Erfarenhet av Inlife sökes.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-14 09:46

Hej!
Skulle vilja veta vad ni tycker om Inlife. Hur är kundbemötandet? Servicen, osv?
För er som bor i Stockholm: Har Inlife på Sveavägen egen verkstad?

Jag har lämnat in en Mac Pro för service och fick kanon bemötande och bra service. De ringde, mejlade och SMS:ade för att meddela om att den var kvar. Har handlat prylar där och har aldrig blivit dåligt bemött. Gillar inlife.

Men observera att det är min personliga uppfattning/upplevelse

InLife känns osäkra på vad de säljer. Jag har varit inne 3-4 ggr då jag jobbar ett stenkast ifrån dem, men varje gång så möts jag av osäkerhet och okunskap. Ibland om de mest grundläggande sakerna (jag gillar att testa en säljares kunskap genom att fråga saker som JAG vet).

Flertalet gånger har jag inte fått svar på saker som definitivt kan avgöra mitt köp (räcker denna dator till för att göra X eller Y?, kommer jag kunna göra Z eller C?). Två av killarna kunde inte ens svara tillfredsställande på om vårt hemnätverk (UPnP, två digitala streamningsenheter) kan kommunicera med datorerna.

För att ytterligare späda på min ...tvekan till inlife så möter vi för ofta kunder som har fått helt fel grejer. Vid ett tillfälle så missade de t om att informera om Apples egna DRM-skydd på iTunes-låtar!

Nä, jag skulle hålla mig borta.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 15:04

Seriöst verkar du ställa något höga krav på säljarna.

Ursprungligen av DaPhox:

Seriöst verkar du ställa något höga krav på säljarna.

Deras jobb är att kunna sina produkter. Ska jag köpa för 25.000:- så SKA jag kunna fråga säljarna om det är så att jag kan använda deras produkter till mina behov. Det är inte några vansinnigt radikala saker. Utan frågor gällande överföringshastigheter via APE, hur Time Machine fungerar med delade filer via NAS, hur prestandan är med Photoshop/Illustrator öppet samtidigt, om iWork klarar av mina behov och lite sådant.

Om de inte kan svara på sådana saker så förtjänar de inte mina pengar.

Att de sedan har sålt på folk fel saker enbart på grund av okunskap tycker jag är helt vansinnigt. Har du inga krav alls på säljare eller?

Ursprungligen av Ben Nevis:

Om de inte kan svara på sådana saker så förtjänar de inte mina pengar.

Jag vet inte riktigt hur du räknar där men en sak som kunder inte riktigt förstår i allmänhet (och detta skriver jag som tidigare säljare av Mac) är just att marginalerna är rakbladstunna. Man tror det inte men säljer man en dator för 25.000:- så tjänar butiken kanske 1000:- eller mindre. Eftersom kunder i allmänhet tycker att 25.000:- är en massa massa pengar och kanske har en fantasi om att marginalen är 50% så tycker de att man skall kunna ställa frågor för runt 12.500:-, ungefär som du skriver ovan, de förtjänar inte dina pengar. Men ur butikens synvinkel så är ju 1000:- eller 500:- alldeles för lite för att man skall anse det vara lönt att svara på dumma frågor i flera timmar från någon jobbig kund, samtidigt som andra kunder inte kan komma fram per telefon eller får stå att vänta på att få svar på sina vettiga frågor i butiken.

Jag hoppas att du fått en liten inblick från den andra sidan av skranket nu?

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag vet inte riktigt hur du räknar där men en sak som kunder inte riktigt förstår i allmänhet (och detta skriver jag som tidigare säljare av Mac) är just att marginalerna är rakbladstunna. Man tror det inte men säljer man en dator för 25.000:- så tjänar butiken kanske 1000:- eller mindre. Eftersom kunder i allmänhet tycker att 25.000:- är en massa massa pengar och kanske har en fantasi om att marginalen är 50% så tycker de att man skall kunna ställa frågor för runt 12.500:-, ungefär som du skriver ovan, de förtjänar inte dina pengar. Men ur butikens synvinkel så är ju 1000:- eller 500:- alldeles för lite för att man skall anse det vara lönt att svara på dumma frågor i flera timmar från någon jobbig kund, samtidigt som andra kunder inte kan komma fram per telefon eller får stå att vänta på att få svar på sina vettiga frågor i butiken.

Jag hoppas att du fått en liten inblick från den andra sidan av skranket nu?

Jag jobbar på andra sidan skranket och har rätt bra koll på Apples marginaler. Men det är rätt irrelevant för mig som konsument. För mig så är 25.000:- precis det, och en summa jag jobbat ihop över flera år (student, extrakneg). Konsumenten ska inte behöva beakta marginaler när man talar med en säljare. Som auktoriserad Apple-butik så utgår jag ifrån att man har viss koll. Okej att de inte kan svara på mina frågor, men då ska man erbjuda att ta reda på det. Men som jag sa i mitt första inlägg så har det märkts att de inte har koll alls. Att inte veta vad som gäller för basic-funktioner tyder på ett ointresse eller okunskap. Därför så skulle jag gå till en annan butik i Stockholmsområdet, för på inLife finns det väldigt lite substans att tala om.

Jag har shoppat från dem och det har inte varit några bekymmer.

Som i alla butiker är det väl frågan om vad man är ute efter.

Är man lite vaken som konsument och har tagit reda på vad man skall ha i prylväg är det ju bara att handla, då kan jag handla av SIBA/ONOFF/Media Markt etc etc
Det spelar mkt liten roll.

Skall man däremot ha mkt komplicerade grejer som skall sättas samman i ngt kanske mkt komplicerat (musikstudio, Grafiska branschen, Medicinsk utr + mac etc etc)
DÅ blir det ju skillnad.

Att ngn shoppat där problemfritt är ju rena nollinformationen. Hej, en paket CD-skivor tack. Bra. Å, de slog mig inte i huvet med klubba?! Bra ställe det här....

Ben Nevis har däremot en poäng i det han skriver, han har ju försökt väga in gubbarna lite. Deras "vikt" är ju vad som gäller om man skall ha komplicerade grejer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 21:47

Massor. Fortf: många (inte alla) av såna frågor du ställer är väldigt specialiserade och mer/mindre omöjliga att svara på. Dina frågor rör i stort sett produkter som (för säljare) är omöjliga att testa eller ge konkreta/raka svar på eftersom alla dina frågor varierar ber. på konfig/intällningar/användare m.m. Lycka till att få svar på dessa.
Jobbar själv i Logic & skulle aldrig få för mig att ställa "specialiserade" frågor i en någorlunda "vanlig" Mac-butik. De krav du har ställer inte ens Apple själva på sina säljare.

Tycker inte det har m okunskap alls att göra...

1
Bevaka tråden