• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-31 23:45

Strul Strul... när man inte _kan_

Hur ska jag göra med en lång inspelning i Garage Band (52 min)? Detta långa spår innehåller ca 10 låtar - olika versioner av samma låt samt några engångstagningar och jag vill dela upp dessa i var sin ljudfil.
Vissa låtar kräver annorlunda panorering, vissa hade njutit av lite EQ osv.

Jag gjorde först så att jag exporterade hela projektet till iTunes där det skapades en aif av inspelningen. Jag importerade detta i Audiacity, markerade t.ex. en låt och exporterade därifrån som MP3. Jag fortsatte så med alla låtar. Sedan tog jag och fixade EQ och lite annat i varje enskild MP3 (eller rättare sagt Audiacitys eget format så fort man öppnar en ljudfil, i mitt fall MP3). Jag sparade till slut som MP3.

Problem - de exporterade filerna hade alla samma namn som den allra första filen jag skapade oavsett hur jag döpte dem vid exporteringen. På hårddisken sparades de alltså med var sitt namn men när jag spelade upp dem i VLC PLayer så hette alla samma sak som den första. Jag försökte döpa om dessa filer genom att högerklicka i VLC, men så fort jag spelade upp dem igen så återkom det gamla namnet. Högerklick i fillistan i Finder gav "Info" som man inte kunde ändra i om jag förstod rätt.

Det enda jag lyckades med var att importera de färdiga MP3s i iTunes. Först _då_ kunde jag gå in i "get info" (från iTunes alltså) och ändra i namnen på låtarna.

Problemet här var dock att de importerade MP3s i iTunes lät mycket sämre än MP3s som Audiacity skapade (där står att Audiacity skapar 128 bit rate och använder LAME 3.91). Skillnaden var väldigt stor. För att försöka vara objektiv så testade jag detta genom att spela upp filerna för folk som inte har en aning om teknik och är vanliga musikälskare. De tyckte också att iTunes "stängde in" ljudet så att allt lät sämre, diskanter försvann, basen blev "grötig" osv var omdömen.

Jag vet varken in eller ut just nu. Är ganska nöjd med resultatet som Audiacity gav mig och hade jag kunnat döpa om filerna i efterhand så hade jag aldrig brytt mig om iTunes. För övrigt så tycker jag att iTunes gör helt OK MP3s av mina vanliga CDs (eller så vet jag inte bättre...).

Problemet med namn på de olika låtarna dyker upp när jag vill skicka MP3s till folk som bokar eller vill ha demos osv. Ala låtar heter samma sak och cirkeln är sluten, jag _måste_ lösa det på något sätt.

Tacksam för hjälp!