Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför tar Word 2008 all min datorkraft?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Macbook Pro med max minne. Normalt hörs fläktarna aldrig och processorn brukar utnyttjas till max 10%. Jag förstår att Quake sätter saker i rörelse och att vissa filter i Photoshop piskar på processorn till max men varför, VARFÖR suger Word mer kraft än nästan allt annat jag gör. Tom nu när jag inte ens har Word aktivt används närmare 50% av processorkraften och fläktarna ligger konstant runt 4000 varv (dubbelt så mycket som vanligt). Dessutom får jag för mig att datorn inte vill somna när jag stänger locket om Word rullar.

VARFÖR?? Jag kan inte tro att det är för att microsoft inte gör saker som passar just mig, det måste ju rimligtvis vara någon process som ligger o snurrar som man kan stänga av? Vad kan jag göra?

Vad har du för dator?
Jag har liknande problem på min hemmadator, en MacMini med 1 GB RAM.
På datorn på jobbet är Word hur snabb och trevlig som helst, en Mac Pro med 9 GB RAM.

Jag undrar också VARFÖR men med en snabb dator med överdrivet med minne är det inga problem.

Det är en Macbook Pro C2D 2.16 med 3 GB minne. Visst, kanske inte att jämföra med din Mac Pro men den borde ju kunna dra runt Word utan trassel kan man tycka.
Det är dock snabbt o rullar på fint men suger som sagt musten ur maskinen. Just fläkarna är det som stör mig mest.

En frisk Word-installation tar praktiskt taget ingen processortid alls. De vanliga orsakerna till att Word beter sig dumt är trasiga inställningsfiler/typsnitt/normalmall.

Leta reda på alla inställningsfiler och normalmallen för Word och kasta dem. (de kommer att återskapas med standardvärdena) Använd sedan verktyg som Onyx och FontFinagler för att tömma systemets och Words cache-filer, i synnerhet font-cache-filer.

Jag har en MBP 2.4 med 4 GB ram och inga problem alls med Word eller office 2008. Använder Office 2008 dagligen utan det minsta problem.

  • Medlem
  • Filipstad
  • 2009-10-19 09:19

Jag har problem med mina inställningar, misstänker att det blivit knas med normalmallen. Enl det R.R. skriver ovan är det alltså lugnt att slänga filerna m normalmallen och sen starta upp igen? (att det då blir de vanliga grundinställningarna som läses in?) Tycker alltid det är lite läskigt att slänga grejer innan en vet att en har rätt sak att sätta in, därav att jag frågar...

Det räcker med att du flyttar filerna.

  • Medlem
  • Filipstad
  • 2009-11-04 21:39

tack för hjälpen, nu är det lite bättre ordning! Upptäckte dock att standardinställningen för skrivaren är A3, trodde det också skulle ändras när jag tog bort den gamla normalmallen, men icke. Går ju att manuellt ändra på utskriftsformat för varje enskilt dokument, men det är ju lite drygt. Har letat runt, men inte kommit på hur jag ska ändra... Hjälper inte att på utskriftsinställningar välja "spara förval" och där ta A4. Och trots att jag var inne på systeminställningar - skrivare & fax och ändrade där till A4 så blir fortfarande A3 som förval när jag skapar ett nytt worddokument. Några fler ideér?

1
Bevaka tråden