Studentrabatt och enskild firma + iMac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare.

Har snokat lite i forumet och sett att detta varit uppe innan, men jag söker lite mer klarhet.

Jag förstår att man kan köpa en iMac och både dra av studentrabbat och moms då man har enskild firma. Jag har nyss startat egen firma och funderar på att köpa in en iMac på ovannämnda vis.

Hur går jag tillväga - på "Mecenat Apple Store" vill man ju att jag ska betala med kriditkort, vilket inte jag är så sugen på att göra, jag tänkte mig faktura. Men skulle man kunna gå in på Apple Store och köpa en dator på studentrabbat där (medtaget Mecenat kort förståss) och sedan ta med det i bokföringen som vanligt eller?

Det borde ju fungera i och med att man inte skiljer på privat ekonomi och den enskilda firmans ekonomi... har jag helt fel eller kommer jag kunna göra såhär?

Skattemyndigheterna kommer att hävda att datorn i första hand används för studier och inte till företaget varför avdrag kommer att nekas.

Om du är osäker bör du ringa skatteupplysningen: telefon 0771-567 567.

På Mecenat Apple Store betalar man med kort eller i förskott. Varför skulle Mecenat Apple Store lämna kredit?

Ursprungligen av Mats Larsson:

....På Mecenat Apple Store betalar man med kort eller i förskott. Varför skulle Mecenat Apple Store lämna kredit?

Förlåt, menar givetvis kortköp.

Tack för svaren, ringer skatteverket och kollar vad dem säger. Har hört lite med en revisor också som säger att det inte borde vara några problem.

Senast redigerat 2008-04-05 16:45

Rabatten har inte med bokföringen att göra så det är inget problem, men det är förstås bra att ringa skatteupplysningen och dubbelkolla.

Har du fått någon klarhet i denna fråga? Det har ju gått något år nu.

Någon annan som testat köpa via mecenat till sitt företag? Har hört av flera att det fungerat bra tidigare, men de kanske skärpt till sig nu?

Jag vill köpa på någon annans studentrabbat och betala med mitt företag.

//K

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-10-25 02:02
Ursprungligen av kebarb:

Har du fått någon klarhet i denna fråga? Det har ju gått något år nu.

Någon annan som testat köpa via mecenat till sitt företag? Har hört av flera att det fungerat bra tidigare, men de kanske skärpt till sig nu?

Jag vill köpa på någon annans studentrabbat och betala med mitt företag.

//K

Du kan ju försöka, men om du åker på en revision skiter det sig. Eftersom du måste ha en faktura eller ett specificerat kvitto. Och oavsett om du köper via Applestore eller hos någon annan som ger studentrabatt, så kommer den rabatten vara specificerad på kvittot eller fakturan.

1
Bevaka tråden