Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film på extern håddisk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-19 23:13

Har kopierat de flesta av mina dvd filmer till min iMac. Men när jag skall spela upp filer som ligger på min externa håddisk så går det ej. 720p trailers kan jag inte heller spela upp. Den externa håddisken är av formatet NTFS, men har köp ett program för att kunna läsa och skriva på Mac.

Måste jag konverta den externa hårddisken till mac format eller vad är fel?

Har du köpt ngt program för att kunna skriva NTFS så skall det väl inte vara några problem ?

Vad spelar du upp dem med? Rekommenderar VLC från www.videolan.org

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-20 00:18
Ursprungligen av Goflorp:

Har du köpt ngt program för att kunna skriva NTFS så skall det väl inte vara några problem ?

Vad spelar du upp dem med? Rekommenderar VLC från www.videolan.org

Använder Paragon NTFS for MAC OS X. har testat med VLC och quicktime, inget funkar.

Vad har du för gränssnitt på den driven då?

USB 1.1 eller? 2.0? FW400 / FW800

I vilket format är filmerna ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-20 21:04

Om jag tar bort programet, kan jag läsa alla filmer perfekt även 720p trailerna utan lagg och annat. Men kan då inte skriva på hårddisken.

Ursprungligen av asken85:

Om jag tar bort programet, kan jag läsa alla filmer perfekt även 720p trailerna utan lagg och annat. Men kan då inte skriva på hårddisken.

Ja, men då måste det ju tyda på att något är kass med det programmet. Du får väl reklamera det eller nåt. Det finns flera programvaror, testa en annan.

Jag vill betona det här med NTFS. Det är Microsofts filsystem som de ÄGER. Apple har lagt lite tid på att ta fram så att man kan LÄSA information på en sådan partition.
Juridiskt är det OK.
Apple vill dock inte licensiera ett annat filsystem. De har ju ett eget (som faktiskt tekniskt sett är mera avancerat) så de tänker ju inte betala pengar på att kunna använda någon annans teknik.

Jag nämner detta för att i andra trådar har nästa kommentar varit att "Där ser man hur bakom flötet Apple är..." - det stämmer ju inte riktigt...

Varför formaterar du inte hårddisken i HFS+ det är ju det filsystem Apple använder sig av. Det minskar ju risken för komplikationer om man använder sig av det från Apple än Microsofts NTFS och specialprogram för och kunna läsa från disken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-22 16:29

jag orkade inte hålla på att fixa med massa olika program, så jag formaterade om till mac formatet på hårdisken som ni nämde. Givetvis löste sig allt.

1
Bevaka tråden