Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installerar jag bara Mail-programmet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-27 21:25

Mitt Mail kraschade och gjorde så permanent. Jag raderade det i god tro om att programmet fanns på Leopard-dvdn, men det verkar inte som om det gör det. Vart får jag tag i Mail?

Mail finns som installationspaket på Leopard-DVDn, men ligger gömt. Mata in skivan och välj Gå till mapp i Finders Gå-meny. Skriv in "/Volumes/Mac OS X Install DVD/System/Installation/Packages
" (om skivan heter Mac OS X Install DVD) och tryck på Gå så kommer du till en mapp med flera installationspaket. Ett av dem ska vara Mail.pkg och borde installera Mail-programmet åt dig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-27 22:06

Tack. Det gick bra att installera därifrån men av någon anledning kvarstår problemet. Jag får samma felmeddelande som jag fick innan och Mail tvångsavslutas varpå jag får välja att ignorera eller starta om programmet, och så fortsätter det.

Du har ju en del saker som ligger i systemet som tillhör Mail.
Typ Preferences-filer mm.

Troligen är det någon plist-fil som behöver kastas när du har Mail avstängt.

/Users/<kontonamn>/Library/Preferences/com.apple.mail.plist

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-27 22:21

Testa att radera inställningsfilerna med Spotlight eller AppZapper.

Appzapper får man dock "osäkra" först. Det har en inbyggd spärr mot att man av misstag raderar iTunes, mail osv...

Tar man bort spärren så går det nog.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-27 23:00

Testar samtliga förslag just nu. Första gången ett relativt permanent fel uppstår sen jag switchade från PC till Mac förra sommaren.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-27 23:02

Jupp. Det fungerade. Yes!
Jag raderade samtliga inställningar som sparats i Users och installerade om det. För börja om från scratch men det är ju ett lyxproblem

Tack alla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 23:19
Ursprungligen av Thoolo:

Jupp. Det fungerade. Yes!
Jag raderade samtliga inställningar som sparats i Users och installerade om det. För börja om från scratch men det är ju ett lyxproblem

Tack alla!

Oj samtliga. Hade du inte behövt. Bara com.apple.mail.plist, om du har kvar de andra alltså.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-28 00:18
Ursprungligen av acke:

Oj samtliga. Hade du inte behövt. Bara com.apple.mail.plist, om du har kvar de andra alltså.

Ah... försent. Men exakt vad gjorde de där övriga, för Mail verkade återställa alla inställningar trots att jag raderat filerna. Mail ser nu likadant ut som det alltid gjort. Oh well. Problemet löst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 09:41
Ursprungligen av Thoolo:

Ah... försent. Men exakt vad gjorde de där övriga, för Mail verkade återställa alla inställningar trots att jag raderat filerna. Mail ser nu likadant ut som det alltid gjort. Oh well. Problemet löst.

Jag förstod det som att du tog bort andra programs inställningsfiler också? Det behöver man inte göra. Visst, Mail återskapar den filen och allt är som det ska vara.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-28 13:48
Ursprungligen av acke:

Jag förstod det som att du tog bort andra programs inställningsfiler också? Det behöver man inte göra. Visst, Mail återskapar den filen och allt är som det ska vara.

Ah, jag radera alla inställningsfiler i users/namn/Mail

Inte i de andra programmen Däremot raderade jag ALLA inställningsfiler i Mail. Åtminstone tror jag det var inställningsar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-30 15:34
Ursprungligen av Thoolo:

Ah, jag radera alla inställningsfiler i users/namn/Mail

Inte i de andra programmen Däremot raderade jag ALLA inställningsfiler i Mail. Åtminstone tror jag det var inställningsar

Ok, då försvann alla dina mail antar jag? Nästa gång, prova att bara ta bort ~Bibliotek/Preferences/com.apple.mail.plist Då har du åtminstonde kvar alla mail som du kan importera igen.
Fast det kanske du har i alla fall beroende på vad för filer du slängde.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-30 17:17
Ursprungligen av acke:

Ok, då försvann alla dina mail antar jag? Nästa gång, prova att bara ta bort ~Bibliotek/Preferences/com.apple.mail.plist Då har du åtminstonde kvar alla mail som du kan importera igen.
Fast det kanske du har i alla fall beroende på vad för filer du slängde.

Konstigt nog försvann ingenting. Men det kan inte vara så att mina mail synkas via .mac? De försvann först, men dök upp igen efter programmet varit igång ett tag.

Men nästa gång (förhoppningsvis blir det inte någon sådan) så vet jag vilken fil jag ska radera, tack

1
Bevaka tråden