Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air, Fusion, värme och prestanda

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-04-01 22:27

Kände att det var dags att skriva något igen, länge sedan nu.

Blev totalsåld på min MBA (1,6) under första helgen hemma. Flyttade över allt från Macbooken, inklusive de olika Windows XP-maskiner jag till vardags måste köra i jobbet. Såg fram mot att imponera på kontoret och att njuta av tystnad, lätthet, skönhet och mjukt flytande datorarbete.

Öken!

Några Word-dokument, nån Excel-mall och så det som dräpte allt, visa pdf-er! Dammsugarljud, värmestrålning och ett hackande värdigt en dement Vistainstallation på en Dell med en P2-processor! Skräckhistorierna stämde alltså, måste Googla igen om det där med undervolta med Coolbook. Tänk om det inte går, tänk att erkänna att min nya stolthet var ett felköp som funkade en timma på kontoret. Bootar om! Gobiöken! Ingen ljusning. Blir att vara vaken inatt och experimentera.

Vad var det som det stod om värme, hack, stopp och fläktproblemen nu igen? Jo, vid hög värme stängs en kärna varvid den kvarvarande blir än mer överbelastad och till slut överhettad. Hmm. Kollar inställningen för den virtuella maskinen i VMware Fusion och ser att den är inställd på att köra en kärna bara (default). Undrar om jag inte får ner tempen genom att sätta den på två kärnor och fördela arbetet? (Jag är nog naiv och hopplöst optimistisk).

Sagt och gjort, startar med inställning två kärnor för min virtuella XP-maskin. Windoz vill boota om en gång eftersom den hittar ny spännande hårdvara. Jag gör det och provar igen. Laddar Word, Excel, Pdf, mejl + passar på att surfa lite Aftonbladet. Blir tjatigt efter tio minuter utan att det hackar eller låter!

En hel dag med tungt jobb senare: inte ett hack, inte ett fläktvift, inget skydd mot värmestrålning behövs. Heureka! Låt alltså din virtuella XP under VMware Fusion köra på två kärnor. Det löste alla problem. Om det nu inte var något annat som löste sig självt ändå.

Ha det!

Trevlig läsning då jag just funderat över hur Macbook air klarar av att köra fusion (något jag gör dagligen på min macbook).

Verkligen skönt att se att det löste sig

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-04-01 23:29

Tackar! Ja som det känns nu finns det ingen väg tillbaka.

Allt flyter som varm jungfruolja, Airport Express i portföljen och en Extreme hemma. Time Machine pumpar ca 5 MB i sekunden trådlöst. 5Ghz-bandet har inga konkurrenter i närområdet. Mina fyra månader med MacBooken var underbara men detta är än bättre. Använde aldrig en CD eller DVD under de månaderna förresten.

Hade känts bättre med två gig internminne till dock, är nog mest psykologiskt.

Med Fusion kunde jag slutligt komma ur garderoben och switcha fullt och fast. MBA räcker alldeles förträffligt. Inte ens den lilla hdd:n är något problem. Jag upplever den överlägset snabbare än de 1,8-tummare som satt i IBM:s katastrofer till ultraportabla.

Hela världen borde skaffa en MBA (vilket jag väl får äta upp imorgon:confused: )

Min Macbook är min första Apple-dator (haft PC hela livet) men kände när jag såg macbook att det verkligen var så jag ville att en laptop skulle se ut. Rena snygga linjer, tillräckligt liten (kunde fått vara några hekton lättare ) Så när jag insåg att jag kunde köra ALLA OS (OS X,Linux,XP) istället för som på PC (XP,Linux) så var valet givet och har inte ångrat mig en sekund sen dess.

Så visst har jag suktat efter en MBA även om jag vet att jag verkligen inte behöver den. Är farligt mycket en prylnörd. Sitter förövrigt och lyssnar på "New Soul" på repeat (låten till MBA-reklamen )

Har varit och klämt på en MBA på Media-Markt och visst är den läcker. Grattis till ett bra köp skriv gärna mer om intryck och erfarenheter med datorn. Jag och säkert många med mig är nog intresserade av att läsa mer om MBA.

1
Bevaka tråden