Prisskillnad på samma produkt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag befann mig på Net on Net igår och till min förvåning kostade en ipod dock 29:-?
Min första tanke var att de hade skrivit fel men sedan visade det sig att den verkligen kostade 29:-
Så nu undrar jag hur det kan komma sig att exakt samma docka kostar 275:-
Dockan låg i en kartong med apple märken osv på.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=C5BB8686&fnode=home/shop_ipod/ipod_accessories/cables_docks&nplm=MA594

http://www.netonnet.se/ Bärbart ljud > - Dockningsstationer

Hur kan detta komma sig? Är det så att apple store tar ett över pris?

Frågvis
//Svante

• Avstängd
  • International user
  • 2008-04-03 15:29

Net on Net kanske har kommit över ett konkurslager eller någon parallellimport. Bara för att det är Apple-logotyper på kartongen behöver det ju inte vara äkta vara, inte för att jag tror så i detta fall, men det kan ju förekomma.
/M

Ett annat exempel:
Media Markt säljer Griffin iTrip för 699 kr. Alla andra tar runt 400, kanske upp till 500. Lägsta pris just nu 389 kr, enligt Prisjakt.nu.

Jag har påpekat det för dem (det var i november, tror jag). De trodde inte på mig först. "Är du säker på att det är samma produkt?". När jag bestämt hävdade att det var samma produkt, så lovade hon att kolla upp det. Men när jag var där för ett par veckor sedan, så var priset fortfarande 699 kr.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 16:08

Ptja, så viitt jag vet har Media Markt ingen prisgaranti mot sina kunder och har ingen skyldighet att sänka priserna om någon konkurrent har en lägre prissättning. Det är fritt för butikerna att sätta vilka priser de vill därav den stora skillnaden på många produkter på marknaden.

Tycker du inte om Media Markts pris på en viss vara, fine, köp den någon annanstans, case closed.

PS:
Nej, jag jobbar inte på Media Markt

Ursprungligen av NBK:

Ptja, så viitt jag vet har Media Markt ingen prisgaranti mot sina kunder och har ingen skyldighet att sänka priserna om någon konkurrent har en lägre prissättning. Det är fritt för butikerna att sätta vilka priser de vill därav den stora skillnaden på många produkter på marknaden.

Tycker du inte om Media Markts pris på en viss vara, fine, köp den någon annanstans, case closed.

PS:
Nej, jag jobbar inte på Media Markt

För det första:
Jo, Media Markt har en lägsta-pris-garanti. Dock endast mot fysiska butiker, inte nät-butiker (men det är ju samma villkor som alla de andra kedjorna). Så det ligger i deras eget intresse att justera priset.

För det andra:
Du behöver inte "attackera" mig för detta. Jag har inte uttryckt någon "värdering" av detta. Jag har bara gett ytterligare ett exempel på det som tråden handlar om - att olika butiker har olika priser på samma vara.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 17:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För det första:
Jo, Media Markt har en lägsta-pris-garanti. Dock endast mot fysiska butiker, inte nät-butiker (men det är ju samma villkor som alla de andra kedjorna). Så det ligger i deras eget intresse att justera priset.

För det andra:
Du behöver inte "attackera" mig för detta. Jag har inte uttryckt någon "värdering" av detta. Jag har bara gett ytterligare ett exempel på det som tråden handlar om - att olika butiker har olika priser på samma vara.

Mitt inlägg var inte menat som en attack vare sig mot dig eller någon annan. Ber så mycket om ursäkt om du tog det så, det var verkligen inte meningen.

Som jag skrev, "så vitt jag vet" och där överbevisade du mig så det är ingenting att argumentera om där

Hoppas du godtar min ursäkt!

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-03 17:49

Varför är det konstigt att samma produkt kostar olika mycket på olika ställen? Ni har inte lagt märkte till att samma sak gäller ketchup, sylt, frukostflingor, fläskfile, mjölk och allt annat?

Ursprungligen av Jogin:

Varför är det konstigt att samma produkt kostar olika mycket på olika ställen? Ni har inte lagt märkte till att samma sak gäller ketchup, sylt, frukostflingor, fläskfile, mjölk och allt annat?

Det är ingen som har påstått att prisskillnader i allmänhet är något konstigt. Vad vi kanske har påstått är att det är lite anmärkningsvärt med just dessa STORA prisskillnader.

Bara för att man pratar om några exempel på prisskillnader, så betyder inte det att man menar alla små och stora prisskillnader i hela världen.

I NetOnNet-fallet skiljer det sisådär 800%.
I mitt MediaMarkt-fall skiljer det 80%

Jag tror inte att det skiljer mycket i ordinarie pris mellan en Felix-ketchup på ICA och samma vara på Coop.

Ursprungligen av Kidmaster:

Hej

Jag befann mig på Net on Net igår och till min förvåning kostade en ipod dock 29:-?
Min första tanke var att de hade skrivit fel men sedan visade det sig att den verkligen kostade 29:-

Det där var RIKTIGT billigt! Så billigt att jag känner att jag måste ha en själv. Tror ni den passar Nanon generation 1 ?

Ursprungligen av Marcus_R:

Det där var RIKTIGT billigt! Så billigt att jag känner att jag måste ha en själv. Tror ni den passar Nanon generation 1 ?

Jag tror att det finns en speciell för 1gen. såg den inte där men den finns säkert!

Tackar för alla svar
//Svante

1
Bevaka tråden