istället för macoteket eller så ...

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om man vet vad man vill ha
http://www.datorbutiken.com/se/

Man kan till exempel tiita på DVD brännare Först nu har Macoteket sänkt sina priser.

Varför får mac användare betala +25% på nästan allt?

Låter jag avig så är det för att jag gjort prisjämförelser på exakt samma varor och på en mac affär/site så får man ofta betala så näsan blöder ...
Skärpning mac återförsäljare!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-29 19:50

Köp grejorna från Dustin då, eller där det är billigast för tillfället!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Köp grejorna från Dustin då, eller där det är billigast för tillfället!

MOndo for president (
Samm typ av uttalanden som bush...)

JÄtte lustigt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-29 20:33

Men varför skäller du på Macoteket för att några av deras varor eventuellt är aningen dyrare? Om samma vara finns billigare någon annanstans är det väl bara att beställa därifrån?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men varför skäller du på Macoteket för att några av deras varor eventuellt är aningen dyrare? Om samma vara finns billigare någon annanstans är det väl bara att beställa därifrån?

Jätte bra men om man inte känner till annat? Jag tänker på de som fått höra genom örona att "det här passar till mac" Numera är det ju mycket som finns i vilken pc som helst som också passar till MAc, mest det jag vill komma åt.
Det värsta exemplet är ju "mac formaterade hårddiskar" för 25 % mer pengar.. Nu finns det inte sådana fasoner kvar men det har funnits.

Med vetskapen om vad det egentligen är som är sk "mac anpassat" kan man göra bättre köp på andra ställen än mac affärer/siter. mest det jag ville få fram..

Du vet nog att Kunden som förväntar sig bästa servicen blir blåst på det om man går till en mac affär och ska köpa något till sin mac, som (om man visste det) man kan hitta biligare i en vanlig pc affär...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-29 20:59

hur är det med minnen? funkar no-name-minnen i nya macar?
kan man utan vånda även köpa detta billigt från någon peze-butik?

Annars är priserna på minnen till många modeller väldigt bra på Macoteket. Till min dator tror jag inte kag skulle tjäna många tior på att leta reda på den billigaste PC-butiken, och så ger Macoteket livstids garanti. Fast de har också "no name" vad jag förstår.

Det sägs annars att OS X inte alls är tollerant mot minnen som gör smärre fel ibland. Tydligen är dåliga minnen en vanlig orsak till hängningar i OS X.

jo visst är det möjligt att köra "no-name" men klart märkes minne eller AMD certifierade minnen är att föredra. Dessa minnen klarar det mesta. Macen är ju idag ordentligt på efterkälken i minnes hastigheter så jag ser inget problem, värre om det hade varit så att macen hade varit först med högre hastighet på minnen. tror du att dessa minnen hade varit överkommliga i pris?

Lite historia om minnes priserna skadar nog inte att komma ihåg

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-05-29 21:09

Kolla lämpligen en prisjämförelsesida. Till exempel http://buggy.no-ip.com.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-29 21:09

Eftersom jag är lat av natur så känns det mycket bra att Macoteket håller reda på vilka minnen jag behöver till min dator. Och att de sedan har bra priser på t ex minnen gör det hela ännu bättre.

Jag betalar gärna lite mer om jag vet att de jag köper av vet lite mer om just Mac.

Men det är ju trevligt att det finns billigare alternativ för de som orkar med att sondera terrängen lite.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Annars är priserna på minnen till många modeller väldigt bra på Macoteket. Till min dator tror jag inte kag skulle tjäna många tior på att leta reda på den billigaste PC-butiken, och så ger Macoteket livstids garanti. Fast de har också "no name" vad jag förstår.

Det sägs annars att OS X inte alls är tollerant mot minnen som gör smärre fel ibland. Tydligen är dåliga minnen en vanlig orsak till hängningar i OS X.

Numera är minnen en sådan vara som de flesta dator butiker är överlag billiga med men det finns många varor kvar som vi mac användare får betala mer än vad våra PC vänner gör på sina inköps ställen.

Håller ingen med mig lite i all fall?

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-29 21:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av cubeuser
Numera är minnen en sådan vara som de flesta dator butiker är överlag billiga med men det finns många varor kvar som vi mac användare får betala mer än vad våra PC vänner gör på sina inköps ställen.

Det ska vara litegranna då.

