Hjälp mig att köpa rätt...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är väl den här typen av frågor som är de minst populära på såna här forum, men jag gör ett försök iaf...

Till hösten står jag utan dator (mamma måste ha tillbaka sin pc) och jag måste därför investera i nåt "nytt"!

Jag bor i en rätt trång etta med bredbandsuppkoppling vilket gör att datorn alltid är påslagen. Därför vill jag ha en dator som är liten (dvs utan en massa onödiga sladdar och sånt tjafs) och som är tyst! Min (eller mammas) pc lät som en mindre dammsugare!
Jag har egentligen inga prestandakrav annat än att det ska gå att arbeta med den på ett normalt sätt!
1. surfa och maila (explorer, outlook, icq)
2. skriva och räkna (word excel)
3. lyssna på musik

Enligt mina "källor" ska en imac av modell äldre uppfylla ovanstående krav på ljudnivå och sladdar.
Det borde väl finnas en hel del gamla begagnade imac:s som folk vill bli av med...

Några frågor dock...

1. Är det överhuvudtaget ett vettigt köp till mina användningsområden eller finns det bättre alternativ?

2. Är det alla imac modeller som är tysta (jag hörde nåt om att det inte var så...) och hur tyst är egentligen tyst??

3. Det pratas mycket om mac os x och hur bra det är, men är verklgien t ex mac os 9 så dåligt som det ibland framstår i debatten. Det är ju bara jag som använder datorn och några direkt nya program använder jag ju inte!

4. Finns det några saker man ska se upp med på en begagnad imac? (vanliga fel m.m.)

5. Hur bra är office till mac? Funkar det att flytta filer mellan pc och mac utan att det bli några konstiga teckenstrul m.m.?

Priset är ju tyvärr också rätt relevant (annars hade jag ju köpt en ny dator) Jag har spanat runt lite bland annonserna och det verkar som att priset är ungefär 10 kr per mhz. En 233 mhz imac kostar ungefär 2000-2500 kr och en 350 mhz kostar ca 3500 kr.
Är det ett rimligt pris på en tre-fyra år gammal dator verkligen, det känns som att det är i överkant...
Var nånstans ska jag landa i pris för att det ska vara ett bra köp?

Mvh Tommy

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 19:50

Du vill väl kunna använda Mac OS X, inte OS 9? Du bör nog helst ha en maskin med G4-processor, minimum 500 MHz. Så en begagnad Cube eller en eMac är inte fel.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-05-28 12:54

233 MHz iMac låter en hel del. eMac låter även den en del, vad jag hört från andra. Hurvida det är med iMac 350 MHz. kan jag inte svara på.

TE, de priser du listar tycker jag är lite väl höga. Om du tänkt betala de pengarna för dessa flera år gamla datorer, som inte ens har firewire, tror jag att du får betydligt mer pc som passar dina behov för de summorna.

Angående Office, så funkar det bra mellan Mac och PC, om du har likvärdiga versioner på de båda plattformarna. Office 97/98/2000/2001/XP/v.X sägs ha samma filformat. Jag vet inte om detta gäller alla komponenter. När det kommer nyare versioner till Mac OS X och PC, kan du kanske få problem om du sitter med Mac OS 9 och Office 98/2001.

Som mondo nämner borde du inte hålla dig fast vid Mac OS 9, då detta inte utvecklas mer, och inte heller speciellt mycket annan mjukvara till detta ålderdomliga os. För att köra OS X acceptabelt behöver du betydligt mer krut än de ålderdomliga första generationerna av iMac. Ett program man ofta uppgraderar är webbläsare, för att kunna surfa obehindrat...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 13:02

Betala inte överpris för gamla Macar! De priser som folk begär för äldre Macar är helt vansinniga ibland. Det ursprungliga inköpspriset är helt ointressant om datorn är ett år gammal eller mer.

Fundera på vad du behöver och vad du vill göra en gång till. Nu när jag tänker efter kan jag inte rekommendera en iMac eller eMac. Om skärmen pajar kan du säga morsning och goodbye till datorn.

Köp en begagnad Power Mac G4 på minst 500 MHz och en bra skärm om priset är rätt. Det räcker ett tag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Fundera på vad du behöver och vad du vill göra en gång till. Nu när jag tänker efter kan jag inte rekommendera en iMac eller eMac. