Apple svarar för sina produkter!

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

OK, now it's official.

Jag har gått på myten om att Apples produkter ska vara ngt speciellt!!
Och det är de, det är svindyrt att äga deras produkter.
Aldrig mer.
Har under 2007 köpt en styck 30" Cinema samt en MacBook Pro till ett sammanlagt värde av 50 KKr. Har något av det hållt ett helt år? Ja... min MacBook Pro höll i 12månader och 3 veckor!
Lämnade in den i förhoppning om att Apple skulle ta sitt ansvar, fick idag kostnadsförslag på reparation... 15,676.50 skulle det kosta att laga den!
Är denna arkitektur helt åt helvete???! Detta är ju satan inte lösbart. Jag försöker att livnära mig på denna maskinen..
Ingen förklaring till vad felet var, men en dag när jag satt och jobbade med den så bara den slocknade! ingen åska eller liknande utan maskinen bara dog!

Jag har varit otroligt rädd om datorn så den är inte död på grund av slag eller liknande...
För övrigt kan ju sägas att min Cinema höll i 2 månader sedan slocknade denna. Tog 2 månader innan jag fick en ny.

Känns inte som att jag kommer att gå vidare med Apples produkter..

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-12 13:15

1. Hårdvarumässigt så består Macar av samma komponenter och samma arkitektur som PC.

2. Varför skulle Apple kostnadsfritt reparera en dator som du inte har garanti på (längre)?

3. Om du livnär dig på maskinen så borde du väl värdera den så högt att du köper tre års AppleCare på den?

Ursprungligen av Jogin:

1. Hårdvarumässigt så består Macar av samma komponenter och samma arkitektur som PC.

2. Varför skulle Apple kostnadsfritt reparera en dator som du inte har garanti på (längre)?

3. Om du livnär dig på maskinen så borde du väl värdera den så högt att du köper tre års AppleCare på den?

1. Vart hittar du hårvara som är genmesam vad det gäller priset??! Jag har inte kört över datorn med en dumper!
2. Det är jäkligt försmädligt att 3 veckor efter att garantin gått ur maskinen få ett kost på nästan 16.000 kronor för att REPARERA en dator som dessutom inte skiljer sig hårdvarumässigt från en PC! Svårt för mig att motbevisa ev tillverkningsfel vilket hade gett mig rätten till ersättningskort från Apple enligt konsumentskyddslagen.
3. Jag har en nyetablerad verksamhet, detta gör att det inte bara är att köpa för mina intäckter. Det står mig dyrt denna gång helt tydligt. Men om man tar min Cinema 30" som exempel på deras "Care" så kan denna kvitta då det tog mig nästan 2 månader att få denna ersatt..

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 13:40

Du har ju haft maximal otur, att datorn la av på fel sida om garantin helt enkelt. Att de är så slöa att få saker utbytta inom garantin är väl undantaget dessutom. Med dina erfarenheter kan man ju förstå att du är förbannad på Apple.

Personligen har jag kört med Apple 14-15 år och har väl mer eller mindre haft maximal tur under den resan. Inte mycket som har krånglat. Det är väl som med allting annat i livet. Antingen har man tajming med saker eller inte. Och det man har tajming med, det gillar man, och det man inte har det med, gillar man inte.

Trist för dig i alla fall.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-12 13:44
Ursprungligen av kjell@brandes.tv:

1. Vart hittar du hårvara som är genmesam vad det gäller priset??! Jag har inte kört över datorn med en dumper!

Jag säger bara att arkitekturen och hårdvaran är samma som i en PC. Arkitekturen är således inte mer "helt åt helvete" på Mac än PC, eftersom det är samma. Förövrigt är MacBook en mycket konkurrenskraftig dator, det är dock inte MacBook Pro (som jag själv också äger).

2. Det är jäkligt försmädligt att 3 veckor efter att garantin gått ur maskinen få ett kost på nästan 16.000 kronor för att REPARERA en dator som dessutom inte skiljer sig hårdvarumässigt från en PC! Svårt för mig att motbevisa ev tillverkningsfel vilket hade gett mig rätten till ersättningskort från Apple enligt konsumentskyddslagen.

