Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klona från Intel till G5?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Partille
  • 2008-03-25 15:37

Hej,

jag vill klona hela innehållet i en MacBook (Leopard OS) till en Imac G5 med Carbon Copy Cloner. Kan jag göra det utan risk för problem?

Alf

Nej

Allt idokumentväg borde funka

För program gäller att de måste vara Universal Binary (För både Motorola och Intel) för att de skall fungera.

Att flytta enklare applikationer av den typen man drar och släpper på applikations/programmappen borde funka.

Det mesta i systemväg kommer ej att fungera. Jag betvivlar att det kommer leda till ett fungerande system över huvud taget.

Ursprungligen av Goflorp:

För både Motorola och Intel

Om det är G5, så är det inte Motorola - då är det IBM.

Använd begreppet PowerPC (eller PPC) i stället.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det är G5, så är det inte Motorola - då är det IBM.

Använd begreppet PowerPC (eller PPC) i stället.

Var det inte Motorola/IBM i samarbete?

Skit samma, det är överspelat ändå.

Ursprungligen av Goflorp:

Var det inte Motorola/IBM i samarbete?

Jo, visst var (och är) PowerPC ett samarbete mellan Motorola och IBM.

Men jag menade bara att om frågan handlar om arkitekturen i stort (dvs PowerPC kontra Intel), så är det mycket bättre att använda namnet på arkitekturen (PowerPC), än att använda namnet på en av tillverkarna (Motorola).

Och dessutom var det fel tillverkare... för mig veterligen så har Motorola aldrig tillverkat några G5:or. Det var nog bara IBM som byggde dem. På G3- och G4-tiden så var det nog mer blandat vem som tillverkade vad.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 21:12
Ursprungligen av alf:

Hej,

jag vill klona hela innehållet i en MacBook (Leopard OS) till en Imac G5 med Carbon Copy Cloner. Kan jag göra det utan risk för problem?

Alf

Problem? Ja, G5an kommer inte boota överhuvudtaget Du måste installera Leopard separat på Imacen och sen flytta över alla filer och program du använder.

  • Medlem
  • Partille
  • 2008-03-27 11:16

OK, tack för svar. Då vet jag vad som gäller

Alf

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 13:10

Du kan alltid installera Leopard/Tiger separat på iMac;en och sen kör flyttassistenten, då har du dina konto/inställningar osv så som du har på din andra burk.

mvh
b0bben

1
Bevaka tråden