Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB + Airport Express = knas!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-06 22:21

Hej!

Efter att ha läst otaliga trådar på diverse forum så vänder jag mig nu till expertisens expertis.
Jag införskaffade en Airport, då min Apple TV skaffat mig magsåg med sitt krångel. Seg uppstart, jobbig fjärr och krassligt stöd för Airtunes.

Nu är det så att mitt modem, som jag fått från BBB, inte verkar vara en router. Något som jag misstänker att Airport måste ha. Det räcker liksom inte med ett modem.

Vad händer nu?
I Airport-verktyg så väljer jag att koppla min Airport till ett existerande nätverk. Mitt fungerande trådlösa kopplar då ned, och jag går igenom processen med att ställa in Airporten. När detta är färdigt, så ska jag få tillgång till Airporten genom den trådlösa "routern". Detta sker aldrig, och meddelandet "Kontakten med Airport går ej att upprätta" eller liknande.

I de trådar jag läst så kör vissa med ethernet-kabel direkt från modemet till Airporten, vilket också fungerar hos mig. Men det är inte så jag vill ha det, då ligger sladden mitt över golvet och blir en allmän fara för både människor och hundar.

Jag har modifierat en sketch från användarhandboken för Airport, för att likna exakt så som jag vill få det att fungera.
Ritningen finns på http://www.filedropper.com/minuppsattning_1

Jag antar att jag måste investera i en router. Förslag på vilken som kommer att vilja kramas med både BBB och Airport?
Vad är det i routerns specs som måste finnas för att detta ska fungera?

Övrig info:
Bredbandsbolaget ADSL 20/4 Mbit
Trådlöst modem Xavi X5258
PC

Jag är MYCKET tacksam för svar, lösningar, idéer och bollande.
Cheers!

Jag har ungefär som du + en Extreme...

BBB's modem kopplat via ethernet till Extremen. Expressen kopplat till stereon, och som utvidgar Extremens nätverk.

För mig fungerade det dock ett tag att bara köra BBB's modem och express, vilket slutade att fungera smärtfritt när ytterligare en dator ville in i nätverket i somras. Då skaffade jag en Extreme, sen har det funkat fint.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-07 10:47

panther
Tack för ditt svar!
På ett annat forum där jag också lagt upp samma fråga, så fick jag följande svar;

Citat:

En router från D-link eller liknande tror jag inte kan ersätta ditt modem eftersom den inte har modemfunktonaliteten. Det enklaste för dig är nog att köpe en router och ställa den precis vid ditt modem. Så det skulle se ut som följer.
telejack---modem---router <---trådlöst--->Airport

Detta låter vettigt i mina öron.. nu är ju då följdfrågan vilken router jag ska trolla fram för att få kommunikationen mellan den och Airporten?

Ursprungligen av Ove123:

.. nu är ju då följdfrågan vilken router jag ska trolla fram för att få kommunikationen mellan den och Airporten?

Mitt svar var liksom ett råd att köpa till en Airport Extreme, men jag tycker inte att du ska köpa en gammal som Pierrre sa, varför det? Du köpte väl en ny Express nyligen? Och även om Expressen skulle vara av den gamla sorten skulle jag köpa en ny Extreme om jag var du, om jag inte ville köpa en gammal just bara för att spara pengar om du nu har en Expresss av den gamla icke n-kompatibla sorten.

Skulle satsa på en Airport Extreme.. De nya har N, men eftersom du sitter med 24/4 så borde ju ett 54mbs router räck.. Kolla på blocket Airport express säljs ju där. Eller en lite äldre http://www.blocket.se/vi/15783581.htm?ca=13_s

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-04-07 12:32

Har du kollat med deras support om det går att aktivera NAT i modemet du har från BBB. För då sparar du både pengar och bekymmer

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-07 12:56

Pierre/M-stad
Mjae.. Är mindre sugen på att köpa ännu en mojäng som jag från början inte räknade med att jag skulle behöva. Jag trodde ju att jag skulle kunna plugga in min Express, och sedan var det klart.

panther
Jag har den nya Expressen med N, ja.

Erik_J
Now we're talking. Det var precis sånt jag ville få reda på, är det alltså NAT som mitt modem, alt. den ej ännu inköpta routern ska ha med i sina specs..?

