Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ppc 970 23. juni

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-09 07:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Florin
Grym burk!

Måste nog börja spara... hur lång tid brukar det dröja innan Apple släpper revision två av en ny modell?

Ett halvår ungefär

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Varför Apples advokater inte har varit "på" kan bero på ett flertal saker. Bla annat att detaljerna inte stämmer eller för att de tycker inte det är så viktigt pga att det skulle blåsa upp ryckte och göra det mer intressant.

Kan Apples advokater skrämma någon som bara har publicerat en text? Jag är inte säker men jag tror att det är skärmbilder och foton av konfidentiellt material som dom kan slå ner på.

  • Medlem
  • 2003-06-09 10:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Florin
Grym burk!

Måste nog börja spara... hur lång tid brukar det dröja innan Apple släpper revision två av en ny modell?

Själv orkar jag inte vänta till rev2. Tror att Apple aktar sig för att göra en problemburk igen, som de första revisionerna av MDD var.;)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 10:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Det är det Apple borde göra! Apple's stationära skulle kunna vara kvar till dom som alternativt inte orkar bygga sin egen dator från scratch, typ.

Jag skulle inte se några problem om Apple skulle göra så. Visst, mindre pengar skulle dampa ner i Apples plånbok... Men, men... Det skulle dom nog få ta igen med kanske ökad investering i Mac-platformen tack vare den sänkta priset, och så vidare.

I och för sig så har ju Apple försökt med kloner. Fast nu är det ändå inte samma sak... Moderborden är ju Apples då, och då får dom ju en slant varje gång någon köper en.

Då skulle nog grafikkortsprisen sänkas rejält också, och kanske fler tillverkare skulle kunna introduceras in till mac marknaden för att pressa priserna. Bara bra?

Tror jag inte ett smack på, om Apple skulle försöka sig på att sälja moderkort skulle dom självdö direkt. Det skulle uppstå ett antal "varianter" omedelbart som bara skulle försöka konkurrera ut Apples egna maskiner och därmed slå undan benen för Apples intäkter (Apple ärt fortfarande ett hårdvaruföretag som tjänar sina pengar huvusakligen genom försäljning av burkar).

Angående grafikkort finns det ingenting som hindrar andra från att ta fram Mac-anpassade grafikkort, men det är det ingen som gör. Varför det? Kan det vara för liten volym måntro??

Är det inte så att det är endast Apple som gör grafikkort till Mac-datorer, el. har jag fått det om bakfoten?

Förresten så är de här bilderna från members-galleriet, och har således inget ryckte om sig att vara sanna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Är det inte så att det är endast Apple som gör grafikkort till Mac-datorer, el. har jag fått det om bakfoten?

Jo, du har nog fått det om bakfoten. Det är ATI Radeon- och NVIDIAkort som sitter i Macarna. Men de är så vitt jag vet de två dyraste tillverkarna av grafikkort, och det gör ju att vi måste betala någon tusenlapp extra jämfört med PC-folket.

Jag vet att det är ATI och Nvidia som gös själva grafikprcessorerna, men jag har för mig att det är Apple som gör själva korteten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Jag vet att det är ATI och Nvidia som gös själva grafikprcessorerna, men jag har för mig att det är Apple som gör själva korteten.

Geforce-korten är det nog apple som "tillverkar" men Radeon-korten är det nog ATI som gör.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Jag vet att det är ATI och Nvidia som gös själva grafikprcessorerna, men jag har för mig att det är Apple som gör själva korteten.

OK, det kanske snarare är jag som fått saker om bakfoten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 15:21

Antagligen därför Apple köpte upp Raycer Graphics.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 16:57

Jag tror både ATi och nVidia leverar grafikchipsets till Apple men att Apple gör, eller beställer själva korten enligt deras önskemål. ATi:s och nVidia:s kretsar återfinns på PC-sidan i en rad olika tillvekares kort. ATi tillverkar själv även egna kort och säljer.

Men de är så vitt jag vet de två dyraste tillverkarna av grafikkort
Okej, vad finns det för alternativ? Matrox ligger långt, långt efter vad gäller prestanda, även om de har kommit med kort som stödjer "tri-head" (tre skärmar). Vad finns för andra tillverkare? Intel? Bara skräp. 3D-labs? Jag tror de gott över och köper kretsar från nVidia/ATi.

