Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD krasch PB12"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-25 09:46

Jag har fått ett litet jobbigt problem med min PowerBook 12" 867 mhz. Hårddisken verkar ha packat ihop den låter som en stucken gris eller något liknande. Först surrar den lite högre än vanligt men efter ett tag så går ljudet över till ett skrikande ljud. Monterar jag hårddisken via firewire och target mode till min MacMini. Den visar ikonen för hårddisken och hur mycket som är ledigt på den. Men därefter är det inte mycket mer som händer.

Är hårddisken helt körd tror ni?
Jag har en hel del bilder som jag behöver få ut ifrån den men mina försök hittills har varit fruktlösa. Verkar ju onekligen som om det är kört.

Är det mycket meckigt att byta hårddisken eller är det något man som normalbegåvad kan göra själv?

Behöver inte så stor HD på denna datorn så en 80gb räcker lugnt. Är det ATA-100 disk i denna?

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-25 22:02

Har lyckats få ut en del ifrån hårddisken. Det viktigaste verkar jag ha räddat. Gick genom att köra target mode.

Men vilken HD ska jag köpa?

Prova också genom att montera in den trilskande disken i ett externt firewire-kabinett (USB2 undviker jag oftast men du kan ju prova det också). Ibland kan det hjälpa för att skaka sista livsgnistan ur disken och rädda vad som räddas kan.

Alla hårddiskar pajar förr eller senare, och vilket fabrikat/modell som är mest långlivad vet man ju inte förrän X antal år har gått... Kör med något känt - har själv både positiva och negativa erfarenheter av Samsung och Hitachi. Sen är det frågan om huruvida det egentligen lönar sig att köpa 80GB - 120 eller 160 kostar nog ungefär lika mycket/lite.

Sen är det vanlig ATA i din burk, ja. Inte SATA. Gå till www.ifixit.com som har isär-och-ihopplockningsguider. PB lär vara _betydligt_ enklare än iBook som är pillig men ingalunda omöjlig att gräva i själv. Vet inte om iFixit listar en "spudger" (eller "black stick" bland de nödvändiga verktygen - ett gammalt kredit-/plastkort går lika bra om du inte får tag på en sådan. I övrigt skall du vara noga med att ha rätt mejslar så att du inte gör sönder skruvskallarna..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 06:49

PB 12" är ingen lek att öppna och byta disk i. Framförallt är det ett helvete att få isär skiten och lika svårt att få ihop den igen. Nästan omöjligt att göra utan att det lämnar synliga spår.
Jo, jag har öppnat några iBook också, det var nästan lättare, fast bara nästan.
Viktigt att hålla isär skruvarna som är av många olika storlekar. Använd en sån där iskubslåda från kylskåpet och lägg skruvarna i tur och ordning.
Med tålamod och lite ordningssinne går det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-26 07:21

Tack för svaren Johan och Konrad. Jag ska göra ett försök den är ju trots allt 5 år gammal snart.
Jag har kollat alla utvändiga skruvar och sett till att jag har rätt mejsel. Det fanns en skruvguide på ifixit så den ska jag skriva ut och använda för att hålla koll på vilka skruvar som ska vara var. Återkommer med resultat. Men hur är det med 7200 rpm diskar blir de för varma eller?

Ursprungligen av Gizz:

T Men hur är det med 7200 rpm diskar blir de för varma eller?

Beror mer på fabrikat och modell än hastighet. Inga problem. I praktiken drar de enligt tester inte mer ström heller (eller åtminstone bara försumbart mera)..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-28 23:23

Sådär nu har jag bytt disk i PowerBooken. Det gick smidigare än vad jag förväntat mig. Skrev ut instruktionerna ifrån ifixit och körde på. Det jobbigaste var att ta bort ovandelen i framkant och att koppla bort kablarna under ovandelen. Men det löste sig. Glömde dock att flytta de 2 gummiknopparna som sitter på hårddisken. Men det funkar nog bra ändå.
Tack för alla tips och råd. Det blev en Samsung 160gb 5400 varvs disk.

1
Bevaka tråden