Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filassociationer i Leopard

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om jag ska ställa frågan "hur" eller "varför". Jag vill en så simpel grej som att ljudfiler alltid öppnas i QuickTime. Jag väljer Get info, tar Open with och Change all... men det funkar bara så länge datorn inte startas om. iTunes åter associeras med wav, mp3... Har jag missat nån setting i iTunes eller? Detsamma kan gälla en jpeg-fil som jag vill alltid ska öppnas i Preview, eftersom det är segt att den ibland drar igång PS för en bild.

Tack på förhand!

Om du klickar på en mp3fil och väljer visa info, eller vad det nu heter, så kan du välja där att dessa filer alltid ska öppnas med ett visst program.

  • Medlem
  • 2008-04-02 14:16

Ibland uppstår små konstigheter som beror på vilken modell datorn är, hur mycket minne den har, typsnittskrångel, och liknande detaljer som tillsammans ger OS X lite förviring. Att reparera rättigheter i Skivverktyg fungerar fortfarande sådär i Leopard, men prova det. Det kan inte skada.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-02 14:23

Jo, man kan ge filer en programassociation...som sedan glöms bort av OSX. precis som OSX också ofta glömmer bort mappinställningar.
Jag har ofta t.ex. .mp3-filer där en del öppnas av Itunes - andra av QuickTime-player - trots att jag med jämna mellanrum talar om för OSX att ALLA .mp3-filer ALLTID ska öppnas med QuickTime-player.

Detta är ett elände som OSX har dragits med sedan Panter. Apple fixar inte biffen när det gäller detta. Troligtvis har dom ett fundamentalt problem djupt nere i Finders kod. Det är pinsamt sorgligt, men man lär sig leva med eländet. man blir så småningom en snabb högerklickare och väljare i "öppna med..."-menyn.

RCDefaultApp funkar fint i Leopard också, har använt det ända sedan jag träffade Tigern för snart två år sedan...

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22977

Tack för svaren!
RCDefaultApp har jag för mig jag testade i Tiger. Har nu testat det i Leopard, men efter omstart så hade iTunes tagit greppet om Mp3 och wav. Antar att jag får leva med det, även om det är störande.

1
Bevaka tråden