Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få tyst på och trimma PowerMac G4?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gjorde ganska nyligen ett klipp på en PowerMac G4, dual 1GHz, när min iBook G4 fick moderkortshaveri (may it rest in peace). Måste säga att jag är nöjd med att bara ha betalat 1500:- för den med tanke på hur marknaden för dem ser ut.

I alla fall så är jag lite sugen på att trimma den lite, dvs. att sätta in lite mer rammminne, någon extra hårddisk och kanske ett nytt grafikkort.
Men framför allt vill jag få tyst på den!!! Och gärna uppgrader till USB 2.0 på den iom att hastigheten i USB 1.0 tar kol på mig...

Jag verkar ha en sån här dator, fast med 768 i RAM (1x256 + 1x512)
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_1.0_dp_mdd.html

Jag har följt lite trådar angående uppgraderingar och att få tyst på dessa datorer, men ärligt talat har jag lite svårt att hänga med när det kommer till fläktar och sånt.
Kan någon ge mig lite hjälp på traven, och gärna tips på vilka saker jag bör skaffa?

Det skall finnas minst en tråd om ljuddämpning av PM G4 på 99mac. Sedan är www.lowendmac.com en bra källa till information.

Grafikkort:
http://search.ebay.com/_W0QQsassZapplemacanix
Säljer ATI 9800 och Nividia 6200 till vettiga priser (ATI 9800 kostar 2200 kr i Sverige)
Bra för spel och 10.5 men kör du 10.4 och spelar lite duger befintligt kort.

USB2 och mer RAM bra att ha. Det första med fläktarna är att bestämma vilka det är som låter. Den stora chassifläkten är lätt att byta. Köp en tyst och långsam och låt den gå på maxvarv hela tiden (12V matning) PowerSupply är betydligt svårare och sedan finns det en CPU fläkt som jag inte kollat närmare på

Ursprungligen av DrBoar:

Grafikkort:
http://search.ebay.com/_W0QQsassZapplemacanix
Säljer ATI 9800 och Nividia 6200 till vettiga priser (ATI 9800 kostar 2200 kr i Sverige)
Bra för spel och 10.5 men kör du 10.4 och spelar lite duger befintligt kort.

USB2 och mer RAM bra att ha. Det första med fläktarna är att bestämma vilka det är som låter. Den stora chassifläkten är lätt att byta. Köp en tyst och långsam och låt den gå på maxvarv hela tiden (12V matning) PowerSupply är betydligt svårare och sedan finns det en CPU fläkt som jag inte kollat närmare på

Men hur vet jag vilken fläkt som är snabb eller långsam, och tyst eller inte tyst? Detta är verkligen en djungel...

Jag har gjort en omfattande modd med min G4. Tyvärr tog jag ner min hemsida, där jag hade lagt upp guiden, igår. Jag håller på med en ny som kommer upp snart på ny adress.

Jag har en Enermax 120mm-fläkt som är kopplad direkt till moderkortet. Elfa har den här fläkten (eller åtminstone nästan samma - modellnumret stämmer inte helt).

Sen har jag bytt de två 60mm-fläktarna i PSU, de som låter mest i hela datorn, mot en enda 80mm-fläkt som sitter monterad utanför själva PSU-lådan.

Jag kan maila över guiden till dig om du vill.

http://marcushedenstrom.se/mdd/

Här ligger moddningsguiden uppe provisoriskt. I dagarna ska jag göra om siten helt, men tills vidare går det ju att läsa i alla fall på den här adressen.

Men nu vet ni varför sidan inte ser riktigt frisk ut. Dock fullt funktionell vad gäller MDD-modden.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-18 17:46

Den kommer ligga kvar på samma adress, va? Så man slipper ändra bokmärket.

Själv köpte jag verax utbytesfläktsystem. +1-2°C.
Med ATI 9800 Radeon så blev det ytterligare någon grad varmare på CPUbrädan.

USB2-kort: undvik ClasOhlson etc. Jag köpte ett Belkin från Dustin som fungerar mycket bra. Bytte ut ett Clas Ohlson-kort som fungerade sämre och sämre.

Tillägg:
Ovanstående ebay-länk, Nvidia 6200-kortet fungerar inte i en MDD-mac.

Ursprungligen av Henil:

Den kommer ligga kvar på samma adress, va? Så man slipper ändra bokmärket.

Domänen marcushedenstrom.se är säker i alla fall. Jag tror dock jag kommer flytta om i hierarkin på siten, men givetvis kommer det finnas en enkelnavigerad meny på förstasidan.

Bokmärk http://marcushedenstrom.se/projects/mdd/ också så funkar det även i framtiden.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-19 17:46

Tackar.

Gött, vad mycket info man får!

En fråga till: Vissa fläktar står det flera varvtal på, som om man kan justera hastigheten. Är det något som strömmen avgör eller ställer man in det själv i datorn?

Ursprungligen av JompaGlitter:

Gött, vad mycket info man får!