Tre veckor eller tre månader efter garantin gått ut är sak samma. Garantin har gått ut. Om du kan få den reparerad billigare någon annanstans så är väl det jättebra? Datorreparationer är ju knappast Apples huvudverksamhet, så det finns säkert någon annan som gör det billigare än dem.

3. Jag har en nyetablerad verksamhet, detta gör att det inte bara är att köpa för mina intäckter. Det står mig dyrt denna gång helt tydligt. Men om man tar min Cinema 30" som exempel på deras "Care" så kan denna kvitta då det tog mig nästan 2 månader att få denna ersatt..

Det hade varit billigare att köpa garantin än att inte göra det.

Naturligtvis är det dåligt att du fick vänta 2 månader på ny Cinema, det motsäger jag inte.

Ta ett djupt andetag och hör av dig till Apple eller service-stället. På 99.se utförs inte några reparationer eller förlängningar av garantin.

Ursprungligen av Wire:

1) Apples produkter ska slängas när de går sönder. Inte repareras.

2) Köp aldrig en bildskärm av Apple. Dyrt, dåligt och dåliga garantier.

För din del får du surt förlika dig med punkt 1. Och lära av misstaget i punkt 2.

1. Verkar onekligen så, rent krasst billigare att köpa ny Mac än att reparera!
2. Verkar som att detta inte bara gäller deras skärmar.
3. Verkar som att du har rätt. ALDRIG mer en Appleprodukt i min ägo, betald av mig i alla fall..

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 14:00

3. Verkar som att du har rätt. ALDRIG mer en Appleprodukt i min ägo, betald av mig i alla fall..

Bra, då är du säker. Andra tillverkares produkter går nämligen aldrig sönder...

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 14:06

Bara en fråga, hur mycket av din ilska handlar om att du är förbannad på dig själv för at du inte skaffade Apple care innan garantiåret gick ut?

Den frågan cirkulerar väl i de flestas hjärnor som har köpt en MBP utan Apple care när man börjar närma sig årskanten. Köpte själv en ny MBP i somras och jag har börjat fundera, onekligen är ju bärbara mer sårbara än stationära. Din historia kan ju hända leda till att jag pröjsar de där 4000:- för 2 extra garanti år....

Är denna arkitektur helt åt helvete???! Detta är ju satan inte lösbart.

Tonen på forumet blir inte bättre av ett sådant språk eller att du spyr ur dig så många skiljetecken som möjligt. Vi fattar att du är upprörd ändå. Du behöver inte göra bort dig samtidigt.

Och sensationalistiska rubriker undanbedes, det är inte en kvällstidning det här.

Ursprungligen av Wire:

1) Apples produkter ska slängas när de går sönder. Inte repareras.

2) Köp aldrig en bildskärm av Apple. Dyrt, dåligt och dåliga garantier.

3) Lyssna inte på råd på från Wire.

Naturligtvis kan man reperera Apples produkter och vad gäller skärmarna finns det många som tycker dom är riktigt bra när det gäller färghållning mm och därmed kan motiveras prismässigt.

• Medlem
  • Öckerö
  • 2008-03-12 13:47

Gäller inte konsumetköplagen Apple, den gäller ju alla andra?
Säger dom att du måste visa att det är ett produktfel, så kan du fråga om det inte är meningen att den ska hålla längre en 1 år. Vilket jag misstänker att den ska, så är det ju ett produktfel.
Och konsumentköplagen gäller.
Den gäller alla teknikvaror som är köpta efter den 1 april 2005.
Googla på KKL.

Är inte ett dugg förbannad på mig själv!! Jag har köpt en produkt för 25 Kkr som jag förväntar mig ska hålla mer än 12 månader!
Ska inte behöva betala ytterligare 4Kkr för att vara säker på att slippa betala en reparation dyr nog att köpa 2 st motsvarande PCs.
Apples filosofi är kanske att datorn ska gå sönder efter 12 månader. Det är nog så irriterande att en maskin dör på detta vis, men att repet kostar som en ny är helt oförsvarbart.

Så den enda ilska jag besitter är riktad mot Apple just nu.

För att besvara rhesus:
Jodå andras produkter går också sönder, men jag har haft bärbart(6st PCs) i 10 år och aldrig haft ett haveri i denna prisklass. Nu köpte jag en Mac för att denna värld ska vara så fantastisk! Snacka om att jag har andra värderingar om vad "fantastiskt" innebär än vad en Macanvändare tycks göra!

