Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.3 har börjat testas

Tråden skapades och har fått 217 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 11:13

Jag skulle inte ha något emot om Apple stannade på Mac OS X 10.5 ett tag. 10.5 är verkligen i det stora hela väldigt väldigt bra. Lägg resurserna på att fixa buggar i raskare takt och kanske lägga till några större funktioner till både klient och server-versionen.

Jag tror ju att 10.5 fick lida lite i samband med hysterin och deadlinen på iPhone.. Hoppas dom tar igen det nu såhär i efterhand..

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-24 20:51

Me too!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 09:25

9D25 ute. 20-25 buggar fixade, bland annat saker i Findern, kolumnview i Mail.app, Airport, AFP-server och MCX klienten. Inga kända fel och antalet fixade buggar borde nästan ligga runt 200.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-29 16:03
Ursprungligen av acke:

......kolumnview i Mail.app..............

Löser isf det problem på MB'n och som påtalats av mig i andra trådar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 16:27
Ursprungligen av Le:

Löser isf det problem på MB'n och som påtalats av mig i andra trådar.

Mja, är du säker på det? Du har ju installerat en plugin som ställde till det för dig. Tyvärr inte säkert att Mac OS X uppdateringen återställer det som MailAppetizer sabbat.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-29 16:34
Ursprungligen av acke:

Mja, är du säker på det? Du har ju installerat en plugin som ställde till det för dig. Tyvärr inte säkert att Mac OS X uppdateringen återställer det som MailAppetizer sabbat.

Tillåt mig att hoppas iaf...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 19:01
Ursprungligen av Le:

Tillåt mig att hoppas iaf...

Du har min tillåtelse. Men som Ztaafen säger så borde du leta redan på och radera widemail-pluginen istället. Det där problemet har inte med MailAppetizer att göra.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-01 10:53
Ursprungligen av acke:

Du har min tillåtelse. Men som Ztaafen säger så borde du leta redan på och radera widemail-pluginen istället. Det där problemet har inte med MailAppetizer att göra.

Spotlight hittar den inte. Vet någon var den ligger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 21:59
Ursprungligen av Le:

Spotlight hittar den inte. Vet någon var den ligger?

Den ligger i /Users/acke/Library/Mail/Bundles/WideMail.mailbundle
Annars kan du prova och ladda ned senaste versionen och kör uninstall-funktionen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-13 16:20
Ursprungligen av acke:

Den ligger i /Users/acke/Library/Mail/Bundles/WideMail.mailbundle
Annars kan du prova och ladda ned senaste versionen och kör uninstall-funktionen.

Problemet kvarstår alltså.
Nej någon fil av ovan nämnda typ låg inte där.

Senast redigerat 2008-05-13 16:46

Men när kommer den...! Tiden då jag ska installera en OS X server närmar sig med raketfart... måste ha 10.5.3 med AFP-buggen fixad... annars blir det en 10.4...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-29 09:45

Inom två veckor sägs det. Ligger på drygt 400 MB just nu, men den kommer nog att optimeras något.

Och jag som ska installera nästa vecka... frågan är om jag kan skjuta på installationen något...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 10:04
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Och jag som ska installera nästa vecka... frågan är om jag kan skjuta på installationen något...

Jobbig sits. För det är väl ingen som vet när den kommer ut? Inte ens Apple då det kan hittas nya buggar precis innan släpp. Det är här man skulle vilja ha en "Mac OS X Server 10.5 AFP update"

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Och jag som ska installera nästa vecka... frågan är om jag kan skjuta på installationen något...

Ingen kan ju lova något, men min gissning är att uppdateringen släpps mycket snart. Chansen att den finns inom en vecka är hög. Många kritiska buggar verkar vara fixade, det finns inga "issues" angivna och allt är lokaliserat - för klientversionen i alla fall. Serverversion av senaste build har inte synts till än.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-29 10:04

Om man vet med säkerhet att buggarna är fixade i 10.5.3 så kanske man kan leva med buggarna en vecka eller så? Hellre än att behöva lägga in 10.4 och göra en uppgradering senare menar jag.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-29 11:44

Ja, det där börjar bli fett irriterande. Jag har en 10.5-server-installation där användarna börjar surna till, inte kul alls faktiskt. Nu får de f*n skynda på lite!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 12:46

Tisdag idag...skulle passa mig ypperligt om den kom idag. Har en gammal helt full 10.3-server som ska ersättas och jag vill vänta på 10.5.3 innan jag flyttar över allt.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-29 15:04

Bara jag som har noterat att på någon bild så har Finder samma scrollist som iTunes?

