"Körschema" inför uppgradering av dator OCH basstation?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer inom kort att byta bärbar Mac hemma (PB G4 mot MBP), och passar då även på att byta ut min fyra år gamla Airport Extreme mot en nyinköpt. Är det något man bör tänka på inför dubbel-uppgraderingen? Kan det finnas skäl att köra i gång den nya datorn eller den nya Airport Extreme först? Och förlåt en kanske korkad fråga, men jag har bara inte tänkt på det förut: kör man på det gamla nätverket eller öppnar man ett nytt när man startat den nya basstationen (har även en PC på samma nätverk)?
Kort sagt: i vilken ordning skulle ni ha bytt dator och basstation?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 23:09

Om du har ADSL eller liknande internet anslutning där DHCP servern endast delar ut en adress så skulle jag göra på detta sättet:

1. Skriv ner WLAN ID och lösenord.
2. Koppla ur gammla basstationen.
3. Packa upp nya MBPn och njut lite.
4. Koppla i nya basstationen (det borde gått en 20-25 min)
5. Konfigurera den som den gammla med WLAN ID & pass. (nya konfig verktyger kommer på skiva med APEn)
6. Kör migrations assistenten genom firewire.
7. Lev lycklig.

Om din ISP delar ut flera IP adresser då spelar det ingen som helst roll i vilken ordning som du kör det egenligen, inte för att det gör det i exemplet ovan heller men väntan på att DHCP leaset skall gå ut blir rätt tråkig annars.

Stort tack för svar på en kanske egentligen bagatellartad fråga..!

Jag har mkt riktigt ADSL med en DHCP-utdelad adress. När du säger det så slår det mig att jag svettats några gånger tidigare, när jag emellanåt försökt koppla in min PB med andras DHCP, över att jag inte fattat det där med "DHCP-leaset"...

1
Bevaka tråden