Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändrar jag decimalformat i OS X?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag vill ändra decimalformat i 10.5.2 från komma till punkt så att 329.923 tolkas som 329,923, någon som vet hur jag kan lyckas med det?

Mitt problem: Excel 2004 (svensk version) använder komma, MATLAB använder punkt, Numbers använder komma och i Kaleidagraph kan jag välja mellan punkt och komma. Jag vill slippa oroa mig för decimalformat när jag skickar runt data mellan olika program.

All hjälp uppskattas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 10:49

Om de olika programmen använder olika format, skulle jag tro att de inte lyder under OS X inställningar. Redan från början är ju ett specifikt decimalformat inställt (i Systeminställningar > Internationellt > Format), nämligen komma, om det är svenskt system.

Kolla om de program som använder punkt inte har en egen inställning för det.

Jag tror att det kan göras i systeminställningarna under internationellt/Format. Dessvärre verkar det inte gå att anpassa det numeriska formatet separat utan du får välja ett land som använder decimalpunkt (t.ex. USA) och sedan anpassa datumformat etc. till att motsvara svenska konventioner.

Vissa program som har egna importrutiner brukar själva översätta mellan formaten. Excel är dock lite lurigt eftersom det automatiskt kan omvandla punktformaterade tal till tidsformat (1.8 blir 1904-01-01 kl 01.08, 88.88 blir text eftersom det inte motsvarar någon "tid"). Om man sedan raderar formatet så får man ett helt annat tal än vad man hade från början (1.8=0,047222). Idiotiskt att man förlora data på det sättet. Därför brukar jag använda Textwrangler eller liknande för att ersätta punkter med komman innan jag importerar eller klistrar in.

Tack för svaren. Jag hade hoppats att man kunde anpassa just komma/punkt-formatet utan att behöva stå ut med ändrade datumformat etc.

Tyvärr hittar jag ingen separat funktion i de aktuella programmen, så jag får fortsätta med sök/ersätt när jag flyttar data. Ytterst klumpigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 17:11

I tidigare versioner av OS X fanns möjligheten att ha svenska grundinstälningar men sedan detaljerat välja , som . Otroligt irriterande att de tagit bort den funktionen!

Irriterande var ordet. Det verkar dock som det går att fixa men det är inte helt trivialt.
Länkar:
http://www.macfreek.nl/mindmaster/Decimal_Seperator_in_Mac_OS_X
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050926170928881&query=dec

1
Bevaka tråden