Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra mindre el i lägenheten!?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min elräkning är skyhög. Eller nu kanske jag överdriver lite, men jag är lite av miljövän också

Vad har ni som drar el hela tiden? Jag sitter och funderar på hur man kan dra så lite el som möjligt, och numera ska jag stänga av min iMac när jag inte använder den, självklart skaffa strömsnålare lampor.

Något mer? TVn går inte att stänga av helt, finns ingen knapp för det, digitalboxen ska vara på, eftersom den spelar in vissa TV-program på dagarna. Externa hårddiskarna (3 st) orkat jag inte stänga av hela tiden.

En fjärdedel av elen går till kyl och frys, i snitthushållet i varje fall. Så se till att ha frysen avfrostad och sånt.

Har du CRT-skärmar bör inte de stå på standbyläge. Min sony-skärm drar 40W i standby (fråga mig inte vad det drar när den är påslagen).

Och så det gamla vanliga; dra ur batteriladdare när du inte använder dem och skaffa förgreningskontakter med strömbrytare.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-03-25 19:13

Går inte tv:n att slå av? verkar dumt! Däremot skulle jag gärna vilja se lite siffror på vad min skärm 22" och tv 32" båda lcd drar läste nått i tidningen om att lcd tv skulle dra upp emot dubbelt upp mot en gammal vanlig bildrörs tv. Någon som läst eller hört något liknande?

Kan du inte google modellbeteckningen på din tv och se vad för specifikationer du får upp?

32-tums tv drar väl 100-150 W. 22-tums datorskärm typ 50-100 W.
Tjock-skärmt går inte att hitta nya längre så det är svårt att jämföra. Men min 24" CRT-skärm (nämnd ovan) drar 200 Watt när den är igång.

Så det är snarare så att en CRT-skärm drar dubbelt så mycket som en LCD.

Det brukar finnas "strömkollare" att kunna koppla mellan uttaget och prylen man vill koppla in, då kan man på en display avläsa hur mkt ström prylen drar.

En väl investerad hundring...EL/Mätutrustning/Enerigmätare

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496

Det går t om att lägga in kilowattpriset... du kan se direkt i reda kronor vad kylen/datorn/frysen kostar per månad...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-25 22:32
Ursprungligen av Goflorp:

Det brukar finnas "strömkollare" att kunna koppla mellan uttaget och prylen man vill koppla in, då kan man på en display avläsa hur mkt ström prylen drar.

En väl investerad hundring...EL/Mätutrustning/Enerigmätare

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496

Det går t om att lägga in kilowattpriset... du kan se direkt i reda kronor vad kylen/datorn/frysen kostar per månad...

En sån ska jag självklart köpa, visste inte att det fanns. Och inte var prylen dyr heller. Det ska bli intressant att kolla in olika apparater i huset och se hur mycket ström de drar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 13:32
Ursprungligen av Eva:

En sån ska jag självklart köpa, visste inte att det fanns. Och inte var prylen dyr heller. Det ska bli intressant att kolla in olika apparater i huset och se hur mycket ström de drar.

Eva, du har lite för mycket fritid

/Tangen

[Även om jag kommer att köpa en själv]

  • Medlem
  • 2008-03-26 13:11
Ursprungligen av Goflorp:

Det brukar finnas "strömkollare" att kunna koppla mellan uttaget och prylen man vill koppla in, då kan man på en display avläsa hur mkt ström prylen drar.

En väl investerad hundring...EL/Mätutrustning/Enerigmätare

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496

Det går t om att lägga in kilowattpriset... du kan se direkt i reda kronor vad kylen/datorn/frysen kostar per månad...

Man undrar ju varför en slik ska behöva batterier...

Ursprungligen av Baron:

Man undrar ju varför en slik ska behöva batterier...

Troligen för att behålla minnet och slippa en massa kondensatorer och elektronikpynt för 220v till 5Volt för att driva displayen - vilket antagligen skulle göra att man behövde ta en massa hänsyn till hur mkt som detta påverkar mätningen.. Äh! Sätt in två batterier i den istället...

Men jag håller med dig, en pryl på ström borde ju inte behöva batterier för att funka.

Å andra sidan så startar ju inte ens bilens bensinmotor (=energikälla) utan batteriet (= en annan energikälla)....

Senast redigerat 2008-03-26 16:33
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-25 20:36

Sitter bla på en större tidningsredaktion däråtskilliga macstationer finns...

som en ny regel är vi alla ombädda att slå av maskiner som inte snurrar på natte tid..
vilket jag tycker är en bra tumregel som nog många företag bör ha i åtanke..

tror nog att det slarvas en del ?! och om alla tog ett litet ansvar så lär det sparas
några gig/watt i vårt avlånga land på just standby ?! eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 20:44
Ursprungligen av Patrik D:

Externa hårddiskarna (3 st) orkat jag inte stänga av hela tiden.

Mina tre externa (Western Digital My Book Pro) diskar har jag inkopplade i en och samma förgrenare med strömbrytare, fungerar kalas!

Sen kör jag såklart lågenergilampor där det går och inte för varmt i lägenheten.

.. eller ännu hellre byta ut lysrörslampor mot LED om det är möjligt. (Färgtemperaturen kan bli lite kall emellertid.)

Ursprungligen av Snabeldrake:

.. eller ännu hellre byta ut lysrörslampor mot LED om det är möjligt. (Färgtemperaturen kan bli lite kall emellertid.)

Ingen vinst att göra där tyvärr, båda lamptyperna ligger på ungefär 50 lm/W. Svårt och dyrt att få tag i lampor starkare än 3 W dessutom, så det kan bli lite mörkt hemma...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-26 02:55
Ursprungligen av Solid:

Mina tre externa (Western Digital My Book Pro) diskar har jag inkopplade i en och samma förgrenare med strömbrytare, fungerar kalas!

Enda gången jag haft HD-krasch var när häftapparaten föll och landade på strömbrytaren på urtaget som den externa HD:n var kopplad till... Ingen förlorad data eftersom det var backupen, men en tankeställare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 13:04
Ursprungligen av IngoX:

Enda gången jag haft HD-krasch var när häftapparaten föll och landade på strömbrytaren på urtaget som den externa HD:n var kopplad till... Ingen förlorad data eftersom det var backupen, men en tankeställare!

Haha! Tur att det inte ens finns en fysisk möjlighet att en häftapparat eller något liknande landar på min strömbrytare. Den står tilsammans med diskarna, stadigt och skyddat i en mediamöbel.

Men däremot är ju strömavbrott något jag inte gärna vill ha mitt under kopiering, så i nästa lgh blir det en UPS och ordentligt överspänningsskydd helt klart.

Ursprungligen av Solid:

Haha! Tur att det inte ens finns en fysisk möjlighet att en häftapparat eller något liknande landar på min strömbrytare. Den står tilsammans med diskarna, stadigt och skyddat i en mediamöbel.

Samma här, dom står skyddade ensamma i en låda, men ska helt klart köpa en strömbrytare till dom.

Jag har bott i lgh ett par år i Ytterby, förr i världen.
Där var "problemet" att elen användes för både uppvärmning och att generera varmvatten. Vintertid så rusade det i höjden rejält för att elementen stod och gick hela tiden. Sommartid var det bara varmvatten..

Kolla upp hur det är i din lgh.

"Förr" var det från det gemensamma som varmvatten kom, det bokfördes inte på varje lgh. Det gör det idag på nybyggen och vid större ombyggnationer. Då kan man ju påverka sitt eget slöseri. Numera så finns det ju separata räknare både för vatten, el, etc

1
Bevaka tråden