Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kollar man kompabilitet med PowerPC i Xcode?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 15:52

Är det någon som vet hur man kollar om ett program fungerar för ppc i xcode 3?

Har gjort ett litet skoj program i xcode i ruby/cocoa och kollat in så jag har kompabilitet med äldre os i interface builder men när jag har kompilerat och testar programet på en gammal g4 så startar det inte.

Jag har ju iofs inte ruby installerat på g4an men det skall väl inte behövas efter kompileringen eller?

Jo, du behöver Ruby. Om du öppnar programbundlen du byggt ser du att den även innehåller projektets Ruby-filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 16:43

Ok vad tråkigt. Jag som hadde hoppats på att slippa lära mig objc. Men bakas inte allting ihop till en exekverbar fil efter kompileringen? (Antar att svaret då är nej hehe)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-04-06 17:16

Ruby är ju ett interpreterat språk och därför ligger det inga binärfiler i programbundeln utan rubyfilerna, som när programmet körs, kompileras och exekveras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 17:32
Ursprungligen av ahmedmo:

Ruby är ju ett interpreterat språk och därför ligger det inga binärfiler i programbundeln utan rubyfilerna, som när programmet körs, kompileras och exekveras.

Jo jag förstog det, men jag hadde väl hoppats att det gjordes när man byggde i xcode. I praktiken innebär det ju troligen att man begränsar användningen till leopard. Men det kan väl vara bra att ta sig en titt på obj-c hur som helst. Jag har t.ex haft lite problem med att översätta dokumentationen för cocoa till ruby eftersom alla exempel hela tiden har obj-c syntax.

rubycocoa finns för tiger, men man måste installera den på egen hand då.
man kan (nog?) klämma med frameworket i app-bundelen också, men kolla upp licensen för distribution först i så fall... (GPL?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 08:42
Ursprungligen av gabriela:

rubycocoa finns för tiger, men man måste installera den på egen hand då.
man kan (nog?) klämma med frameworket i app-bundelen också, men kolla upp licensen för distribution först i så fall... (GPL?)

Grym idé! Jag skall kolla närmare på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 19:29

Jag har fått anledning att återkomma till den här tråden. Jag har nu gjort om programmet i objective-c och det funkar som det skall i Leopard men inte alls i tiger på en g4:a. Jag har testat att kolla i programpaketet och startat från terminalen, men får då bus error. vad kan detta bero på? Jag har både en i386 och ppc mapp i build foldern, vad finns det för andra saker som kan ställa till det?

1
Bevaka tråden