Mitt första inlägg!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äger en Power PC G3 som känns mer och mer trött och opålitlig. Dessutom har den alldeles för liten hårddisk för mig som saknar externt lagringsutrymme. Till på köpet krångar CD-läsaren och snurrar skivorna lite som den vill. Med andra ord: jag behöver en ny dator. Jag har dock ingen lust att slänga ut 25 000 kr på en ny iMac utan tillbehör när det verkar möjligt att komma över en några år gammal G4 för 6-9000 kr. Mina kunskaper om olika Mac:ars prestanda och egenskaper är nästan lika med noll. Därför behöver jag råd: vad ska jag köpa med följande specifikationer:

Pris med skärm max 15 000 kr.
Möjlighet att köra OSX.
Möjlighet att använda en ny och snabb extern hårddisk.
Inbyggd CD-brännare.
Snabb!

Vore också tacksam för tips om var jag kan hitta denna utrustning till ett vettigt pris.

• Medlem
  • 2003-05-30 00:52

Du måste nog specificera lite närmare vad du menar med "snabb". Om du ska klara av OS X utan några som helst problem, behöver du en processor som är snabbare än 600Mhz tycker jag. G3 eller G4.

Om du behöver något som kan kallas snabbt på riktigt måste du nog få tag i en relativt ny dual-maskin...

Beror på vad du vill göra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 02:04

Äsh! 350 MHz G3 går utmärkt med OSX hos mig! Fast det går ju ganska segt. Minst 400 MHz säger jag. Fast jag är ju van vid att det går trögt...

En begangnad iBook kanske skulle passa. Den kostar runt 8000-9000, har 500-600MHz G3, inbyggd CD-brännare och FireWire (för extern hårddisk).

Det finns begangnat-annonser på tex de här ställena:

http://www.mactorget.nu/
http://www.blocket.se/
http://www.macborsen.com/
http://www.99mac.com/forum

Eftersom jag har en i sammanhanget halvdöd dator innebär "snabb" troligen "halvtrött" för de av er som är van vid det senaste. Jag trodde att en iBook har många nackdelar jämfört med en stationär Mac. Att de till exempel har sämre processorer och över lag är anpassade för annat än bildbehandling och design (Photoshop och Illustrator). Annars vore det mkt bra med en portabel dator om det är möjligt att koppla in en 17-21" skärm. Har en iBook några tekniska fördelar jämfört med en 3-4 år gammal grön/blå/transparent G4? Och vilken generation iBook tänker du på - har de något speciellt namn?

• Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-30 10:20

Minnesmängden är en viktig sak för att OS X ska gå att veva runt.. 160MB har jag i en iMac 233 och det är väl det minsta man bör ha. Så du kanske skulle kolla om du kan stoppa in mer i din G3:a.

När det gäller iBook så välj en vit som dom ser ut nu men med 100MHz systembus och 32MB grafikminne annars blir du nog besviken. Jag har en ny 800 och den funkar aldeles utmärkt att köra mot min Sun 21" Trinitronskärm.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik_J
Så du kanske skulle kolla om du kan stoppa in mer i din G3:a.

Du glömde ett par saker:

"Möjlighet att använda en ny och snabb extern hårddisk.
Inbyggd CD-brännare."

Det utesluter väl en iBook - eller?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-05-30 22:39

Alla iBook-modeller utöver den allra minsta har CD-RW/DVD Combo-enhet.

Om du med snabb extern hårddisk menar över FireWire 800 eller SCSI/Fiber, så har ej iBook detta. FireWire 400 har iBook-serien. Detta anses dock som skapligt snabbt idag. Vad gäller IDE-diskar (som används i FireWirelådor) finns det inte många som har den FireWire-överföringen som flaskhals. Kör man många enheter kan det dock vara en fördel med FireWire 800. För 15k blir det nog för övrigt svårt att hitta utrustning med Fibre Channel och även med FireWire 800.

Jag skulle titta runt efter begagnade PowerMac G4. Då får man oftast lite mer prestanda för pengarna än bärbart. Annars är iBook-serien ganska prisvärd, hurvida den är snabb eller ej, är upp till individen. Om du väntar någon månad, släpper Apple förhoppningsvis något nytt, men man vet ju aldrig.. Om inte de nya modellerna är intressanta, sjunker förmodligen begagnadepriserna något.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-30 22:41

Det finns iBook-modeller med inbyggd cd-brännare. Annars kan du alltid köra med en extern. Idag är de bra i hasighet (köp en med firewireanslutning) och inte speciellt dyra. Vad gäller extern hårddisk finns de i alla möjliga utföranden. Även här är givetvis firewire att föredra framför USB. Och till och med de senare av de gamla färgglada iBook-modellerna har firewire-portar.

