eBay - frågor...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite frågor ang. eBays shoppinglösning.

* Hur säkert är det att handlar, dåliga/bra erfarenheter?

* Vart kan man se minimum gränsen för produkten. Alltså den gräns som man måste bjuda över för att ett köp skall gå igenom?

* Tull etc. Hur jäkliga är de egentligen i svenska tullen? Hur stora produkter kan jag inhandla utan att behöva ligga vaken om nättera oroandes över massa extrakostander då produkten anländer till sverige? ( funderar på att köpa minnen, airportkort osv )

Tack förhand / Linus

• Oregistrerad
  • 2003-05-28 20:40

Hej,

* dåliga erfarenheter:
Nä... Det mesta jag köpt har varit helt okey och juste, och allt har funkat bra (trots nedan). Men man skall nog läsa "feed-back" om det handlar om större summor. Jag har mest handlat med Tyskland och därikring och de verkar ha god moral

* Minigräns (reserve...)
Det står ganska bra i "bid help" vill jag minnas... men bjud det du tycker det är värt och ditt bud ökas automatiskt till "reserve" om det är högt nog... Om inte så är det ju inte värt det säljaren önskar

* Jag brukar alltid pröjsa i förskott och få det skickat som vanligt privatpaket. att de skulel röjja i sådant tvivlar jag på. Det som är lite pyrt är ju "fed-ex" via speditörer från usamerika och så om jag fattat rätt... Men som sagt, jag har hållt mig inom EU och då skall tullen ge faan....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-29 01:08

Har vunnit auktioner på böcker, noter och videofilmer inom musik. Priserna har legat mellan ett par hundra kronor upp till 2500:- för 15kg partitur.

Jag har betalat med payPal, bankcheck eller skickat sedlar i kuvert. Allt i USA och Kanada.

Frakten har sedan skett med flygpost (ett par dagar) eller normalt paket (4-6 veckor).

De tolv köp jag gjort har fungerat helt smärtfritt. En gång lade svenska tullen på moms och expeditionsavgift. Det var på en videofilm som låg i obruten förpackning där avsändaren var ett förlag. Alla andra tillfällen köpte jag från privatpersoner och då har tullen inte lagt på något.

Min erfarenhet är att det fungerar och att människorna man köper av är ärliga, men fråga om priser, frakt, tull osv innan du bjuder på auktionen.

Hårdvara har jag inte köpt annat än ett par hörlurar med aktiv ljuddämpning som inte säljs i Sverige. De var något begagnade och tullen brydde sig inte ett dugg.

Har handlat ifrån eBay i snart två år, och jag har köpt allt ifrån Airport basstation, minnen och hårddisk.
Har inte haft problem en enda gång, förutom att paketen har varit lite försenade ibland.
Tullen har inte lagt på någon tull en enda gång, eftersom det har varit begagnade saker som jag köper ifrån privatpersoner. Dom kan inte veta om det är ett paket i från en släkting eller om det är en sak som man har köpt ifrån en privatperson.
Så handla på du bara. I love eBay.

1
Bevaka tråden