Däremot tar ATi ut en rejäl extra peng för korten på mac-sidan. De är hyfsat placerade i pris när de introduceras men sjunker inte i närheten så fort som PC-motsvarigheten gjort. Det är illa, men så är det bra.

Vad gäller att bygga egna OSX-kompatibla maskiners vore ju det jättebra. Troligen skulle det dock betyda att väldigt många hoppar bort från Apples egna hårdvara vilket leder till att de måste få in förlorade intäcker från annat håll och t.ex. OSX skulle bli orimlgit dyrt, alt. att Apple sjunker och drunknar helt.

Hade de varit *smarta* så hade detta skett för 10 år sedan. Då hade de varit en väldigt stark konkurent mot Wintel:s världdominans. Men efterklokhet är det alltid lätt att vara...

Fö läste jag häromdagen att ATI äntligen skall sluta tillverka egna grafikkort och göra som Nvidia, koncentrera sig på GPUn och andra får tillverka själva grafikkorten. Det kan ju resultera i att vi ser billigare ATI kort även för Mac..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 17:30

Fö läste jag häromdagen att ATI äntligen skall sluta tillverka egna grafikkort och göra som Nvidia, koncentrera sig på GPUn och andra får tillverka själva grafikkorten. Det kan ju resultera i att vi ser billigare ATI kort äv...

Kanske, kanske inte... nVidia gör så ju och vi ser inga som helst kort från dem med Mac-stöd.

ATi har redan gått över på den rutinen tror jag, även om de själva också gör "official ATi cards" eller nått.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Hade de varit *smarta* så hade detta skett för 10 år sedan. Då hade de varit en väldigt stark konkurent mot Wintel:s världdominans. Men efterklokhet är det alltid lätt att vara...

Men det var ju precis det man gjorde. Och slutade med det. Det var nästan 9 år sedan man började med kloner. Jobs stoppade sedan det hela. Inte nödvändigtvis för att det var dåligt för oss kunder med kloner, men det var dåligt för Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 17:38

Okej, 12-14 år sedan då. Innan Windows 95 kom. Innan Windwos var en riktigt stark konkurent till MacOS. Runt 1990-1991, i vart fall vid övergången till PowerPC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 18:21
Citat:

Okej, 12-14 år sedan då. Innan Windows 95 kom. Innan Windwos var en riktigt stark konkurent till MacOS. Runt 1990-1991, i vart fall vid övergången till PowerPC.

Windows 95 kom i augusti 1995. Det är alltså snart åtta år sedan, inte 12-14. Vid det laget var Win 3.x och DOS redan ordentligt etablerade.

1990-91 hade Macen en 68030 processor på 16 Hz. PowerPC 601 kom först 1994. Vid vilket tillfälle skulle Apple ha licensierat Mac OS menar du?

Enda chansen var förmodligen innan Win 3.x tog över marknaden 1990-91. Om Apple hade släppt System 7 fritt och låtit andra företag tillverka Macar redan 1986 eller allra senast 1991 hade Macen förmodligen vunnit.

Men det är meningslöst att spekulera i det nu. Apple måste tänka rationellt och se framåt, inte titta bakåt. Själv tror jag att Apple kommer att bli utkonkurrerade från hårdvarumarknaden och tvingas bli en renodlad programutvecklare precis som NeXT Software, men vi får väl se hur det går med PPC 970 och eventuella partnerskap.

Det kan gå bra och det kan gå på tok. Allt beror på hur Apple lyckas förbättra sin marknadsföring, för som det är nu kan de inte fortsätta. Apple kan inte det här med att sälja, inte utanför USA i alla fall. På just den punkten borde lära sig av HP och Dell.

Från macrumors.com:

64-Bit Jaguar and 970 PowerMacs

eWeek provides some corroboration of rumors floating around regarding the upcoming release of 970 based PowerMacs:

Sources said that the IBM chip will make its first appearance in a new Power Mac known internally as Q37. However, sources said, Q37 won't ship with a 64-bit version of Mac OS X, limiting OS performance gains in the initial release. Instead, Q37 will launch with a special build train of the current Mac OS X Version 10.2, a k a Jaguar.

Code named Smeagol, this newest Jaguar update will provide compatability for the new machines while Panther is in the works. According to eWeek, Smeagol may not be complete for a month or so after WWDC, suggesting new machines would not be able to ship until that time.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Okej, vad finns det för alternativ?