Detta har jag ju inte tänkt på tidigare, men min Apple TV kunde ju faktiskt fungera tillsammans med mitt BBB-modem. Både mot internet (Flickr & YouTube) och att airtuna musik till.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-07 18:34

Jag har fått grön lampa! Inga problem eller konflikter rapporteras för min Express, och det verkar som om det finns kontakt..
Lösningen blev att ställa mitt modem på WPA2-personal, och ange ett eget 16 tecken långt lösenord. Omstart av dator, modem och airport och sedan köra installationen igen.
Nu hittades allt även efter den automatiska omstarten av airporten, något som inte fungerade innan.
Tack för Er hjälp!

Tack Ove123!

Höll på att bli galen med ny Express och samma BBB-modem som dig.

Här finns instruktioner för att ta sig in i modemet och ställa om till WPA2. Glöm inte att avaktivera WEP innan du sparar inställningarna.

Bredbandsbolaget - Trådlös teknik

Nu har jag grön lampa och trådlös musik till stereon

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-06-09 10:30

Gött mos maxcarlgren!
Ibland, nån gång i månaden, så får jag köra iprenew för att få kontakt med min Express.. men det händer som sagt jäkligt sällan och är lätt åtgärdat när det väl händer.
Bra att det ordnade sig för dig med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-24 22:03

Det här är 99:s klart bästa tråd! Tack för hjälpen allihop. Mycket tandagnisslande över detta har det varit!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-09-05 22:48

Wow jag trodde jag var helt dum i huvudet höll på att bli galen när det inte fungerar.
imorgon måste jag testa det här så hoppas att jag åxå får det att fungera.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-09-08 08:54

Hör av dig annars henke, så kan jag försöka hjälpa dig.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-09-09 07:38

Detta måste jag också testa, köpte en TC tidigare som tyvärr bara har fått stå eftersom jag inte har orkat prova få igång den med mitt nätverk, har testat ett flertal gånger men inte lyckats.
Nu har jag fått ny energi.

Jag har i princip samma upplägg som dig fast jag har en TC som ska in i nätverket också.

Jag har också ett Xavi 5258-P2 modem så jag får kontakta BBB om NAT, som jag inte har en aning om vad det är, men jag får kolla upp det under dagen.

Kan det vara så att de har gjort någon ändring i modem-programvaran?
Min airport express hookade upp direkt förut, men sedan ett halvår? tillbaka fungerar det inte.

Ska testa det där ni skrev om, hoppas det funkar.

Förresten, det fungerar finfint, men nu har mobiltelefonen istället svårt att hitta nätverket, men det spelar inte så stor roll. Tack för tipsen!

Jag har samma problem, får antingen sitta på nätet eller skicka musik till stereon. Har haft det så ett tag och använt olika datorer men nu när jag har flyttat vill jag få ordning på det.
Det borde inte vara något problem med tanke på att nu bredbandsbolaget säljer Airport Express tillsammans med Airfoil i något upplevelsepaket.
Har försökt att ta mig in i mitt trådlösa modem för att ändra säkerheten men kommer inte in.
Hur ska jag göra för att kunna lyssna på musik med bra ljudkvalitet samtidigt som jag surfar?

Du använder väl iTunes för att strömma musiken till Expressen? Airfoil tycker jag ibland har sämre ljud.

Ja, jag använder iTunes men då blir jag utan internet.. vilket inte är optimalt När jag fått det här att fungera kan det eventuellt vara aktuellt med Airfoil....

Hur har du kopplat Expressen till ditt modem? Tror du får beskriva problemet mera. Kanske någon skärmdump och så, då kanske forumet kan hjälpa dig mer.

Om jag har förstått hela tråden rätt och ev. har hittat en "lösning" på mitt problem så klarar jag inte av att köra musik ex. via itunes ut till stereon med airport express om jag använder mig av Xavi 5258-P2 ?

Har precis flyttat till ny lägenhet där vi har tagit över ett abb. från BBB, men det fula är att jag körde med BBB i min gamla lägenhet och där fungerade airporten och musiken precis som det skulle.

När jag försöker ansluta APE till det befintliga trådlösa och har ställt in alla inställningarna så ska den ju uppdateras men därefter så tappar den kontakten helt. Har följt guider både från Apple och från BBB, men denna tråden satte spiken i kisten kan man säga.

Vill någon bekräfta ifall jag har rätt eller fel.
Jag lyckas inte heller ansluta till routerns inställningar via webläsaren.

1
Bevaka tråden