Men eftersom Macoteket har mer kunskap och sortiment för just Mac så är det befogat att de är lite dyrare också. Men inte allt för dyrt. Då går vi till Inwarehouse iställer

Citat:

Jodå, det ligger säkert lite i vad du säger. Ställen som riktar sig enbart till Mac måste ju ha en mindre omsättning, vilket gör att de måste ta ut lite högre marginaler för att det ska vara lönsamt. Det finns säkert en massa annat som spelar in också.

Men jag håller med dem som ovan sagt att det känns värt att betala lite mer när man köper från en Macförsäljare, för då får man förhoppningsvis saker som är beprövade och funkar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Det ska vara litegranna då.

Men eftersom Macoteket har mer kunskap och sortiment för just Mac så är det befogat att de är lite dyrare också. Men inte allt för dyrt. Då går vi till Inwarehouse iställer

Färskt:
Macaffär
SDRAM PC133 512MB, passar i G4, m fl.
911kr ink moms

PC affär
TwinMOS Original 512Mb SDRAM 168pin cas3 PC133 (AMD OK)
512SD133T
Webpris
649.00 ink moms!

Hur mycket är mac känndeommen värd för dig?
Befogat om detta var 5% påslag men räkna själv % påslag så tror jag du hamnar i mitt läger ganska snart

PC affäreerna tar inget xtra betalt för sin "kunskap" om vilka minnen som passar vilken maskin;)

Citat:

PC affäreerna tar inget xtra betalt för sin "kunskap" om vilka minnen som passar vilken maskin;)

Fast om man skulle lita på dina kunskaper om detta i en annan tråd om billiga minnen så hade det ju blivit fel minne.:D

Citat:

Fast om man skulle lita på dina kunskaper om detta i en annan tråd om billiga minnen så hade det ju blivit fel minne.:D

oouch
men då hade en ju ringt och frågat dig först

ett exempel till, om än inte så groft
Jag kan hålla på så här hela kvällen

PC affär
Canon CanoScan 9900F USB2HS+Firewire/48b/6400dpi
CANSC9900F
Webpris
4399.00 ink moms

macaffär
Canon CanoScan 9900F
3200x6400_
48bit_
USB+FireWire_
3.3D_
4994kr ink moms

Det går att hitta PC-butiker som är dyra också. Vill man hålla i slantarna så ska man jämföra. Sen kan man ju gynna Mac-återföräljaren genom att gå dit i alla fall men pruta med konkurrentens prisuppgit. Då får han chans till lite vinst ändå om än mindre.

Just minnen är en knepig sak att jämföra, för det är alltför lätt att man råkar jämföra äpplen och päron. Just PC100/PC133-minnen är jämförbara, med dem hade vi ett tag en någorlunda begriplig standard, men nu börjar djungeln tätna igen. Råkar man jämföra ett gammalt 8600-minne med ett modernt verkar det hiskligt dyrt.
Jag är inte speciellt rädd att köpa minnen och hårddiskar och till och med CD-ROM-enhet på vanlig PC-butik. Jag tror faktiskt att alla tre i min desktop-G3 är köpta rätt över disk på Sekvencia, utan att ens diskutera om de var Mac-kompatibla. (Orginal-CD'n pajade efter att något barn varit lite hårdhänt.) Extra kul är att hårddisken egentligen var tänkt till en PC, men det funkade inte... men Macen tog den direkt utan minsta strul.

Betydligt knepigare är som bekant grafikkort. Där kan man knappast skylla på återförsäljarna. Utbudet är bara sorgligt.

Citat:

oouch
men då hade en ju ringt och frågat dig först

Och jag har nog lite slantar att tjäna på att kolla med dig först var jag hittar de billigaste alternativen.:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Det går att hitta PC-butiker som är dyra också. Vill man hålla i slantarna så ska man jämföra. Sen kan man ju gynna Mac-återföräljaren genom att gå dit i alla fall men pruta med konkurrentens prisuppgit. Då får han chans till lite vinst ändå om än mindre.

Just minnen är en knepig sak att jämföra, för det är alltför lätt att man råkar jämföra äpplen och päron. Just PC100/PC133-minnen är jämförbara, med dem hade vi ett tag en någorlunda begriplig standard, men nu börjar djungeln tätna igen. Råkar man jämföra ett gammalt 8600-minne med ett modernt verkar det hiskligt dyrt.
Jag är inte speciellt rädd att köpa minnen och hårddiskar och till och med CD-ROM-enhet på vanlig PC-butik. Jag tror faktiskt att alla tre i min desktop-G3 är köpta rätt över disk på Sekvencia, utan att ens diskutera om de var Mac-kompatibla. (Orginal-CD'n pajade efter att något barn varit lite hårdhänt.) Extra kul är att hårddisken egentligen var tänkt till en PC, men det funkade inte... men Macen tog den direkt utan minsta strul.

Betydligt knepigare är som bekant grafikkort. Där kan man knappast skylla på återförsäljarna. Utbudet är bara sorgligt.

Instämmer i mångt och mycket men vad är det som gör att det är ok i mac användarens ögon att betala så mycket mycket mer än en pc användare...? Jag tror man sitter inne med svaret någonstans, men var ?;)

Citat:

Och jag har nog lite slantar att tjäna på att kolla med dig först var jag hittar de billigaste alternativen.:)

Ditt förtroende hedrar mig!:D

Citat:

Instämmer i mångt och mycket men vad är det som gör att det är ok i mac användarens ögon att betala så mycket mycket mer än en pc användare...? Jag tror man sitter inne med svaret någonstans, men var ?;)

Själv är jag en rätt fattig Macanvändare, och retar mig ibland på samma sätt som du på priserna. Kanske en del av förklaringen ligger i att många som valt att satsa på Mac gjort det därför att de är beredda att betala en extra slant. Det kan vara någonting som både åf och tillverkare/distributörer räknar med, men mitt intryck är samtidigt att återförsäljarna har rätt små marginaler även när det gäller Macprylar. Särskillt gäller det Macoteket och InwareHouse (om man nu kan räkna in dem, men de har ju i alla fall en Macavdelning.)

En annan sak är det med en butik som Macademic här i Uppsala - där kan man tala om påslag på priserna när man jämför med andra ställen.

Citat:

Nej, det är väl upp till varje butik att sätta vilka priser de vill.
Och kunden har valfriheten att handla precis där han/hon vill.

Har man inte kunskapen av vilka grejer som passar till sin Mac, och inte är intresserad eller orkar ta reda på det heller, så vänder man sig till någon som vet vad man skall ha och får betala lite mer för detta.
Hade "PC-butiker" varit intresserade av att få fler Mac-användare att handla tillbehör så hade de också bara behövt att ta reda på vad som passar till macarna, men tydligen verkar de flesta "PC-butiker" inte intresserade att göra detta. De orkar kanske inte heller...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Nej, det är väl upp till varje butik att sätta vilka priser de vill.
Och kunden har valfriheten att handla precis där han/hon vill.

Har man inte kunskapen av vilka grejer som passar till sin Mac, och inte är intresserad eller orkar ta reda på det heller, så vänder man sig till någon som vet vad man skall ha och får betala lite mer för detta.
Hade "PC-butiker" varit intresserade av att få fler Mac-användare att handla tillbehör så hade de också bara behövt att ta reda på vad som passar till macarna, men tydligen verkar de flesta "PC-butiker" inte intresserade att göra detta. De orkar kanske inte heller...

Nej det är tydligt det

Färskt!! (im on fire!) Behöver jag skriva vilket pris som är från vilken butik...?

Epson Stylus Photo 950
USB_
5619kr ink moms

Epson Inkjet Stylus Photo 950
EPSP950
Webpris
4867.00 ink moms

Citat:

Själv är jag en rätt fattig Macanvändare, och retar mig ibland på samma sätt som du på priserna. Kanske en del av förklaringen ligger i att många som valt att satsa på Mac gjort det därför att de är beredda att betala en extra slant. Det kan vara någonting som både åf och tillverkare/distributörer räknar med, men mitt intryck är samtidigt att återförsäljarna har rätt små marginaler även när det gäller Macprylar. Särskillt gäller det Macoteket och InwareHouse (om man nu kan räkna in dem, men de har ju i alla fall en Macavdelning.)

En annan sak är det med en butik som Macademic här i Uppsala - där kan man tala om påslag på priserna när man jämför med andra ställen.

Nu har jag sparat pengar till dig igen

Ha en trevlig kväll, nu är det slut gnällt för idag

Citat:

vad är det som gör att det är ok i mac användarens ögon att betala så mycket mycket mer än en pc användare...? Jag tror man sitter inne med svaret någonstans, men var ?;)

Mac-användare gillar att slänga pengar omkring sig. De bryr sig inte om vad det kostar. De glider in till Mac-butiken med en fet sedelbunt i handen och säger "Bling Bling! Jag skall ha det, det och det... Ok då tar jag 2 sådana. Förresten ta en sådan också... aiight!"