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 14:25

Är inte ett dugg förbannad på mig själv!! Jag har köpt en produkt för 25 Kkr som jag förväntar mig ska hålla mer än 12 månader!
Ska inte behöva betala ytterligare 4Kkr för att vara säker på att slippa betala en reparation dyr nog att köpa 2 st motsvarande PCs.
Apples filosofi är kanske att datorn ska gå sönder efter 12 månader. Det är nog så irriterande att en maskin dör på detta vis, men att repet kostar som en ny är för h...vete helt oförsvarbart.

Hmmm, jag var på väg att lägga till att alla som har en hjärna funderar på Apple care innan garantin går ut, utifrån bristen på självinsikt i ditt svar, så skulle jag nog gjort det.
Om man bara rakt av förväntar sig att saker ska hålla som man slängt ut dyra pengar på utan att ens överväga att till kostnad förlänga garantin, är man inte direkt smart eller ens mån om sina grejer och investeringar.

Men det är klart, var förbannad på Apple istället för att ifrågasätt ditt eget tänkande. det måste ju vara lättare.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 14:29

För att besvara rhesus:
Jodå andras produkter går också sönder, men jag har haft bärbart(6st PCs) i 10 år och aldrig haft ett haveri i denna prisklass. Nu köpte jag en Mac för att denna värld ska vara så fantastisk! Snacka om att jag har andra värderingar om vad "fantastiskt" innebär än vad en Macanvändare tycks göra!

Det handlar om tur/otur. Mina macar har med ett undantag fungerat klanderfritt och jag har haft det mesta sedan mac plus (Plus, LC, PB180, 7100AV, PB5400, B&W G3, PB 12", PowerMac G5, MacMini core solo, MBP 15"). Dessutom 5-6 iPpods, en iPhone, någon laserskrivare och 4-5 appleskärmar.

G5 hade ett defekt logikkort, annars problemfria burkar.

Jag har även haft 5-6 olika bärbara PC i mitt yrke som programmerare.

Av dessa har 3 behövt repareras. Senast är maskinen jag skriver på nu, en Dell D620 som har ett defekt WiFi-kort. HP:n jag hade innan hade en trasig DVD-brännare och en IBM ThinkPad X-series hade kasst moderkort.

Ursprungligen av rhesus:

Det handlar om tur/otur. Mina macar har med ett undantag fungerat klanderfritt och jag har haft det mesta sedan mac plus (Plus, LC, PB180, 7100AV, PB5400, B&W G3, PB 12", PowerMac G5, MacMini core solo, MBP 15"). Dessutom 5-6 iPpods, en iPhone, någon laserskrivare och 4-5 appleskärmar.

G5 hade ett defekt logikkort, annars problemfria burkar.

Jag har även haft 5-6 olika bärbara PC i mitt yrke som programmerare.

Av dessa har 3 behövt repareras. Senast är maskinen jag skriver på nu, en Dell D620 som har ett defekt WiFi-kort. HP:n jag hade innan hade en trasig DVD-brännare och en IBM ThinkPad X-series hade kasst moderkort.

Hehehehe, lite lustigt sitter just nu med en 620 som jag lånat...

Ja mina har också pajjat, men den facila kostnaden av en ny Mac har det aldrig kostat mig att reparera dem..

Allt pajjar, det vet jag också. Men seriöst kan inte någon reagera på kosten??!

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-13 07:24

Det är en laptop du har köpt. Du vet, en sån dator som man tar med sig och använder på olika ställen, i olika miljöer, på olika underlag. Att den inte alltid står stilla på ett skrivbord innebär att den också har betydligt större chans att gå sönder än en "vanlig" skrivbordsdator. Du kan inte bara skylla hållbarheten på Apple, din egen försiktighet är avgörande, och tydligen så är du inte försiktig nog ens att skaffa AppleCare...

Ursprungligen av Jogin:

Det är en laptop du har köpt. Du vet, en sån dator som man tar med sig och använder på olika ställen, i olika miljöer, på olika underlag. Att den inte alltid står stilla på ett skrivbord innebär att den också har betydligt större chans att gå sönder än en "vanlig" skrivbordsdator. Du kan inte bara skylla hållbarheten på Apple, din egen försiktighet är avgörande, och tydligen så är du inte försiktig nog ens att skaffa AppleCare...