Tror jag såg den bilden på TUAW

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 15:34
Ursprungligen av MacBro:

Bara jag som har noterat att på någon bild så har Finder samma scrollist som iTunes?

Tror jag såg den bilden på TUAW

Det finns något hack för det. Men det skulle jag gärna se. Men de får de ändra godisdropparna också, och alla knappar..

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-29 15:35
Ursprungligen av MacBro:

Bara jag som har noterat att på någon bild så har Finder samma scrollist som iTunes?

Tror jag såg den bilden på TUAW

Bilden som du tänker på (om det är den jag tror) är fejk. Det är den här bilden som någon har redigerat: http://i17.tinypic.com/6p6zdlj.png

Den är tagen med temat iLeopard installerat.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-29 21:52
Ursprungligen av hugin:

Bilden som du tänker på (om det är den jag tror) är fejk. Det är den här bilden som någon har redigerat: http://i17.tinypic.com/6p6zdlj.png

Den är tagen med temat iLeopard installerat.

Aighty! Lite synd, det såg ganska bra ut och jag gillar inte att pela med tema och sådant.

Hur många seeds kan det vara kvar nu innan det kommer till oss måntro? Jag längtar ganska mycket då jag hoppas att de ha fixat problemen jag har med mitt nätverk hemma

Edit: Ska lägga till att det var rätt bild

Edit2: Kanske inte exakt samma. Den var nog photoshopad lite då jag vill minnas att där stod 10.5.3 på den

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-30 11:14
Ursprungligen av MacBro:

Edit2: Kanske inte exakt samma. Den var nog photoshopad lite då jag vill minnas att där stod 10.5.3 på den

Ja, det var det jag menade med "redigerat".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 15:38
Ursprungligen av MacBro:

Hur många seeds kan det vara kvar nu innan det kommer till oss måntro?

Jag har läst att det är Mac OS X Server 10.5.3 som vi väntar på nu. Dvs att servern har några småsaker kvar.

Ursprungligen av acke:

Jag har läst att det är Mac OS X Server 10.5.3 som vi väntar på nu. Dvs att servern har några småsaker kvar.

Tyvärr tror jag det blir minst en sväng till med klient-versionen också. Sitter just och muttrar över den där J*vla grafikbuggen som introducerades i 10.5.2 för åtminstone vissa MB och som ännu inte är helt fixad. Stöööön...

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Tyvärr tror jag det blir minst en sväng till med klient-versionen också. Sitter just och muttrar över den där J*vla grafikbuggen som introducerades i 10.5.2 för åtminstone vissa MB och som ännu inte är helt fixad. Stöööön...

Utveckla, vilken bugg syftar du på? Jag har troligtvis haft ett jädrans flyt, för jag har inga problem med Leopard och min MacBook har i mina ögon bra skärm, blir inte för varm, glappar inte någonstans eller så. Har förvisso bara haft den (som är min första och enda mac) sedan November och ja, ta i trä... typ. Men samtidigt använder jag troligtvis inte OS X på samma sätt som er som upptäcker buggarna. AFP (Apple Filing Protocol?) vet jag inte vad det är...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-29 17:40

Att Apple's OSX Server inte lirar AFP klockrent måste väl ändå vara en av världshistoriens pinsammaste buggar? Det är ju overkligt uselt

Något, hade ju vart lite ok om dom släppt en fix på några dagar men så lång tid som det gått nu.... sanslöst..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 19:25

Nytt i 9D25:
• Fixed problem with Mobile Account login pane and MCX Client
• Fixed issue with PrintingPlugins
• Issue with WebDAV FS and network_seqwrite_manager resolved
• Code signature issue with Package Data fixed
• Fixed issue with AFP Server and AppleFileService
• Fix to Network pref pane and certification-base authentication
• MCX Client fix to ManagedClient
• Adding printer via Bonjour with CUPS driver fixed
• Fixed binding issue with AD DS Plug-in
• Fixed issue with hot spots and static text
• 802.1x Login Window profile can now be deleted
• Fixed hanging issue with AFP Server
• Fix to AirPort 802.1X
• Fix to Address Book and LDAP search results
• Fix to mDNSResponder
• Mail Message List and Unread Column now works correctly
• Issue with Safari bookmarks and .Mac Mail account resolved
• Resolved issue with Mac Buddy and AirPort connection
• Fixed leak issue with Finder accessibility windows
• Issue with mounted Boot Camp volumes fixed
• Ping6 and Back to My Mac now works correctly
• Fixed crashing issue with Network pref pane
• Fixed issue with Finder and sequential write operations

Bevaka tråden