Stämmer nog att det inte finns så mycket till alternativ. Jag har sett en del billiga alternativ på PC-sidan, men när jag gjorde en liten koll på det verkade det som om det ändå är nVidias grafikprocessor som de bygger på.

Fast nu kanske vi inte ska spåra ur tråden genom att börja snacka grafikkort istället. Jag skummade nyss igenom en 13 sidor lång tråd på MacRumors om PPC 970. Puh! Vilken massa smörja som skrivs på deras forum! Efter att ha ägnat en faslig massa tid åt att läsa tråden så känns det som om jag inte har hittat någon som helst intressant info om ämnet.

Nu skriver även eWEEK om att PPC 970 kommer att presenteras på WWDC. De skriver även om en ny version av OS X 10.2 som ska vara kompatibel med den nya processorn, och menar att de nya macarna kan börja levereras i augusti.

Man bör väl kanske även se eWEEKs artikel som ett bidrag till ryktesfloran, men för mig känns det nog lite pålitligare än alla ryktessajter som inte gör något annat än att pumpa ut just rykten. (Med betoning på "lite".) Vilka källor de har använt sig av framgår naturligtvis inte. De refereras bara till som "sources".

Här finns artikeln.

Samma som macrumors.com refererade till (i mitt förra inlägg).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Geforce-korten är det nog apple som "tillverkar" men Radeon-korten är det nog ATI som gör.

Egentligen gör inte Apple inte Geforce grafikkorten heller. Apple utkontrakterar produktionen till bolag som tex. Flextronics

Senaste nytt på Macrumors.. with notes regarding upcoming PowerMac and PowerBook revisions.

Of interest, MacWhispers is the only site claiming that 15.4" PowerBook 970's are currently in the works at this time. According to the site, 970 PowerBooks are just beginning production, suggesting they are soon to be released and inventory will be "substantial" by WWDC.

They also offer notes on single processor 970 PowerMacs with new alumnium cases and some form of handles.

While all rumors should be taken with a grain of salt... MacWhispers' only definitive scoop was first mention of a Firewire/USB cable which appears to be utilized in with new iPods. Otherwise, MacWhispers has had a rocky start with previous misteps as well as initial expectations of 15" Powerbook updates in Jan/Feb 2003.

MacBidouile is expecting 970's to make their way into Powerbooks at a much later date: March 2004 PowerBook 970s.

Hoho.. nu börjar det ryka om alla rykten ..

Värt att notera är vad macwhispers.com skriver om kontakter:

We have no software information sources; all information we receive comes from people working in various positions in and around plants in Taiwan that actually supply parts or perform hardware assembly operations on Apple products. So, we have to leave the software speculation to sites such as Think Secret and, it now seems, eWeek.

Det låter som om Mac Whispers ironiserar över eWeeks trovärdighet.:D

Men det är ju intressant att de säger åtminstone något om vilken typ av källor de har.

Känns som IT-bubblan fast med rykten. Den kan smällas när som helst!

Apple-X har några intressanta (men långa) artiklar om Apples framtid mm.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
1990-91 hade Macen en 68030 processor på 16 Hz.

Ähum, host.

Även om man inser att du menar MHz så fanns det mycket snabbare. IIfx kom 1990. 40 MHz, ruggigt snabb för sin tid. IIci på 25 MHz kom redan 1989.
Det fanns förstås lågprismodeller på 16 MHz, men det är en annan sak. 1990 var året då Apple lanserade lågprisserierna Classic, LC och IIsi, och försäljningen steg dramatiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 13:35

Japp, du har rätt, fel av mig. Tur att det är någon som har koll.

Men Classic, SE och IIsi var väl inga höjdare? Varför lanserade Apple en så seg dator som Classic när de redan hade släppt den mycket bättre SE/30 året innan?

I och för sig reparerade de snabbt misstaget 1991 med Quadra 700 och 900.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 13:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men Classic, SE och IIsi var väl inga höjdare? Varför lanserade Apple en så seg dator som Classic när de redan hade släppt den mycket bättre SE/30 året innan?

Om jag inte minns fel var Classic löjligt billig, tror att den kostade en tredjedel av vad en SE/30 kostade.

tillägg: Hoppsan! Enligt http://lowendmac.com/compact/guide.html kostade Classicen en knapp fjärdedel av vad SE/30 kostade ett år tidigare.

Bevaka tråden