Tvärtom min käre vän. Om du dristat dig att läsa allt som skrivit i denna tråd så är det precis vad jag är!
Denna maskin har över huvud taget aldrig utsatts för vare sig törnar eller klimat till dess nackdel!

Men visst har du rätt i att den varit med hemifrån ett antal ggr. Men i min enfald trodde jag att konstruktörerna av denna dator tagit hänsyn till detta och gjort den något tåligare än en skrivbordsdator?!

Jag vände på steken(kostsamt denna gång jag vet det) och tänkte, om du är rädd om din dator kommer jag inte att behöva detta skydd.

Otroligt dumt påstående att hävda att min "försiktighet" kring mina kapitalvaror skulle ligga i hur dessa försäkras, snarare än hanteras.

Diskussionerna om Apple Cares vara eller inte vara, och diskussionerna om datorers hållbarhet, kan vara nog så intressanta....

Men jag är nyfiken på vad som rent faktiskt händer i det här ärendet?

Har du försökt åberopa Konsumentköplagens reklamationsrätt? Vad blev reaktionen och svaret på det? Vem har du pratat med - Apple eller en återförsäljare eller både och?

Har du kollat upp om hemförsäkringen kanske kan utnyttjas, och vad blev svaret på det i så fall?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-13 10:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Diskussionerna om Apple Cares vara eller inte vara, och diskussionerna om datorers hållbarhet, kan vara nog så intressanta....

Men jag är nyfiken på vad som rent faktiskt händer i det här ärendet?

Har du försökt åberopa Konsumentköplagens reklamationsrätt? Vad blev reaktionen och svaret på det? Vem har du pratat med - Apple eller en återförsäljare eller både och?

Har du kollat upp om hemförsäkringen kanske kan utnyttjas, och vad blev svaret på det i så fall?

sant. vad händer ? hemförsäkringens drulle del borde kunna tillämpas.

Har man grejer för 50000 svenskar riksdaler så skulle i alla fall jag se till att vara försäkrad ordentligt. Det är faktiskt var och ens ansvar.

Måste tilläga att alla nya moderna datorer PC som Mac har mindre marginaler-ej riktigt utprövade innan lansering,,kortare produktcyklar känns det som, troligtvis ett resultat av kostnads rationaliseringar i alla led för att göra aktieägarna i andra änden glada.

Tråkigt nog får vi vanliga dödliga konsumenter vara med och betala lite av den notan.

När det kommer till apple care så har jag personligen alltid kännt att den varit i dyraste laget samtidigt som ett 1 år i dagens prestanda race, känns som en evighet, så i de flesta fall finns ingen anledning att sitta på burkarna för länge, när det nalkas nya uppgraderade burkar runt hörnet.

Det är min uppfattning.....

Senast redigerat 2008-03-13 14:16

?

KKL gäller ej vid företag-företag, då gäller istället köplagen.

Ursprungligen av mmmikael:

KKL gäller ej vid företag-företag, då gäller istället köplagen.

Har du läst hela tråden? Detta har påpekats tidigare (se inlägg #28), men eftersom trådskaparen inte kommenterat detta, så får vi fortsätta att förutsätta att det handlar om ett privat köp.

Har du läst hela tråden? Detta har påpekats tidigare (se inlägg #28), men eftersom trådskaparen inte kommenterat detta, så får vi fortsätta att förutsätta att det handlar om ett privat köp.

Ja, jag har läst hela tråden. Noterade att detta nämnts tidigare i tråden men du skrev ju trots det i ett senare inlägg att han borde åberopa KKL.

I inlägg #1 och #3 nämner Kjell att han försöker livnära sig på maskinen och att hans verksamhet är nystartad och att han därför är extra känslig för att dra på sig onödiga kostnader. Jag är väl medveten om att detta inte nödvändigtvis behöver utesluta att han köpt utrustningen privat innan han startade verksamheten men det mest sannolika bör ju ändå vara att den är köpt på företaget - vilket innebär att det är köplagen som gäller.

