Dollarn går ner, men justeras någonsin priserna?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dollarn går ner och alla produkter blir allt billigare och billigare.

Men apple fortsätter att ta runt 10 kr dollarn trots att den är värd hälften nu. Jag vet att tull och moms tillkommer på amerikanska priser men i takt med lägre dollar så sjunker även dessa.

Brukar prisjusteringar ske i macvärlden eller är det bara resten av världen?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-18 02:18

Bara i resten av världen verkar det som. Vi har bara fått prissäkningar när priserna i USA också sänktes, inte annars.

Anledningen är att många företag har försäkrat valuta-kurser för en längre period.

Datorerna sätts inte i hop i USA utan på Irland, i Kina, Singapore eller något annat land och de flesta delar tillverkas i Asien varför vad priset är i USA är ganska ointressant.

Men i stort sett alla andra märken justerar sina priser efter den sjunkande dollarn trots att även de producerar sin elektronik i samma fabriker i asien som alla andra, inkl apple.

Nog höjs priserna i Sverige om dollarn går upp?

Visst förstår jag att det är skillnad på valutamarknaderna, men nog handlar apple med dollar gentemot asien. Säkerligen tar de hem kraftiga vinster i europa just p.g.a. den låga dollarkursen. Lönerna för utveckling blir ju allt billigare när löner pröjsas i dollar.

Jag tror att alla företag minimerar sina förluster och har väl utarbetade strategier för att inte bli tagna på sängen.

Apple justerar aldrig, eller väldigt sällan, sina svenska priser. En dator får ett svenskt pris vid lanseringstillfället och det priset gäller fram till produkten uppdateras eller ersätts av ny produkt. Det är inte helt ovanligt att uppdaterade produkter får ett lägre pris än sina föregångare.

Exempel MacBook:
Amerianskt pris exkl. moms: $1.099 x dollarkurs 6 SEK = 6.594 SEK
Svenskt pris exkl. moms: 7.836 SEK
Mellanskillnad: 1.242 SEK

Förvisso inte en obetydlig summa.
Men man får väl anta att Apple anpassar sina lokala priser efter rådande marknad. Sverige är en liten marknad i sammanghanget, således med lägre volymer. Alltså anser dom att en MacBook ska kosta lite mer i Sverige för att frakter, transporter, marknadsföring och support etc ska löna sig. Hade Sverige haft 20 miljoner invånare hade prisbilden kanske sett lite annorlunda ut.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-18 12:04

Man tar ut så mycket man kan efter konsumenternas köpkraft. Droppar försäljningen så sker en prissänkning - inte annars. Om iBooks sålde som smör för en miljon styck så skulle dom ta en miljon styck - oavsett andra valutors värde och produktionskostnad. This is just simple capitalism.

Ursprungligen av mjg:

Man tar ut så mycket man kan efter konsumenternas köpkraft. Droppar försäljningen så sker en prissänkning - inte annars. Om iBooks sålde som smör för en miljon styck så skulle dom ta en miljon styck - oavsett andra valutors värde och produktionskostnad. This is just simple capitalism.

True dat!

Men shopping trippar till USA ökar lavinartat

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-18 17:04

Betänk också att på priset på en MacBook tillkommer moms i USA. Nu har de en lägre moms, men det priset som står på AppleStore är _inte_ det pris man verkligen betalar.
I t.ex. Florida är det 6% och i Sverige 25%. Räkna bort 25% moms från det svenska priset så blir datorn _billigare_ i Sverige än i USA!

Macbook air

13996 exkl moms

i USA

11 956

så två papp billigare i USA utan skatter räknade. Och dollarn väntas ju sjunka lite ytterligare med den räntesänkningen som gjorde idag för att stimulera shoppingen

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-19 13:53
Ursprungligen av Jonkanon:

Macbook air

13996 exkl moms

i USA

11 956

så två papp billigare i USA utan skatter räknade. Och dollarn väntas ju sjunka lite ytterligare med den räntesänkningen som gjorde idag för att stimulera shoppingen

Var hittade du nu detta?

Enligen AppleStore Sverige kostar en MBA 13196+moms och på AppleStore USA 10811+tax ($1799)

Apple lär ju för det första terminssäkra valuta vilket innebär att det inte spelar så stor roll vad dollarn står i idag eftersom det är det pris man avtalat om vid terminssäkringen som gäller.

För det andra kan man ju ändå inte justera priserna hela tiden. Det är inte bensin vi snackar om här. Tänk t ex på tryckt material som måste uppdateras vid nytt pris. Återförsäljare som blir förbannade för att de sitter på lager där marginalerna äts upp (eller till och med resulterar i förlust) när tvingas sänka priserna för att matcha Apple.
Konsumenter som blir sura för att de precis köpte till det gamla, högre priset (iPhone någon?).

I MBA exemplet ovan måste man dessutom beakta att volymerna på MBA med engelskt tangentbord (+ kartongen) lär vara en aaaning högre än det svenska - något som, åtminstone i viss mån, lär påverka kostnaderna och därmed slutpriset till konsument.

Men visst, jag hade ju inte klagat om priserna sjönk med en 10-15%...