Citat:

Färskt:
Macaffär
SDRAM PC133 512MB, passar i G4, m fl.
911kr ink moms

PC affär
TwinMOS Original 512Mb SDRAM 168pin cas3 PC133 (AMD OK)
512SD133T
Webpris
649.00 ink moms!

Hur mycket är mac känndeommen värd för dig?
Befogat om detta var 5% påslag men räkna själv % påslag så tror jag du hamnar i mitt läger ganska snart

Jag har köpt flera grejer från datorbutiken.com och har bara bra erfarenheter av dom. Jag har haft att göra med Macoteket ett par gånger, och det har också fungerat bra.

Men, t ex har jag köpt billigt PC133 minne till min gamla blåvita-server via datorbutiken.com. Det är ett par 256MB-stickor som dessvärre bara dykte upp som 128or när jag satte dom i min gamla Mac. I just det här fallet gjorde det inte så mycket eftersom jag kunde använda minnet i en PC istället, men ibland kan det vara värt något att leverantören kan garantera att det fungerar i just min maskin. Jag tror inte dom billiga PC-ställena lovar att minnen fungera i din gamla Mac. Dom säger nog bara specarna och så får DU ta reda på om det funkar.

Vi kunder skall vara rörliga för att skapa bra leverantörer. Vi skall bara handla på Macoteket så länge dom är bra. Är man en aktiv och medveten konsument kan man välja att köpa varorna från olika leverantörer. Typ, köpa hårddisken från datorbutiken.com och nätverkskortet från Macoteket.

Jag tror att Macåterförsäljare rent generellt är mycket pressade (marginalmässigt) på Appleprodukter. Typ, iBook och iPod etc. Sedan kan dom ha mycket högre marginaler på förbrukningsvaror och komponenter av det skälet att kunderna inte är lika rörliga där. Typfallet är nog att en kund väljer sin iBook efter det billigaste stället, och när kunden väl har bestämt sig för att köpa iBoken på det billigaste stället så låter han samma firma stoppa i mer minne i burken. Och där tjänar Macåterförsäljaren pengar.

Någon berättade för mig att en bilförsäljare tjänar mer på att sälja stereon till kundens splitter nya Volvo än han gör på hela Volvon utan tillbehör. Jag vet inte om det är sant, men det finns en pedagogisk poäng i den trots allt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag vet inte om det är sant, men det finns en pedagogisk poäng i den trots allt.

Och om det nu inte är sant...
Jag måste nog fundera en stund över vilken pedagogisk poäng som eventuellt kan finnas i osanningar.:confused:

Citat:

Och om det nu inte är sant...
Jag måste nog fundera en stund över vilken pedagogisk poäng som eventuellt kan finnas i osanningar.:confused:

Ja, för att vara övertydlig. Det är vanligt att ha olika påslag inom samma butik. Täckningsbidraget på en G4a kanske är 1% och samma butik kan ha 50% täckningsbidrag på förbrukningsmaterial som CD-media och printerpapper.

Mitt idiotiska volvoexempel skulle belysa själva fenomenet, utan att jag skulle bli kölhalad om själva exemplet var falskt

Pedagogiska poäng i all ära, men detta låter som just det jag letar efter. Förklaringen till varför mac användare får betala ett högre pris för mac vara om den säljs i en mac affär. En strålande affärs idé om det inte hade varit så att nu kan man köpa identiska varor i en PC affär för mindre summa, som jag med all önsvärd tydlighet tycker mig visat, mer "pedagogisk" än så kan jag inte bli

Kunden är snart ikapp!

Jag skulle vilja se en tråd som tar upp detta fenomen att Mac affären släpar efter i vad som erbjuds till kunden.

Any takers?

En sund diskussion runt detta kan kanske hjälpa befintliga mac användare till en sundare ägar kalkyl samt eventuellt locka in fler PC användare (switchers) i ett i övrigt mycket bra mac community klimat.

Be Creative

Jag håller med cubeuser.

Viss skillnad i pris kan det kanske få vara, men det ska i så fal vara ca 20 kr per 1000-lapp.

Äsch, vad vet jag....
Kan säga att jag handlar i alla fall så lite som möjligt hos de Mac-inriktade återförsäljarna. På grund av priset.

Bevaka tråden