Ursprungligen av mmmikael:

Ja, jag har läst hela tråden. Noterade att detta nämnts tidigare i tråden men du skrev ju trots det i ett senare inlägg att han borde åberopa KKL.

I inlägg #1 och #3 nämner Kjell att han försöker livnära sig på maskinen och att hans verksamhet är nystartad och att han därför är extra känslig för att dra på sig onödiga kostnader. Jag är väl medveten om att detta inte nödvändigtvis behöver utesluta att han köpt utrustningen privat innan han startade verksamheten men det mest sannolika bör ju ändå vara att den är köpt på företaget - vilket innebär att det är köplagen som gäller.

Inte mycket lönt att börja diskutera detta nu, när ärendet är löst...

Men eftersom han inte någonstans har kommenterat våra förslag om konsumentköplagen, så tror jag fortfarande att köpet är gjort som privatperson.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-13 11:03
Ursprungligen av Jogin:

Jag tar inte parti i frågan, men tycker att diskussionen hamnar på en barnslig nivå. Visst kan man se över sitt användande innan man smutskastar ett företags produkter helt och hållet, men att säga att man inte är försiktig när man avstår applecare är väl överdrivet?

En spännande sak med Apple Care, jo jag har det på min iBook G4, är att Apple reserverar en slags pant på ditt kreditkort då du sänder dem saker för utbyte, ifall du inte skulle sända tillbaka den defekta. Sedan kan det i min erfarenhet ta ett år innan du får pengarna tillbaka.

En återbetalning väntar jag fortfarande på sedan över ett år, men jag har gett upp....

Bortsett från detta har jag alltid köpt Apple Care på mina grejer, och är glad för det. Snabba utbyten av en Airport basstation och ett nätaggregat har gjort det värt det för mig.

Men visst är det dyrt att försäkra sig.

/Magnus

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-13 11:58

Tvärtom min käre vän. Om du dristat dig att läsa allt som skrivit i denna tråd så är det precis vad jag är!
Denna maskin har över huvud taget aldrig utsatts för vare sig törnar eller klimat till dess nackdel!

Och Apple borde utforma sina policies utefter hur du personligen har behandlat just din dator? Det är självklart och uppenbart att en laptop — alla portabla saker egentligen — är mer utsatt än en dator som står still på ett skrivbord. Därför är det inte givet att Apple absolut borde ersätta din portabla dator när den inte längre täcks av garantin.

Om du tycker att deras reparationskostnader är för höga så kan du ju faktiskt vända dig till ett företag som sysslar med reparationer istället. Smartskaft.

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Jag tar inte parti i frågan, men tycker att diskussionen hamnar på en barnslig nivå. Visst kan man se över sitt användande innan man smutskastar ett företags produkter helt och hållet, men att säga att man inte är försiktig när man avstår applecare är väl överdrivet?

Det är dumsnålt. Han hade enligt egen utsago köpt grejor för över femtio lakan, men tyckte inte att det var värt det att försäkra dem? Förhoppningsvis inte ett misstag han kommer att göra om, oavsett om han handlar hos Apple, Dell, HP eller någon annanstans.

För att besvara rhesus:

Sex bärbara pc på 10 år, hur snabbt rasar dina burkar egentligen, äter du lunch på dem?

Ursprungligen av akerstrom:

Sex bärbara pc på 10 år, hur snabbt rasar dina burkar egentligen, äter du lunch på dem?

Jobbar som systemutvecklare samt programmerare i IT-intensiv miljö. Anledningen till nya burkar har enbart varit att mjukvarujättar har ställt betydligt högre prestandakrav på maskiner som man använder deras utvecklingsmjukvaror på!

Ingen annan anledning.

Senast redigerat 2008-03-13 09:48
  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-03-12 14:36

Visst är det bra med Aplpe care, men är det så att maskinen går sönder inom 36 månader så gäller KKL och Apple (eller den butiken du köpt varan i) ska reparera skadan och hålla dig skadeslös under tiden.
Vilket innebär att dom ska låna dig en skärm medans din är på reparation.

Tycker de låter skummt. Har Apple nån clausul (stavning?) så dom slipper KKL eller?
Är ju som Frecar säger, 36 månader garanti på bla elektronik nu.

Bevaka tråden