Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oumbärliga program?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-30 00:24

Så vilken dag som helst kommer min sprojlans nya iMac och som jag har väntat på den dagen.
Iaf så undrar jag om ni skulle kunna ge en liten lista på bra och händiga program/widgets som jag skulle kunna tänkas vilja ha.

Väldigt tacksam för alla eventuella tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-30 00:35

Det finns en massa trådar om just det sök och kika

Oj, det är en ganska svår fråga. Inte för att det är svårt att skriva en lista på program, nej då. Men däremot därför att det är en så individuell fråga.

Ett program som jag själv gillar är Quicksilver. Det är bland annat en programladdare som kan användas till att snabbt starta program. Det finns flera plug-ins som utökar funktionerna, så att man t ex kan styra iTunes med det.

Många brukar installera Perian. Det ger QuickTime möjlighet att hantera många flera ljud- och videoformat.VLC är ett populärt program som många annars använder.

Du brukar kanske chatta. Ett av de bättre programmen för det är Adium som har stöd för de flesta chat-tjänster som t ex MSN, AIM osv.

Ibland har man en textfil man vill öppna och då duger Mac OS Xs medföljande program Textredigerare riktigt långt, men annars finns det bra alternativ som t ex Smultron och TextMate.

Transmission är en riktigt bra BitTorrent-klient om du behöver en sådan. Det finns bra alternativ till Safari, t ex Camino och min personliga favorit OmniWeb.

Läser du nyhetsflöden? Det borde du kanske. Det finns ett helt sjukt bra program för det som heter NetNewsWire. Förr kostade det pengar men numera är det kostnadsfritt.

Du kan visserligen bränna CD- och DVD-skivor från såväl Finder och iTunes, men om du vill ha lite bättre kontroll på dina bränningar kan du använda program som LiquidCD eller Burn.

Apple har på sin sajt en avdelning för programtips. Annars är MacUpdate en bra sajt för att söka efter program och hålla koll på nya versioner.

Min lista:

-Sökning: Quicksilver
-Chatt: Adium
-Ljud/Video: VLC
-Webbläsare: Opera/Camino
-Bränning: Burn
-Text: NeoOffice / Bean
-Programraderare: Appcleaner
-FTP: Cyberduck
-Underhållsprogram: OnyX
-Komprimering: The Unarchiver
-Bildredigering: Seashore/GIMP (känner du för att betala en slant rekommenderar jag Pixelmator)

Många program är samma som Markus K

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-30 12:19

QuickSilver tycker jag är en aning överskattat, i alla fall om man bara använder det till att söka och starta program. Jag var själv en trogen QuickSilveranvändare men när jag fick min senaste mac så sket jag i QS och la Spotlight på samma hotkey som jag var van att ha QS på. Fördelarna är uppenbara; man behöver inte "Refresha" varje gång man har lagt till ett nytt program och inloggningen går MYCKET fortare.

Dessutom så utvecklas inte QuickSilver så fort och på två år så har inte en enda ny version kommit ut!

Senast redigerat 2008-03-30 12:35
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 12:29

Jag tycker att Google Desktop är bättre än både QuickSilver och Spotlight.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 15:25
Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker att Google Desktop är bättre än både QuickSilver och Spotlight.

Håller med.

Yes!!

Jag har Quicken 2005. Har "alltid" haft Quicken för att hålla koll på ekonomin. Programmet som är superstabilt brukade följa med gratis vid köp av Mac tidigare. Synd att det inte längre gör så.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-30 14:25

Quicksilver är nog macens bästa program. Det är dock inte en ersättning av spotlight som vissa verkar tro.

Ni som vill kolla in vilka program som anses oumbärliga bör kolla på
http://osx.iusethis.com/top

Nä visst är det inte bara sökning, det har jättemkt funktioner som tom skriva mail i det men själv använder den mestadelen för att snabbt hitta mina filer. kör jag igång spotlight så tar det och startar min extrahårddisk när den väl äntligen gått ner i viloläge.

Tvshows. Perfekt om man vill ha automatiserad nerladdning av de serierna man följer.

Glömde tillägga 1Password. Skönt att ha snabbkommando på sina inloggningar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-31 19:46
Ursprungligen av mackeswissman:

Tvshows. Perfekt om man vill ha automatiserad nerladdning av de serierna man följer.

Bra tips! Laddade ner i eftermiddags, och det verkar hur bra som helst. Nu behöver man bara vänta på att serierna ska börja sändas igen efter strejken...

Senast redigerat 2008-03-31 22:23

Salling clicker

Airfoil

Candybar

Geektool

Cyberduck

Macirssi

Macports/fink

Growl

SnapzpPro

Omnigraffle

Darwine (IE på mac)

nmap

Textwrangler

Nokia Multimedia transfer

Några som jag behöver...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 16:51

Vad som är oumbärligt och inte beror ju på vad man pysslar med.
Jag tycker att iView MediaPro är oumbärligt.
Men det är ju jag det.
Andra har säkert andra åsikter.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-03-30 18:56

En widget jag inte skulle vilja vara utan är XMLTV - uppdaterade tvtablåer för de flesta kanaler som sänds i Sverige Sök runt lite på forumet här så hittar du mer info.

Ett klart underskattat program om man jobbar med webb är apples egna "Färgmätare" - finns med i både Leopard och Tiger (kanske tidigare versioner med, minns inte) håll markören över den färg du vill ha reda på och få RGBkoden på en gång. Lysande.

Camino måste vara det enda, jag kommer på.
Quicksilver tycker jag är lite onödig. Det borde bara ett bakrundsprogram och inte ett program man har på docken. Det var det nu när jag provade det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-31 13:47
Ursprungligen av lostdetective:

Det borde bara ett bakrundsprogram och inte ett program man har på docken.

Det är kanske så att quicksilver inte är något för dig då. Om du vill ge programmet en ärlig chans råder jag dig att kolla i quicksilvers preferences för att lösa problemet ovan och sedan lägga en halvtimme på en grundläggande introduktion(se google).

Ursprungligen av lostdetective:

Camino måste vara det enda, jag kommer på.
Quicksilver tycker jag är lite onödig. Det borde bara ett bakrundsprogram och inte ett program man har på docken. Det var det nu när jag provade det.

Jag har tagit bort det både från dockan + finder bar via inställningarna på programmet. endast synbart via klick på F5 eller aktivitetskontroll.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-31 19:45

http://shsc.info/UsefulMacSoftware

Den sidan har hjälpt mig att hitta en del matnyttiga program sen jag skaffade min Mac för nästan en vecka sedan.

Quicksilver är förmodligen det första jag lägger in när jag har en fräsch installation av OS X, skulle ärligt talat inte stå ut utan det. Spotlight kommer inte i närheten vad gäller kraft och mångsidighet.

Adium är en toktrevlig chattklient som bland annat klarar av MSN, ICQ, Jabber och annan bråte.

Finns många mer än så med...

TVshows som nämndes tidigare är en riktig killer, gärna tillsammans med Transmission. Widgeten xmltv är också en sådan där sak jag måste ha installerad för att må bra...

För ett drygt år sedan skrev jag en liten lista på tio smidiga mac-program, jag kan rekommendera hela bunten där. Virtue Desktops är väl kanske inte så aktuellt nu när Spaces finns iofs...

Frågan är väl lite vad du har behov av, vad använder du en dator till?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-31 23:32

Jag har sammanställt och skrivit några rader om oumbärliga program på denna adress:

http://web.mac.com/crjoakimbank/Apple_on_Campus_Karlstad/Kom_igång_med_din_Mac%21/Kom_igång_med_din_Mac%21.html

1
Bevaka tråden