Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox laddar ner till tokfel mapp

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-04-02 15:36

Jag har precis gjort en helt ny installation. Jag importerade inställningar etc från en annan burk.

Nu har Firefox fått spel. Jag kan inte välja till vilken mapp nerladdningar ska gå. Eller rättare sagt, jag kan välja mapp. Och det står mycket riktigt "/user/Hämtade filer" i inställningarna.
Men Firefox laddar ner till, håll i dig:
/extern_disk/Applications/iWeb/iWeb.app/Contents/Resources/themes/Modern Frame.webtheme
(filerna läggs alltså i paketet Modern Frame.webtheme)

Kopplar jag ur den externa disken, laddar inte Firefox ner överhuvudtaget.

Jag kastade allt som har med Firefox att gör, och installerade en ny fräsch Firefox. Och si; nedladdningarna funkade som de skulle.

Jag kopplade in den den externa hd:n. Och så var vi tillbaka igen. Firefox laddade ner till ovanstående på externa disken.

Hur i hela fridens namn det funkar fattar jag inte.
Vad ska jag göra för att få det att funka?

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 18:35

Ligger det kvar nån gammal kopia av Firefox på den externa disken som dragits igång?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-04-02 19:43

Det gjorde det. Jag raderade all som hade med Firefox att göra på den disken. Och för säkerhets skull zippade jag iWeb och kastade originalet.

Nu sparas det till Skrivbordet i stället. Om jag i prompten väljer det förmarkerade (Öppna med...), så sparar Firefox till Skrivbordet oavsett att jag har user/Hämtade Filer i inställningarna.
Men om jag istället markerar "Spara som..." så sparar den i Hämtade Filer.

Ska det vara så?

I about:config finns två inställningar (browser.download.dir och browser.download.lastDir) som har sådana här värden:
AAAAAAFaAAIAAQlNYWNpbnRvc2gAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAADEEckrSCsAAAADLgkJRG93bmxvYWRzAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAO7o8QReFkAAAAAAAAAAP////8AAAkgAAAAAAAAAAAAAAAAAAAADWJvc3NlamFybmhhbGwAABAACAAAxBG7GwAAABEACAAAxBFqSQAAAAEACAADLgkAAHmKAAIAJ01hY2ludG9zaDpVc2Vyczpib3NzZWphcm5oYWxsOkRvd25sb2FkcwAADgAUAAkARABvAHcAbgBsAG8AYQBkAHMADwAUAAkATQBhAGMAaQBuAHQAbwBzAGgAEgAdVXNlcnMvYm9zc2VqYXJuaGFsbC9Eb3dubG9hZHMAABMAAS8AABUAAgAU//8AAA==

Kan man inte bara radera dem? Och få nya värden när man gör ny inställning?
(vågar inte bara radera och testa eftersom jag egentligen inte har en susning om vad jag gör)

Senast redigerat 2008-04-02 19:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 22:53

Bra att det löste sig!

Ursprungligen av BosseBus:

Ska det vara så?

Förstår inte vad du menar med "promten" och Öppna med. Men det stämmer att om jag högerklickar på en fil och väljer "Spara länk som" Eller "Spara bild som" så föreslås faktiskt Skrivbordet fast jag i inställningar angett annan nedladdningsmapp, och jag får själv navigera mig fram till önskad plats. Däremot när jag klickar på en direkt nedladdningslänk (tex en länkad .dmg-fil och väljer spara i dialogrutan som kommer upp) så sparas filen i inställd nedladdningsmapp.
(Firefox 2.0.0.13 PPC)

Ursprungligen av BosseBus:

I about:config finns två inställningar ...
Kan man inte bara radera dem?

Vet inte vad about:config är för fil, men hos mig finns inställningarna i
~user/Bibliotek/Application Support/Firefox/Profiles/xxxxx.default/prefs.js
Den filen kan du slänga utan risk (stäng programmet först) och den återskapas med grundinställningar vid nästa programstart.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-04-02 22:58

Okidoki! Hyvens!

/Bosse

1
Bevaka tråden