Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man lägga kortkommandon på skriptmenyn?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-03 00:37

Jag har ett appleskript jag vill köra i Mail med kortkommando. Går det att lösa?

Jag vet inte om detta trick fortfarande stöds men för ett antal år sedan kunde man lägga in kortkommandot i själva scriptfilens namn genom att separera det med tre "underscores".

Nedanstående är klippt ur från en av apples mailinglistor (och fanns som en not i ett av exempelscripten under Library/Scripts/Mail Scripts/Scripts Menu):

(*
This script also demonstrates the syntax for adding a keyboard shortcut to
a Scripts menu item. You can do this by suffixing the name of the script with
three underscore characters, then the keyboard shortcut. For example:

MyScript___ctl-shift-Y
MyScript___opt-cmd-Z
*)

Kan vara värt ett försök.

  • Medlem
  • 2008-04-03 23:00
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag vet inte om detta trick fortfarande stöds men för ett antal år sedan kunde man lägga in kortkommandot i själva scriptfilens namn genom att separera det med tre "underscores".

Nedanstående är klippt ur från en av apples mailinglistor (och fanns som en not i ett av exempelscripten under Library/Scripts/Mail Scripts/Scripts Menu):

(*
This script also demonstrates the syntax for adding a keyboard shortcut to
a Scripts menu item. You can do this by suffixing the name of the script with
three underscore characters, then the keyboard shortcut. For example:

MyScript___ctl-shift-Y
MyScript___opt-cmd-Z
*)

Kan vara värt ett försök.

Jag fick inte detta att fungera heller.

Lägg scriptet X (X=namnet på skriptet) så att det dyker upp i script-menyn i Mail
Öppna: System Prefs > Keyboard shortcuts
Scrolla längst ner och välj sedan antingen "Application Keyboard Shortcut > Mail.app" eller "Application Keyboard Shortcut > All Aplications".
Tryck "+" och välj det kortkomando du vill använda.

Se bilden för hur jag gjort för att få "Paste Special" i Word 2008 via script (scriptet heter "PasteSpecial").

  • Medlem
  • 2008-04-03 20:10

Jag kollade på Systeminställningarna men vet inte hur man exakt skriver in ett menyval. Jag ska testa båda förslagen senare i kväll. Tack!

Man skriver inte in menyval, man skriver namnet på skriptet. "Application Keyboard Shortcut > Mail.app" eller "Application Keyboard Shortcut > All Applications" anger bara i vilka program kortkommandot kommer synas i.

  • Medlem
  • 2008-04-03 22:58

Hmm, jag fattar inte. Jag har ett skript som heter Xxx och ligger i "Manusmappen för Mail". Hur ska jag då göra i Systeminställningarna?

Jag har även jag försökt med diverse program, men inte fått det att fungera.

Någon som har en lösning?

Bilder och förklaring kommer lite senare. Glömde att jag gjort vissa inställningar för att få det att fungera...
:">

Steg 1 / Picture 7:
Öppna "AppleScript Utility" och klicka in som på bilden (viktiga är "Show Script menu in menu bar").

Steg 2 / Picture 8:
Lägg ditt script med namn "Xxx" i "Din User > Library > Scripts > Aplications > Mail"

Steg 3 / Picture 9:
Öppa "Keyboard & Mouse" i System pref.

Steg 4 / Picture 6:
Välj "Keyboard Shortcuts" och scrolla längst ner. Välv "All aplications" och klicka sedan på "+".

Steg 5 Picture 11:
Menu Title = Namn på ditt Script (dvs "Xxx"). "Keyboard Shortcut" = Ställ markören i rutan och tryck de knappar du vill använda.

Steg 6 / Picture 6:
Hoppas det funkar!

  • Medlem
  • 2008-04-04 16:39
Ursprungligen av MagnusB:

Steg 1 / Picture 7:
Öppna "AppleScript Utility" och klicka in som på bilden (viktiga är "Show Script menu in menu bar").

Steg 2 / Picture 8:
Lägg ditt script med namn "Xxx" i "Din User > Library > Scripts > Aplications > Mail"

Steg 3 / Picture 9:
Öppa "Keyboard & Mouse" i System pref.

Steg 4 / Picture 6:
Välj "Keyboard Shortcuts" och scrolla längst ner. Välv "All aplications" och klicka sedan på "+".

Steg 5 Picture 11:
Menu Title = Namn på ditt Script (dvs "Xxx"). "Keyboard Shortcut" = Ställ markören i rutan och tryck de knappar du vill använda.

Steg 6 / Picture 6:
Hoppas det funkar!

Nix, fungerar inte...

Ursprungligen av Baron:

Nix, fungerar inte...

Du måste starta om SystemUIServer för att det ska börja funka.
Om du inte ser ditt egenpåhittade kortkommando så funkar det inte.

Tyvärr så har jag för mig att det inte funkar så bra som det borde. Fast de kanske har kammat till sig iom Leoparden.

Gör man motsvarande för Word 2008 så ser det ut så här:

Fast då ska scriptet läggas i: "Din User > Documents > Microsoft User Data >Word Script Menu Items".

I andra program kan script-menyn hamna på andra ställen. I Mail tror jag att den hamnar uppe till höger, i närheten av klockan.

Bra beskrivning MagnusB! Mitt tips om att lägga in kommandot i filnamnet verkar tyvärr inte fungera längre, som Baron också erfor. Synd, eftersom det var så enkelt (se t.ex. http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040618161426854)

Titta på FastScripts. Finns en gratis lite-version som nog räcker för detta behov.

  • Medlem
  • 2008-04-07 10:05
Ursprungligen av Hagelin:

Titta på FastScripts. Finns en gratis lite-version som nog räcker för detta behov.

Är gratisversionen samma som den riktiga? Jag hittar inte någon gratisversion annars.

  • Medlem
  • 2008-04-04 23:39

Jag fick ett tips om FastScripts av självaste Rönnbäck i dag men har inte kommit mig för att testa det än.

thevil, jag kör fortfarande Tiger.

  • Medlem
  • 2008-10-16 17:08
Ursprungligen av Baron:

Jag fick ett tips om FastScripts av självaste Rönnbäck i dag men har inte kommit mig för att testa det än.

thevil, jag kör fortfarande Tiger.

Nu kör jag Leopard, men det fungerar ändå inte.

Längst ner på den länkade sidan:

Citat:

Got Simpler Needs?
FastScripts Lite is free, and offers many of the same time-saving features as FastScripts. You will be limited to 10 keyboard shortcuts and miss out on advanced features like the "on screen display" messages.

Hmm, verkar som om metoden jag föreslår funkar i bla iTunes och Word, men inte funkar i bla Mail.app. Jag kan för lite kring historiken av dessa apps, men jag vet att både iTunes och Word är gamla apps medan Mail ev är nyskrivet? Så mao kan det skilja lite i hur dessa program hanterar script / OS calls?

Trist

1
Bevaka tråden