Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme prestanda

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 12:41

Någon som vet om Airport Extreme har nog prestanda för att klara av att hantera 100 MBit/s mellan WAN och LAN?

Jag använder idag en Ubuntu-burk med två nätverkkort som router/brandvägg (och filserver), och en Linksys WRT54G som trådlös router (för MacBooks) och switch för mina trådade prylar (iMac, Xbox360).

Kan jag slänga dit en Airport Extreme och tro att jag kan utnyttja 100MBit mellan WAN och LAN, eller håller den inte måttet? Min Linksys WRT54G klarar inte mer än runt 35MBit/s mellan WAN och LAN, så den fick sluta agera router.

Ja, den har gigabitportar både WAN och LAN.

http://www.apple.com/se/airportextreme/specs.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 13:31

Gigabitportar ja, men det säger ju inte någonting om vad den faktiskt klarar att trycka igenom.

Som sagt, WRT54G klarar inte mer än runt 35Mbit/s, och den har ju 100 MBitportar.

Med sina Gbit portar så ska den iallafall klara av att kunna trycka igenom betydligt mer än 100 Mbit. Om man jämnför med din Linksys WRT54G som då klarar av att trycka igenom 35% av 100 Mbit så borde Airport Extremen då med 35% klara av att trycka igenom 350 Mbit/s, fast jag skulle tro med de tester som jag gjort med min extreme att du kommer upp i 6-700 Mbit/s om du trycker mot Gbit anslutning. Men allt beror ju på allt annat som finns på nätverket och sen på Murphy...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 13:46

Så jag borde alltså kunna använda en Airport Extreme som huvudsaklig router/brandvägg, både för trådlöst och trådat? Cool.

Har du testat med NAT:at nät också?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-24 14:06

Enligt Smallnetbuilder.com klarar den av 135Mbit WAN->LAN, finns andra som klarar upp till 240Mbit. LAN->WAN är likvärdig.

Jag kör just nu min Extreme mot Bredbandsbolagets ADSL 24 Mbit och har den då som brandvägg och router och till den har jag:
MacPro via tråd (Gbit)
Stationär PC (tjejens) via tråd (Gbit)
Apple TV på Wlan (140 Mbit)
Bärbar PC (jobbets) på Wlan (54 Mbit)

Men jag har haft den på firman och testat lite, där har vi en Gbit fiber in och då körde jag den som brandvägg/router med:
6 st Stationära PC via tråd (Gbit)
9 st Stationära PC via tråd (100 Mbit)
4 st bärbara PC på Wlan (54 Mbit)
1 st bärbara PC på Wlan (22 Mbit)
Omdömmet på firman som då bara kör på PC maskiner var att det bara var ett stort fel på den och det var att det var ett Äppleskrutt på den... Annars tog det nästan 2 veckor innan de märkte att den satt där, det var av en slump som någon var inne hos servrarna och såg den och undrade vad det var för något och varför den ordinarie routern och brandväggen var avstängda... Betyg från vår "IT kille på firman" 5/5 skruttar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 20:30

Tack för svaren, nu har jag testat lite och fått följande, lite märkliga, resultat.

Som referens har jag min nuvarande brandvägg/router, en Ubuntu-burk. På den får jag i regel 90-95 Mbps ner, och 80-85 Mbps upp på min 100Mbit-lina från Skycom.

Med en Airport Express som router, utan att NAT:a (Bridge Mode i Airport Utility alltså) får jag runt 85 resp 60 Mbps (ner/upp). Om jag NAT:ar (Share public IP address) får jag ungefär liknande siffror. Ingen performance hit att snacka om där alltså.

När jag däremot kör trådlöst får jag mycket sämre prestanda. Om jag inte NAT:ar har jag bara lyckats få 45/55 Mbps ner/upp som max (ja, högre hastighet upp än ner!). Om jag NAT:ar får jag 40/35 Mbps ner/upp. Detta var med Airporten inställd på enbart 802.11n på 5GHz, link speed på MacBooken var 300 Mbps.

Inte så värst vetenskapliga tester, men ändå.

1
Bevaka tråden