• Medlem
  • Vattholma
  • 2008-03-20 20:57

Jag har installerat windows på min MP och har tänkt spela lite på den ibland. Märkte idag att den hackar till nåt enormt ibland när jag spelar ett gammalt spel som heter Soldier of Fortune 2.
Jag har laggat ur ett flertal gånger när jag har lirat online, det går inte att göra nånting innan man blir utkastad till spectator-mode.

Saken är den att jag märkte innan, satt och provade lite inställningar i ATI´s egna inställningar, där man kan klocka kortet m.m. i windowsmiljö. Då testar programmet själv hur långt det kan gå, och då hör man hur grafikkortsfläkten accelerar upp i varv varje gång programmet höjer core och minneshastigheterna.
Dessutom så blir datorn märkbart mycket segare just då, men det är ju helt logiskt iofs.
Observera att jag inte har gjort några ändringar, den kör på grundinställningarna. Det var mest att jag blev nyfiken och ville testa att ändra lite inställningar.

Saken är den att spelet jag spelar är från 2004 eller kanske ännu äldre tom, kommer inte ihåg, och det ska inte vara nån match alls för dagens MP även fast grafikkortet inte är top of the line.
I spelet kan man sätta igång showfps och då får man ju svart på vitt vad den presterar, jag kör högsta inställningar på allt i 1600*1200 och får utan problem 300-400 fps.
Men jag undrar om grafikkortet håller på och varvar upp sig ibland, det är kanske nån gång var 5:e eller 10:e minut som den hackar till ordentligt.
Ibland bara för en kort sekund och ibland i kanske 30 sekunder, och sen blir jag utkastad till spectator.

Väldigt irriterande, jag har installerat alla programuppdateringar, även grafikdrivrutinen som kom för inte så länge sen.
Det är alltså den nya MP med dual 2,8 och 4gb minne samt windows xp även det med alla uppdateringar installerade.

Jag förstår ju att kortet blir varmt, men jag har aldrig upplevt det så i mac miljö. Jag brukar köra UT2004 i mac läge och det är ju betydligt mer krävande än vad det andra gamla spelet är.
Inga problem alls, kör det i 1920*1200 utan problem, det flyter som smör.

Nån som upplevt nåt liknande med den nya MP?

Jag skulle ju isåfall vilja kunna köra grafikkortsfläkten på konstant fart, ifall det är det som är problemet, jag vet inte säkert. Men det blir nog svårt att lösa. Finns ju inga såna inställningar i ATI´s program.