java-fel, illegal character:Ê

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 18:23
ResetPlace.java:31: illegal character: \160
                while (iter.hasNext())Ê{
                                      ^
1 error

Får så här väldigt ofta... vad jag gör då är att jag startar ProjectBuilder igen, går till rätt rad och hittar stället där det stod fel..
tex så här kan det se ut

while (iter.hasNext()) {
                    Place p = (Place)iter.next();
                    p.setVisited(0);
                    if (p instanceof WordPlace)
                        ((WordPlace)p).setPic("images/word_place.gif");
                }

och då uppstår felet precis efter (iter.hasNext()) .... dvs mellanslaget mellan ) och {

Det enda jag gör är att jag tar bort mellanslaget och sen trycker dit det igen, så fungerar det att kompilera

Varför får jag felet från början?
TextEncodings fel eller?

Mvh
ivar

Det låter misstänkt likt ett problem med teckenkodningen, precis som du säger. Kan vara något i stil med att Java-kompilatorn inte riktigt tycker om UTF-16 eller liknande, men eftersom jag inte råkat ut för samma problem själv (hittills iaf ) så är det bara en gissning från mitt håll.

Det du kan prova är att byta teckenkodning på filerna i PB, vilket man gör genom att markera en fil (i listan till vänster), visa info (kommando-I) och sedan ändra i rullgardinsmenyn för teckenkodning. Vill du vara riktigt säker på att det inte ska bli något tjafs kan du välja iso 8859-1, men det är ju bara att prova sig fram och se vad som fungerar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-29 16:08

Jag är helt grön i ProjectBuilder.
Jag har ingen lista till vänster. Jag har mina .java filer som jag dubbelklickar på, då öppnas PB.

Jag provade ändra text-encoding från "Format" menyn och det verkade väl fungera. Har ej provat skriva massa kod nu men vi får väl se...

Finns det ingen text-encoding som SKA vara för java?
javac använder sig väl av någon särskild encoding? Då borde man väl sätta PB till samma..
har precis fått en .jar fil av en kompis med windows och jag kan ej kompilera dess java filer fast jag kan läsa filerna utmärkt, även åäö.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-29 16:50

Fungerade finfint nu när jag kompilerade genom att skriva

javac Spel.java -encoding iso-8859-1

Tackar !

1
Bevaka tråden