Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vibrerande MacBook

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-25 21:46

Köpte en ny MacBok förra veckan, alltså bara 1 vecka gammal dator. Förde över allt från min gamla dator med FireWire. Tyckte booken vibrerade endel men trodde bara det vara att hårddisken fick jobba extra mycket pga filöverföringen ... men jag känner fortfarande att den vibrerar ... även när jag inte har några program igång o bara lägger händerna bredvid styrplattan. Det är liksom hel "caset" som vibrerar. Har kollat runt lite och det verkar finnas fler som har samma problem. Är det hårddisken som sitter lite löst?

Dessutom så är tangenterna på vänstra halvan ganska "sladdriga" .. hörs liksom ett fjädrande ljud när jag använder dem - som på ett gammalt slitet tangentbord.

Är det här anledningar nog att få en replacement tror ni?

Eftersom datorn är såpass ny tycker jag absolut att du skall slå en signal till Apple i morgon. Som jag förstått det så skall det inte vara så, min vibrerar inte alls.
Ring och hör vad de tycker, kommer nog lösa sig på ett smidigt sätt för dig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-25 21:54

Ok. Köpte den på Macoteket men antar att dekan vara sjysta de också

Klart. Prata med dem först. Gick av ren vana att jag förutsatte att du köpt den från Apple store:)

Men som sagt, som jag ser det har din dator en defekt, och bör bytas ut.
Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 23:41

Har du en DVD i datorn? Min vibrerar också rätt ordentligt om man stoppar i en skiva.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-26 07:54

Nej, det känns tydligt att det är från hårddisken...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-26 18:20

Ringde till deras support - otrevligare människa får man leta efter. Han bara garvade när jag berättade om vibrationerna och sa att det enda jag kan göra är att lämna in den på undersökning som kostar nästan 1000:- om de inte hittar något hårdvarufel ... aahh!!!

  • Medlem
  • 2008-03-26 19:02

Nej, nej, nej. Du skall inte betala för undersökning på en ny dator som du har garanti på. Ring till Apple istället och förklara för dem om hur du blev bemött, så hjälper de dig kanske.

Ursprungligen av Thomaz:

Ringde till deras support - otrevligare människa får man leta efter. Han bara garvade när jag berättade om vibrationerna och sa att det enda jag kan göra är att lämna in den på undersökning som kostar nästan 1000:- om de inte hittar något hårdvarufel ... aahh!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-27 20:15

Pratade med Apple, som var betydligt trevligare. Hon bad mig "resetta pram" eller vad det kallas meningen skillnad, så hon bad mig ta datorn till LAN-master ... tyvärr är kvittot i Thailand (don't ask) så jag får väl lämna in den nästa vecka. Värdelöst...

  • Medlem
  • 2008-03-27 22:25

Du kan ju iofs kolla det själv också. Är väldigt enkelt om man har rätt verktyg. Du behöver en Philips 00 skruvmejsel och sen tar man ut batteriet, lossar tre skruvar, lyfter ut metalbygeln och sen är det bara att dra ut hårdisken. Sitter en liten platsflärp som man drar ut den i. Sen ser du ju rätt snabbt om det är så att hårddisken inte sitter som den skall i den lilla plåtsläden. Lycka till hur som helst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-30 12:04

Jag lyckades enkelt få ut hårddisken ur datorn. Vet inte riktigt hur det ska se ut men den där "släden" som driven ligger verkar inte vara 100% bra. Bifogar en bild för expertutlåtande ... verkar ju vara lite dåligt monterad eller?

  • Medlem
  • 2008-03-30 12:26

Jag tror att du just förverkade din garanti.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 12:39
Ursprungligen av Baron:

Jag tror att du just förverkade din garanti.

Vadå? Man får väl byta HDD i en vanlig MacBook utan att äventyra garantin?

  • Medlem
  • 2008-03-30 13:05

Får man göra det själv?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 13:08
Ursprungligen av Baron:

Får man göra det själv?

På vanliga bonn-MacBook får man det. (tror jag). Inte svårare än att lägga till minne.
Men inte på MacBook Pro, det är betydligt jobbigare där.

  • Medlem
  • 2008-03-30 14:23

Både HD och minne är delar som användaren själv får och kan ersätta. Därför som man gjort det så lättillgänligt i macbooken.

Ursprungligen av Baron:

Får man göra det själv?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-30 17:15

Hursomhelst ... ... vad tror ni om bilden på min HD?

  • Medlem
  • 2008-03-30 19:37

Den släden ser ut som de brukar göra. Är det en Hitatchidisk som sitter i din? Min originaldisk var en sådan och den var rätt skramlig. Har den i ett externt SATA-chassi istället eftersom jag bytte disk på min MB direkt när jag fick den. Inget annat i datorn som verkar skramla när du tagit ut batteri och HD? Ruska litet lätt på den och hör efter om något verkar vara löst. Är det så är det ju bara att lämna in den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-08 20:14

Update: Nu är den inlämnad på koll på MacRent ... får se vad de säger om den.

Update #2: Byte av hårddisk och tangentbord (topcase?) är på gång. Känns bra men man vet ju aldrig ...

Senast redigerat 2008-04-16 22:37
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-21 20:42

Datorn är tillbaka, det var hårddisken som spökade. Den är utbytt och nu är macen tyst utan vibrationer,

Måste dessutom säga att personalen på MacRent är jävligt trevliga o hjälpsamma - till skillnad från vissa andra ställen.

1
Bevaka tråden