Det här har diskuterats hur många gånger som helst här.
Det är bara att acceptera att Apple sätter sina priser som de vill oavsett vad dollarn är värd
Sedan kan vi skriva oss blå om detta, men det kommer inte förändra priset pga det faktum jag just skrev.

Vill du ha en billigare maskin - åk till USA och handla - men frågan om det blir billigare då när man räknar in resan och allt vad den kostar.

Senast redigerat 2008-03-19 14:43

Nej jag tog priset från respektive shop, sen konverterade jag dollarpriset i någon widget som gör det åt mig

Skilnaden blir ju "konstigare" om man tittar på musik i iTunes Store.
Det är ju inget tillverkningskostnad utomlands som för hårdvaran.

En låt i USA kostar 99 cents, och 9 kronor i sverige.

Ursprungligen av hugolarsson:

Skilnaden blir ju "konstigare" om man tittar på musik i iTunes Store.
Det är ju inget tillverkningskostnad utomlands som för hårdvaran.

En låt i USA kostar 99 cents, och 9 kronor i sverige.

Apple har olika avtal med skivbolagen i olika länder, vilket kan förklara en del av prisskillnaden i iTunes Store.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-26 12:00

En hamburgare på McDonalds kostar också olika i olika länder

Ursprungligen av gunek:

En hamburgare på McDonalds kostar också olika i olika länder

Används t o m som ngt slags index på hur ett land mår eller hur bra det var eller ngt sånt...

BigMac används som referens har jag för mig

• Medlem
  • 2008-03-28 18:27

Bigmac-index är en reflektion över bnp per capita med mer verklighetsanknytning. Förmodligen kollar McDonalds vad olika saker kostar, lägger in det i ett Excel-ark och trycker på print.

Att Apple inte hänger med i den dalande dollarkursen är bara korkat. De har chansen att tjäna extremt mycket på det. En PC-laptop kan man få för hårresande låga 3 995:-, vilket rimligen är mindre än summan av dess delar. Om Apple kunde sälja minsta Macbook för 5 995 :- skulle köparna flockas.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 23:23
Ursprungligen av stfm:

Att Apple inte hänger med i den dalande dollarkursen är bara korkat. De har chansen att tjäna extremt mycket på det. En PC-laptop kan man få för hårresande låga 3 995:-, vilket rimligen är mindre än summan av dess delar. Om Apple kunde sälja minsta Macbook för 5 995 :- skulle köparna flockas.

Jovisst, men vad händer när dollarn går upp igen?

• Medlem
  • 2008-03-30 23:46
Ursprungligen av shandar:

Jovisst, men vad händer när dollarn går upp igen?

Priset går upp?

Jag antar att du tror att folk skulle tycka att det vore oförskämt att höja priserna, men jag förstår inte varför Apples datorer inte skulle säljas på samma villkor som allt annat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 09:09

Jag håller med Mats Larsson här. Eftersom svenska Apple köper sina produkter från Irland eller Asien är inte dollarkursen intressant, man betalar ju då inte i dollar utan pund eller yen (eller nåt ).

Angående jämförelsen med billiga pc laptops så lär väl knappast prestandan vara likvärdig mellan en macbook och en pc laptop för 3995.

• Medlem
  • 2008-04-06 16:51
Ursprungligen av Fred!:

Jag håller med Mats Larsson här. Eftersom svenska Apple köper sina produkter från Irland eller Asien är inte dollarkursen intressant, man betalar ju då inte i dollar utan pund eller yen (eller nåt ).

Angående jämförelsen med billiga pc laptops så lär väl knappast prestandan vara likvärdig mellan en macbook och en pc laptop för 3995.

Jag har ingen inblick i det här fallet, men de flesta stora företag handlar i en valuta. Tidigare ofta dollar, nu mer och mer Euro. Delarna kommer i stor utsträckning från USA, men monteras i Asien.

Angående prestanda så har du rätt, de billiga PC:s som finns använder en lågpris-Core duo.

• Medlem
  • 2008-11-17 01:42

Nu har det tystnat angående kritiken kring dollarkursen och de svenska priserna.
Är det ingen som tackar och berömmer när priserna hänger kvar trots en osannolikt snabbt stigande dollarkurs...?

På drygt 3 mån har dollarn gått upp med över 30%...!
En MacBook som gick på 7.897:- i somras skulle nu kosta 10.457:- + tax/moms.
Men priserna har inte rubbats...

Skandal, höj priserna omedelbart!

Ursprungligen av akerstrom:

Skandal, höj priserna omedelbart!

Här i Australien är det REA nu när Aussie-dollarn droppade från 5:80 till 4:59 som lägst. Just den dagen lyckades jag stor-växla så nu har jag lite billiga dollars på lönekontot.

4:59 är ta mig tusan bra - man kan ofta få en öl för $3.50 på krogen - det blir ju 16 kronor

Denna diskussion är nog åter tämligen aktuell(?), tror ni att vi kommer få se höjda priser nu när dollarn närmar sig 10kr igen? Jag funderar på att byta ut min gamla MBP till en ny fräsch men skulle helst vilja vänta till maj/juni om man kan lita på att priset ligger still, annars kan jag lika gärna köpa nu för så mycket lär dom väl inte uppgradera hårdvaran?:tveksam:

1
Bevaka tråden