Edit: marcus var snabb att svara (ovan);)

Satsa på en PowerMac G4. Du får en fin "Quicksilver" för de pengarna. Ta med utbyggnadsmöjligheterna i beräkningen.

(Eller köp min iMac G4 så jag kan köpa en Quicksilver)

Ett av skälen att inte köpa en iBook skulle vara att tangentbordet är så läskigt att skriva på: Knapparna går inte att trycka ner mer än ett par mm och sitter så tätt att vartannat ord blir felstavat.

En annan grej: skärmen måste ju vara uppfälld för att datorn ska funka och man ska kunna använda tangentbordet. Hur fungerar det om man har en extern/större skärm inkopplad? Den kommer ju stå halvskymd bakom iBook-skärmen!

En "stor/hög" G4 framstår som det enklaste valet. Men jag undrar fortfarande vilken version jag kan nöja mig med? Någon med FireWire, CD-brännare och möjlighet att köra OSX utan att krångla. Vad kallar man de olika G4orna och vad skiljer de åt?

Har ingen koll... :rolleyes:

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-30 23:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nyteknik
Ett av skälen att inte köpa en iBook skulle vara att tangentbordet är så läskigt att skriva på: Knapparna går inte att trycka ner mer än ett par mm och sitter så tätt att vartannat ord blir felstavat.

En annan grej: skärmen måste ju vara uppfälld för att datorn ska funka och man ska kunna använda tangentbordet. Hur fungerar det om man har en extern/större skärm inkopplad? Den kommer ju stå halvskymd bakom iBook-skärmen!

En "stor/hög" G4 framstår som det enklaste valet. Men jag undrar fortfarande vilken version jag kan nöja mig med? Någon med FireWire, CD-brännare och möjlighet att köra OSX utan att krångla. Vad kallar man de olika G4orna och vad skiljer de åt?

Har ingen koll... :rolleyes:

Jag vill inte propagandera för iBook i alla väder (själv kör jag med en iMac G3 som för övrigt funkar utmärkt med OSX), men att koppla in ett externt tangentbord när du sitter hemma är ju lika enkelt som att koppla in en extern skärm...:cool:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-07 03:17

Vill nog hålla med David Molarin om att en powermac g4 är det vettigaste valet. Mer specifikt den revision som kallas quicksilver och som kom 2001. Långsammaste modellen där är 733mhz, och bör kanske undvikas, då man snålat lite här och där. Se bara till att ha ordentligt med minne, minst 512mb, så kommer OS X att gå som tåget.
En quicksilver går att hitta för runt 10000:- om man letar runt lite. Då tillkommer förstås skärm.
Apple History är ett utmärkt ställe om man vill hitta info om mac-modeller, alla står uppradade i kronologisk ordning.
Alla nyare powermacar har cd-brännare och firewire.

• Oregistrerad
  • 2003-06-17 23:48

Max OS X fungerar helt okej på min gamla blåbärs-iMac med lite extra minne istoppat, så gamla datorer hindrar inte att du använder senaste operativsystemet. Dock kanske det inte blir någon direkt fartupplevelse.

Jag funderar själv på att byta upp mig till en iBook.

Mitt tips, hitta en G4 466mhz Digital Audio maskin till ett vettigt pris ca: 4000-5000:- Gradera upp den med ett Giga Design 1 Ghz (ca:4500:-) eller ett 1,467mhz kort (6300:-). Detta ger mycket bra prestanda till ett överkomligt pris.

• Oregistrerad
  • 2003-06-19 08:55

En ny eMac 1 Ghz, 80gb hd 256 ram och DVD brännare/CD-RW brännare för 15494 på macoteket : eMac

Det finns även en billigare eMac, 1 Ghz 60gb hd 128 ram och DVDspelare/CD brännare för 11994 : eMac 2

iMac G4 800Mhz, 60gb hd, 256 ram och DVD spelare/CD-RW brännare för 15494 på macoteket :
iMac

iBookarna finns från 13994 (för den billigaste med CD-brännare) upp till 15994 och då med 14" skärm

Fan de börjar bli billiga! Kanske dags att uppgradera själv.

1
Bevaka tråden