Batteri till nike+

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Batteriet i sensorn till mitt Nike+-kit håller på att ta slut, och även om jag springer mycket är jag inte ens i närheten av att ha använt den de 1000 timmar som batteriet sägs ska hålla.
Därför håller jag nu på att fylla i garanti-formuläret hos apple, och har kommit till en sida som heter "Servicebetalning". På den står det:

Citat:

Detaljerat kostnadsförslag

Artikel
Kostnad
Summa: SEK 205.00

Observera att du måste betala en avgift för ej returnerade artiklar om du inte skickar tillbaka delen inom 10 arbetsdagar.

Viktigt: Du måste skicka tillbaka den defekta delen till Apple. Lådan eller kuvertet med din reservdel ska innehålla anvisningar för hur du skickar delen. Om du inte skickar tillbaka den defekta delen debiterar vi ditt kreditkort med en avgift för ej returnerade artiklar.

Ja, jag samtycker till att betala SEK 205.00 om jag inte skickar tillbaka den defekta delen inom 10 arbetsdagar.

...

[Kreditkortsformulär]

Hur ska jag tolka detta? Betyder det...
1. att apple vill att jag ska betala 205 kronor för att få en ny sensor, som jag kan köpa från apple store för 175 kronor?
2. att apple tänker skicka en ny sensor, men att jag samtidigt måste skicka tillbaka den gamla för att slippa betala 205 kronor?
3. något helt annat?

Det är ju inga stora pengar det handlar om, det är mest en principsak att kittet, som inte på något sätt marknadsförs som en förbrukningsvara, ska behöva bytas ut efter mindre än ett år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 19:22

dem vill ha betalt för sensorn innan dem skickar tillbaka en ny. Och anledningen till att dem vill ha 205kr i förskott är att om det är du som har gjort ett fel och tagit sönder den så slipper dem kräva dig på pengar i efterhand.

Larvig dumt och macigt. Ja visst. Men så idiotiskt är det och dem är inte de snabbaste att petala tillbaka pengarna heller....

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 19:38

De reserverar bara beloppet på ditt konto, de drar alltså inga pengar ifrån ditt konto om du skickar tillbaka delen till Apple inom föreskriven tid. Företrädesvis så ber du UPS killen vänta en minut menad du byter ut den nya delen i lådan mot din gamla defekta eftersom retursedel finns i lådan som din nya del kommer med. Det brukar gå smidigt att byta ut delar ifrån Apple, och några pengar drar dom alltså inte, om du skickar tillbaka din gamla trasiga del.

Har su snackat med Apple Support och fått ett case nummer, så du vet att dom går med på att byta ut den, du nämner inget om det? Det vore ju att rekommendera....

Nej, jag har inte ens försökt ringa den här gången.
Vid tidigare försök har jag blivit så bortdribblad med tonval och telefonköer så jag antog att de inte gärna vill att man ringer. Kanske ska göra ett nytt försök då för att vara säker.
Det kan ju vara ett problem att batteriet inte är helt slut ännu (men jag har fått varningsmeddelanden om svagt batteri), men jag vill ju helst ha ett så kort avbrott i användandet som möjligt.

Prova att restora ipoden, en kompis hade samma problem med sin 2 mån gamla sensor och fick den bytt på garanti men problemet kvarstod. Efter restore av firmware klagar den inte längre på att batteriet håller på att ta slut.

mmikael: jag prövade restore, men sen blev jag sjuk så jag kunde inte pröva om det hjälpte. idag kom jag igång igen och kunde konstatera att det inte hjälpte.

pratade dock med apple nyss och de ska skicka ut ett nytt kit till mig.

...och mindre än 24 timmar senare sitter jag med ett nytt kit (både sändare och mottagare) i handen och ett returkuvert att skicka tillbaka den gamla i.

toppen!

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 12:47

Jag sa ju det, det brukar gå smidigt.

Gott för dig, ut och spring vidare nu
Själv kör jag med garmin när jag höjer pulsen, har tröttnat på musik åtminstone när jag springer.

Bra att det löste sig! Glömde min mottagare igår och orkade inte vända och hämta den. Säkert femte gången det händer - alltid lika störigt att missa statistik!

1
Bevaka tråden