Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knepigt fel på Imac 24" alu och servicetider/procedur

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tyckt mycket om min iMac sedan jag switchade i höst, men stabiliteten har varit dålig. Har hela tiden trott det berott på drivrutiner, leopard etc. men efter att det tilltagit på sistone (numera hänger den sig varannan dag ungefär) så började jag rota i det. Jag testade minnena, som dock verkar friska. Körde apples hårdvarutest inatt och fick följande felmeddelande:

4MOT/1/40000003:HDD

Det finns inte mycket info om det på nätet direkt, men en god gissning är ju att det har med hårddisken att göra.

Mina frågor är:
1. Någon som hört talas om felet förut/vet vad det är?
2. Jag har köpt iMac'en online på apple. Innebär det att jag ska skicka tillbaka den till dem vid garantiärende, eller kan jag lämna in den till en lokal Mac-servicecentra? Hur lång tid kan man förvänta sig att reparation tar? Behöver den i mitt jobb, så det är ju svårt att vara av med den allt för länge.

Tacksam för all input!

  • Medlem
  • 2008-03-13 23:26

Om du ringer apples kundtjänst så kommer du att få ett ärendenummer, sedan tror jag att du kan välja att gå till någon som gör service åt dig eller att skicka in den, men ring apple, så löser det sig nog. Men räkna med telefonkö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 09:16

Har kikat runt lite gällande ditt felmeddelande och ingen verkar riktigt veta vad det betyder, annat att det syftar på ett hårdvarufel där antingen hårddisken eller hårddiskfläkten har nåt fel.

Som swek nämnde så tycker jag definitivt att du ska höra av dig till Apple. Detta ska falla under garantin.

Tackar för svaren! Kan man ringa till Apple även efter de 90-dagarna tagit slut? Var hittar man kontaktnummer dit man kan ringa?

ja det tror jag , säg såhär , köper man en dator hos er för så mycket pengar så ska den hålla i mer en 90 dagar.. och jag kräver en ny eller att ni lagar min dator.

/Niklas

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-29 22:36
Ursprungligen av doggenikke:

ja det tror jag , säg såhär , köper man en dator hos er för så mycket pengar så ska den hålla i mer en 90 dagar.. och jag kräver en ny eller att ni lagar min dator.

/Niklas

Varför den ohövliga tonen?

Så har jag haft den på service, och fått tillbaka den. Enligt de där jag lämnade in den (Mediateknik) så var felkoden "trasig hårddiskfläkt", ungefär. Fläkten är bytt, tillsammans med logikkortet, och dessutom fick jag ett nytt tangentbord istället för det gamla som ofta tappade kontakten. Servicen gick föredömligt snabbt!

Dock har jag en fråga till: Det verkar som om min dators serienummer försvunnit nu, när jag väljer mer info får jag bara:
"Serial Number: System Serial#"
Det känns som om detta beror på logikortsbytet (antar att det är samma som moderkortet?) men borde det inte finnas något nummer där?
Dessutom verkar den inte hitta några mer uppdateringar i "software update", hör det ihop kanske?

1
Bevaka tråden