeller snart. Han sa bl.a. att de skulle uppdatera grafikkortet som idag sitter i burken.
Jag går i köptankar och behöver en ny snarast då jag börjar en utbildning i augusti. Vad tror ni? Är det värt att försöka hålla ut och vänta på att Apple släpper en ny modell eller ska jag strunta i det och köpa en nu?

Ursprungligen av margonaut:

Tjena!

Jag har suttit de senaste dagarna och försökt luska fram vad som händer på MBP fronten just nu, då jag hörde av en kompis att Apple förmodligen ska uppdatera sina MBP modeller snart. Han sa bl.a. att de skulle uppdatera grafikkortet som idag sitter i burken.
Jag går i köptankar och behöver en ny snarast då jag börjar en utbildning i augusti. Vad tror ni? Är det värt att försöka hålla ut och vänta på att Apple släpper en ny modell eller ska jag strunta i det och köpa en nu?

I min värld är inte valet svårt.
Du har bestämt dig för att ha en dator till skolstarten. Köp då datorn så du vet att den blir levererad ca en vecka innan skolstarten. Alternativet är att du väntar tills sista sekund och väljer att köpa den i en appleåterförsäljarbutik.
Det jag dessutom skulle lägga till i tankarna, av egen erfarenhet, är att man som student med ny appleburk ofta ägnar rätt mycket tid åt just burken första tiden. Sedan är det värt att tänka på att Apple de senaste åren konsekvent kört back-to-schoolkampanjen med start i aug/sep.

Nu är ju visserligen 13" en ganska udda skärmstorlek i pc-världen... vill du ha ett riktigt budget-alternativ som ändå har lite prestanda och är någorlunda lätt på foten (dock ful som stryk), så skulle jag förslå den här (Znote 6025WD - Kontor) 14"-aren med i stort sett de specs som macbook har (dock inte inbyggd kamera).
Vill du nödvändigtvis ha en 13" pc och det inte får vara sämre specs än macbook, kanske den här (WEBHALLEN.com [Fujitsu Siemens Amilo Si2636 - Intel C2D T8100 / 2GB / 250GB / 13.3" TFT / DVD±RW / Vista HP]) faller i smaken... kom bara ihåg att om du köper en av de här datorerna måste du inte bara stå ut med datorer som i mitt tycke är fula som stryk - du måste också leva med windows för en överskådlig framtid.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-28 05:11

Jag är supernöjd med min MacBook och skulle aldrig någonsin igen få för mig att köpa en Windowslaptop. Jag tycker det är solklart värt att betala typ 2000:- extra för en dator av superb byggkvalitet med ett OS som inte suger. Aldrig Fujitsu Siemens heller.

Lite småsugen på Asus EEE iofs men då får man ju ändå Linux förinstallerat.

Nåja, tack för länkarna och förlåt för offtopic

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-07-28 22:24
Ursprungligen av Peth:

Kanske inte chipset från Intel i kommande laptops:

AppleInsider | Apple's next-gen Macs to have something special under the hood

Tusan, du hann före

För den som undrar betyder det inte - om ryktet alls stämmer - att Apple inte överger Intel som processorleverantör, bara som leverantör av chipset.

AI spekulerar i att detta skulle kunna vara den produktövergång Apple talade om "that would pressure the company's profit margins but leave competitors scrambling by the side of the road".

Ursprungligen av Adrian B:

Tusan, du hann före

För den som undrar betyder det inte - om ryktet alls stämmer - att Apple inte överger Intel som processorleverantör, bara som leverantör av chipset.

Jag håller med, om de nu ska ta bort all PPC kod i Snow Leopard. Varför skulle de då börja anpassa sig efter nya chip.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-29 14:27

Att notera - det finns bara en enda källa för uppgifterna - AppleInsider.

Ursprungligen av Adrian B:

Tusan, du hann före

För den som undrar betyder det inte - om ryktet alls stämmer - att Apple inte överger Intel som processorleverantör, bara som leverantör av chipset.

AI spekulerar i att detta skulle kunna vara den produktövergång Apple talade om "that would pressure the company's profit margins but leave competitors scrambling by the side of the road".

Hoppas verkligen att de inte byter från Intel (chipset) för det kan gå riktigt åt pipan för musiker (Agere -historien kommer att blekna i jämförelse om det vill sig illa) då ljudkort funkar bäst med Intel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 23:20

Borde det inte kunna vara något extra litet fint chip som får alla Macs att göra saker snabbare? Roughly Drafted skrev om det och jag tycker det låter väldigt rimligt.

Baaah, är på jakt efter en till laptop nu och så får jag reda på att det kommer nya modeller. Jag hatar tamejfan apple. Nu kommer jag inte kunna köpa innan jag sett den nya.

Det är dags att spotta ut en ny MacBook Pro nu. Min 2.16GHz börjar kännas gammal och jag kan inte förmå mig själv att köpa en likadan bärbar med 2.4GHz processor.

Bevaka tråden