En fråga till: Vissa fläktar står det flera varvtal på, som om man kan justera hastigheten. Är det något som strömmen avgör eller ställer man in det själv i datorn?

Om det anges flera olika varvtal i specifikationen finns det säkert en kontroll på fläkten för att växla mellan olika diskreta nivåer.

Annars finns det finns två olika sätt att styra hur fort fläkten går.

Precis som DrBoar skriver kan man ge fläkten olika inspänningar. Antingen genom att koppla fläkten till en så kallad potentiometer med vridreglage (vissa fläktar har det inbyggt), eller skarva ihop kablarna direkt med valfri strömkabel inuti datorn.
Då går fläkten alltid på en viss spänning, till exempel 7 Volt vilket är trevligare än 12 V.

Sen finns ett par kontakter på moderkortet som styrs av ett tillägg i OS X. Den stora systemfläkten sitter på en sådan kontakt (J24), och även fläkten i dörren (J3900). På mitt moderkort finns en tredje kontakt nära processorflänsen som heter J53 och är likvärdig, alltså som styrs av OS X beroende på hur varm CPUn är. Dessutom finns på fw800-modellerna 12 V spänning i en kontakt strax över airport-platsen (J3901). Dit kopplar jag min PCI-fläkt numera.

Det är vikitgt, som DrBoar skriver, att du ger fläkten tillräckligt med spänning för att starta. Vissa fläktar kommer ingenvart på 5 Volt.
Dessutom är polariteten flippad på moderkortet jämför med vanliga 3-pinsfläktar, så kontakten ska sitta uppochner, alternativt får du korsa kablarna (klippa och löda).

Det enklaste sättet att ansluta en 3-pinsfläkt är annars att köpa en adapter från 4-pins molex till 3-pin.

Likströmsmotorer går fortare ju högre spänning man har så angivet varvtal på dessa fläktar max är vad de har vid 12volt. Sedan varierar det hur långt ner man kan krypköra dem, 7 Volt klarar alla men inte alla snurrar vid 5 Volt.

Silent PC Review kör med Nexus fläktar som referens i sina tester. Vad jag vet så finns de i 80mm, 90mm och 120mm storlek. Man kan beställa dem från Komplett. Zalman tillverkar en fiffig liten (och billig) fläktkontroller som som du kan använda för att sänka varvtalet på valfri fläkt med.

RAM borde finnas billigt begagnat. Western Digital Caviar SE16 är en riktigt tyst serie hårddiskar som finns med både IDE och SATA kontaker Vill du köra SATA får du nog skaffa ett separat kontrollerkort att trycka dit i en PCI-plats.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-20 17:06

Installera CHUD 3.5.2 och aktivera NAP så får du ner temperaturen till 40 grader.
Utan att göra något med fläktarna.

Vänder du fläktarna i nät delen så dom suger in istället för ut så blir den både tystare + att du får ner tempen ca 5 grader i nät delen.

detta är mycke enkelt behöver inte byta något.

B.D

  • Medlem
  • 2008-10-16 14:23

Har en PM G4 867mhz -01. Den låter konstant med högt fläktljud och kanske därför låga ca 27 gr. vid Psu-utblåset. Kan jag prova att sänka till 7 Volt på 120 och 80-fläkten och få ner ljudet? Hur i så fall. Annars tips på prisvärda och var jag köper dom. Är detta med Chud och Nap ngt för min dator? Och vända Psu-fläkten passar det att göra på min G4?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-16 18:00

Mdd

Den stora fläkten ska du inte röra.
Har du installerat CHUD.O:-)

B.D

  • Medlem
  • 2008-10-16 20:57
Ursprungligen av bodahl:

Den stora fläkten ska du inte röra.
Har du installerat CHUD.O:-)

B.D

CHUD har jag ingen aning om vad det gör för något:confused: Varför inte röra 120:n?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-16 21:13

Jag har nog bytt 120mm-fläkten i alla powermacs jag ägt. De tenderar att börja låta efter ett tag. SÅ det är bara byta det. Du kan också se om du kan byta riktning på fläkten beroende på om du har något annat inblås/utblås för att se om du får ner tempraturen i lådan mer.

  • Medlem
  • 2008-10-16 22:32
Ursprungligen av Sidde:

Jag har nog bytt 120mm-fläkten i alla powermacs jag ägt. De tenderar att börja låta efter ett tag. SÅ det är bara byta det. Du kan också se om du kan byta riktning på fläkten beroende på om du har något annat inblås/utblås för att se om du får ner tempraturen i lådan mer.

Var nyss in på komplett och kolla. Komplett.se - Fläkt
Har tjockleken någon betydelse? Antal trådar?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-17 06:52
Ursprungligen av med:

Var nyss in på komplett och kolla. Komplett.se - Fläkt
Har tjockleken någon betydelse? Antal trådar?

Tjockleken bör vara den storlek du har eller tunnare, vet faktiskt inte hur mycket tjockare man kan ha. Angående kablarna som den ska vara ansluten mot kan man om man inte använder den vanliga stömkabeln till fläkten, vilket jag tror har 2st pinnar, använda sig av en konverter från en sån där vanlig molex-ström med 4 pinnar till en liten sak med 3st.

