Targetmode på Powerbook 1400cs

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Två frågor:

Går det att mounta en Powerbook 1400cs från en G4/G5 i targetmode om den gamla Powerbooken får ett PC-Card där det finns firewire?

OM det går - är det då möjligt att formatera den med "Skivverktyg" ( OSX ) och från en G4/G5 installera MacOS 9.2. ( 9.2 CD´n ligger då i min G5 Powermac ). Hade jag haft disketterna till den gamla Powerbooken så hade jag sluppit denna korkade omväg. Jag saknar alltså den utbytbara CD-Playern som kan ersätta floppydriven. Är det då HFS som gäller för 9.2 eller klarar den HFS+ Jag minns inte när HFS+ avlöste HFS.

Datorn fick jag av jobbet för ett år sedan, dom var på väg att kasta den och jag lät mig övertygas om att ta hand om den. Den ser ut som ny frånsett 3 stöldmärkningar som jag gärna hade försökt lossa fast då följer väl halva plasten med. När jag i förra veckan märkte att batteriet klarade 103 minuter trots att den varit avstängd i mer än 1 år, så vill jag nu ha en maxad 1400cs att leka med ett tag, kanske blir det Ubuntu på den om den nu orkar det.

* [ Någon som har en hel och fungerande CD-spelare som är gjord för en 1400cs så hör gärna av er - det skulle lösa många problem för mig, kan tänka mig betala lite mer än 200 kronor för en sådan istället för att lägga ut onödiga slantar på ett FW PC-Card. Alternativt så kan en SCSII-adapter som passar Powerbooken hjälpa mig - ropade in en lös Apple 150 CD-player för 26 kronor på Tradera häromdagen. ]

Glömde en sak - hur startar man installationen av en MacOS 9.2 CD på en 1400cs - det är väl inte det vanliga, dvs. CMD C - eller?

Tack för nu... Olle@mac

Testa.
Men jag tror inte det.

Testade och det gick inte alls... återstår då bara att försöka få tag i en cd-player eller någon som ligger och trycker på en packe installationsdiskar...

Target mode fungerar inte ens på min betydligt nyare PM G4 350 MHz /Yikes!). Endast modeller därefter.

9.2 klarar HFS+.

Läs sedan mer på http://www.lowendmac.com/pb2/powerbook-1400.html. Där finner man bland annat:
Unlike later 'Books, the 1400 will not boot from a CD by holding down the C key at startup. You have to either select it in the Startup Disk control panel or press ctrl-opt-shift-del to boot from a CD.

1
Bevaka tråden