Stulna datorer?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt lite och letade på tradera efter en ibook (dasslock) och fick upp den här annonsen http://www.tradera.com/Minsta_och_slimaste_av_alla_modell_iBOOK_M6497_-auktion-60974526 Inget dasslock men jag klickade ändå och läste, eller försökte läsa.

Känns ju inte direkt seriöst när han skriver "jag startade och började ett melodi och i skärmen harr kommit et fyrrkant med ett fråga tecken och sen letade efter program efter et stund har stanat på grund fins ingen ström i bateryet och jag har inte haft ladare att testa deta men jag är säkert at den data funkar 90 % jag vet .hd funkar,dvd rom funkar,bateriet fins ingen ström ,skärmen funkar,datan ser yt helt helt nyt inga en enda rep eller skadat"

Han har alltså ingen laddare och vet inte hur en mac bootar, har han haft den länge?
Visst han kan ju ha hittat den på tippen, men alla hans andra auktioner är också bärbara datorer utan tillbehör, vilket verkar lite underligt.

Jag vet ju inte säkert och anklagar inte den här säljaren för något men hur vanligt är det att stöldgods säljs öppet, tradera, blocket m.fl. ?

Nu när "god tro" inte finns längre så borde det väl vara svårare att få köpare? Eller är det bara önsketänkande från min sida? *Klappar min MacBook och släpper den inte ur sikte*

Vilka funderingar man kan ha tidigt på en påskafton när ungarna har släpat upp en

Glad påsk på er.

• Medlem
  • 2008-03-22 11:35

Flyttar ut den ur Supporter Lounge™ för allmän beskådan.

Fiffel eller fynd ?

Jag har aldrig köpt någon begagnad teknisk pryl. Det beror mest på att jag vet för lite för att kunna laga den själv. Jag utgår från att det inte finns någon garantitid kvar. Är nog gammeldags men jag vill köpa av en människa/en säljare som jag sedan kan gå tillbaka till med frågor. Det har fungerat bra hittills. Men det är kanske lättare om man bor i en större stad och kan välja mellan olika affärer och "slipper" att beställa genom nätet. Nackdelen är att man får betala mer i affärer.

I bästa fall är väl detta en 15-åring med svårigheter att skriva svenska och pengabehov. En utstuderad "brottsling" skulle nog skriva på ett annat sätt. Helskumt i vilket fall som helst och jag skulle inte lägga pengar på den.

Jag har köpt begagnat genom åren och tycker det fungerar bäst när det gäller böcker och glasvaror. Begagnade kläder har inte varit någon höjdare så det köper jag inte mer.

Lan-Master i Stockholm hade ju inbrott för ett veckor sedan där alla datorer som var på väg in för att lagas blev stulna. Så någon lär sitta med en hel del trasiga Macar om inte annat.

Det är inte språkbruket som gör att jag misstänker att den är stulen men det är det att den är utan strömsladd. För vem har en dator utan strömsladd?

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-22 18:50
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är inte språkbruket som gör att jag misstänker att den är stulen men det är det att den är utan strömsladd. För vem har en dator utan strömsladd?

ja,precis.Jag menar checka in hans omdömen...

1
Bevaka tråden