Ursprungligen av Sidde:

Jag har nog bytt 120mm-fläkten i alla powermacs jag ägt. De tenderar att börja låta efter ett tag. SÅ det är bara byta det. Du kan också se om du kan byta riktning på fläkten beroende på om du har något annat inblås/utblås för att se om du får ner tempraturen i lådan mer.

Den i min PMG4 slirar..

  • Medlem
  • 2008-10-17 11:27

Hm... får forska lite i Marcus H. anvisningar om mått och så. Finns tror jag ngt om molex också men jag vill inte ställa till kortslutning så exakta uppg. behövs. Men undrar vad en neddragning till ex. 7 volt skulle göra? Och vid nyköp så är det detta med varvtal och decibel också. Mycke grejer på ett järnspett:)
Nu är 12:n bytt.En Noctua från Kjell&Co. Lite pillrigt var det. Undrar varför det är ett galler åt v-sidan? Nåväl knipsade bort större delen. Men hur får man bort gallret åt baksidan inifrån? Ngn hade kört Dremel men undrar vad datorn tycker om järnspån? Nåväl, upplever att den blev tystare men byter nog 8cm PSU:n också. Men det var visst lite mer byngligt och farliga kondensatorer. Men med 12:n följde kabel med motstånd till 7 volt, kanske värt att pröva inkl. rengöring. 12:n var lortig!

Senast redigerat 2008-10-17 18:42

Om du ska borra och skära i datorn får du plocka ur all elektronik först. Små metallflisor kan du inte ha på logikkortet, för då vet du inte vad som kortsluts.

Låt PSUn ligga ett tag innan du öppnar. Jag vet inte exakt hur lång tid det tar för kondensatorerna att laddas ur. Läste att det tar 1-2 dagar på en sida, men att man kan ladda ur det manuellt genom att sätta en liten resistor mellan två av kontakterna.

Själv låter jag det bara ligga i en timme eller så.

  • Medlem
  • 2008-10-18 15:13

Ok Markus. Vad tror ni om att sänka volten på PSU, 8 cm-fläkten med den medföljande kabeln? Och gör byte av 6cm CPU ngn större skillnad på ljudnivån?

Jo det kan nog vara bra. Håll ett öga på temperaturen bara. Alltså temperaturen i utblåset.

Din CPU-fläkt vet jag inget om. Men det kan nog göra skillnad om den låter mycket nu.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-23 19:09

Jag får tacka för Hedenströms inlägg i den här tråden, de hjälpte när jag bytte 120mm-fläkten i min gamla G4 Digital Audio.

Ett tips för andra som tänker modifiera sin Mac är att googla efter "Apple Service Source Manual".

PC-handlaren hade hur som helst aldrig sett den typen av kontakt Apple använde, tvåpinnars med svartröd kabel. Typiskt Apple att göra saker på sitt sätt. Hur som helst verkar allt fungera utmärkt med den nya ansluten till en vanlig 4-pinnars kontakt med en adapter. Jag befarade att Apple hade någon baktanke med sin anslutning, i stil med att datorn inte skulle starta om den inte kände av en ansluten fläkt.

Men nu låter fläkten till CPU:n mest. Och jag antar att det är samma där, att den svartröda sladden är ett Applepåfund? Fast det borde nog gå dra en lång förlängningskabel...

Hur som helst, CPU-fläkten, den ska blåsa utåt, eller hur? Så att jag inte monterade den bak och fram med andra ord.

Jag kör 3-pinskontakten direkt på 2-pinnaren på moderkortet. Fast vänd 180 grader, och en av kablarna ansluts inte till något.

Vad jag kan utläsa av lite googlande ska CPU-fläkten suga innåt, alltså kall luft dras in utifrån och går genom kylflänsen.

Jag vill passa på att tacka Marcus Hedenström för hans fantastiska MDD-moddnings-guide. Du är en klippa, Marcus!

Jag tycker Noctua-fläktar är bra, specielllt dom utan slitsar på fläktbladen. Slitsarna är till för att sprida turbulensljudet över ett bredare spektrum, men detta resulterar i ett ganska påtagligt brus, tycker jag. Modellerna utan slitsar har ett betydligt svagare, vid lägre varvtal knappt hörbart mullrande ljud. Det är ju en smakfråga vad man föredrar, men jag hör hellre ett subtilt muller än ett påtagligt brus.

Ursprungligen av komponist-kalle:

jag vill passa på att tacka marcus hedenström för hans fantastiska mdd-moddnings-guide. Du är en klippa, marcus!

Som synes är den sidan inte så vacker nu. Anledningen är att jag hade den på en annan websida förut, och när jag bytte till en ny site ryckte jag ur MDD-moddningsguiden, utan att ta med CSS-filer och sådant.

Men jag planerar att integrera guiden i min nya sida. Vet inte när, bara.

Bevaka tråden