Två users i gemensam katalog.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en katalog som jag placerat på samma nivå i hierarkin som userkatalogerna.
Denna katalog skall två users dela på och ha fulla skriv och läsrättigheter på allt oavsett vem som skapar det.

Hur åstadkommer jag det?

Mer i detalj:

Under HD/Users finns foldern "Shared" (som väl låg där redan vi installation).

Under HD/Users finns också hemkatalogerna för "User1" och "User2".

Båda skall alltså ha identisk och full access till allt i "Shared". Som det är nu så blir det restriktioner för User1 om User2 skapat det User1 vill arbeta med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 16:34

Det går att ställa för alla användare, så att det automatiskt skapas skrivbara filer för alla, dock är det ju en säkerhetsrisk som alla användare på maskinen borde vara medveten om.

Men för att ändra standard umasken:

Citat:

Set default umask: The default OS X umask is 022, meaning that all newly created files are world readable. The global umask can be changed to 027 by adding the following lines to /Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist <key>NSUmask</key>
<integer>23</integer> Note that this file uses decimal notation, not the standard Unix octal. If you wish to change the umask to 077, use 63 between the integer tags instead of 23.

http://www.cites.uiuc.edu/security/by_os/osxadv.html

OK, men det varkar för mig lite för övergripande och riskabelt.
Går det inte att göra något liknande för en folder enbart?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 18:36

nej, du kan sätta rättigheter så att alla kan skapa och läsa i mappen etc, men det är umasken som bestämmer vad det är för rättigheter på de filer som en användare skapar.

1
Bevaka tråden