MacTheRipper är ett populärt program för att rippa DVD-skivor, vilket förstås kan användas i piratsyften, men oftare handlar om att man rippar en DVD man redan köpt, antingen för ren backup eller för att t.ex. kunna ses på mediacenter.

Hursomhelst skrev Jon "DVD Jon" Lech Johansen igår på sin blogg om hur MacTheRipper bryter mot GPL-licensen genom att använda GPL:ad kod utan att släppa källkoden till programmet:

GPL’ed code is frequently used in violation of the license. MacTheRipper, a popular DVD ripper for MacOS X, has been violating the GPL for years by using libdvdcss and refusing to release the source code.

Jag tyckte det var intressant så jag skrev igår en tråd i RipDifferents MacTheRipper-forum där jag helt enkelt frågade om det var sant som Jon skrev. Tråden raderades av moderatorerna, antagligen var den för obekväm. Det var inte helt oväntat, men ändå lite tråkigt att de inte vågade ta diskussionen.

Därefter skrev Gb från RipDifferent följande kommentar hos Jon:

LibDVDCss was removed from MacTheRipper last year. It now links to an externally compiled version that is the same as any version currently on the net in source form.

The library ( not handled by us ) can be acquired by the user from any location they choose.

Men så enkelt kommer dom inte undan, vilket Jon påpekar i sitt svar:

Anyone can download the mactheripper266.dmg file from your website and within a minute conclude that the included binary is statically linked to libdvdcss.

Perhaps you’re referring to the 3.0 beta of MacTheRipper? That doesn’t change anything: dynamically linking instead of statically linking makes no difference as far as being bound by the GPL goes.

GPL är en tuff licens att följa, men MacTheRippers lösning är inte rätt helt enkelt.

Företaget Rogue Amoeba som Jons bloggtext egentligen handlade om hanterade situationen helt annorlunda. När det visade sig att dom använde GPL:ad kod vitog dom genast åtgärder och tog bort koden och bad om ursäkt för det inträffade idag.