Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora dataproblem, hjälp behöves!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt igår och chattade på ichat, inga andra program igång. Plörsligt la airporten av, kunde inte hitta nåt nätverk. samtidigt började musen att uppföra sig konstigt, rörde jag den minsta uppåt så rusar den upp till menyn, grymt jobbigt. en omstatr, då blev det svart och fläktarna rusa.

Har en rev. a iMac, fick öppna den och resetta pramen, sen funka den att starta.

Gav mig på en ominstalaltion av leoparden, kände ändå att jag behövde det då den uppfört sig kasst undet leo.

Det funkade i en halvtimme som vanligt, sen hände samma sak. airporten, och musen, och går inte att statra om man inte resettar pramen och låter strömsladden vara urdragen en stund.

en annan lustighet är att när jag skriver, så blir det ett i efter varje gång jag tryckt på space.

iomed att jag ominstallerat, eller iaf arkiv/installerat, så borde det inte vara mjukvarurelaterat?

vad kan orsaka detta, kan det vara det interna batteriet, eller håller hårdisken på att ge med sig?

tacksam för svar!

Du har inte läst medlemsvillkoren va?

Ursprungligen av Medlemsvillkoren:

3. Att tänka på när du skapar nya diskussioner:
• Välj en rubrik som tydligt visar vad diskussionen handlar om.

jo det har jag och jag är medveten om vikten av en bra rubrik. men hur ska jag klassifera mitt problem? det är knappast airportproblem. eller musproblem. trots att det e det som strular. så nej, jag kom inte på nån bättre rubrik.

och kul när ens data har pajjat och paniken är total, att du inte kunde komma på nåt mer konstruktivt. tack. tack så mkt.

nån annan som har vänligheten att komma med nåt förslag?

Ursprungligen av jerryskate:

...fick öppna den och resetta pramen

Jag har tyvärr inte heller något konstruktivt att föreslå...

Men blev nyfiken på varför du behövde "öppna den och resetta pramen".
Resetta PRAM gör man genom att hålla nere alt-kommando-P-R vid uppstart.
Så vad var det som du gjorde inne i datorn?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har tyvärr inte heller något konstruktivt att föreslå...

Men blev nyfiken på varför du behövde "öppna den och resetta pramen".
Resetta PRAM gör man genom att hålla nere alt-kommando-P-R vid uppstart.
Så vad var det som du gjorde inne i datorn?

inte på iMac G5 rev. a. På dom är du tvungen att ta bort skalet och trycka på en knapp för att resetta pram.

saxat från apple : "The original iMac G5 model has a small button on the main logic board that will also reset the SMU, allowing you to reset the SMU easily if you have the back cover removed. The original iMac G5 will start up when pressing this button."

föresten så menade jag inte pram, utan smu. men var tvungen att göra det för att ens kunna starta macen och resetta pramen. annars var den bara helt svart och oresponsiv. sorry för the misstype.

Ursprungligen av jerryskate:

...föresten så menade jag inte pram, utan smu....

OK, då förstår jag varför du behövde öppna datorn.

Kör ett hårdvarutest. Det ligger på installations skiva nummer ett.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=50140

hmm. körde techtools 4 på datan, då funkar allt igen, plus att bluetoothen kom tillbaka efter att ha vart borta en tid. Men även firewiren är fortfarande borta, och hur som helst tyder detta på hårdvaru fel alá nätdel eller logikkort skulle jag tro?

Känns som den ändå kommer rasa snart.. usch

1
Bevaka tråden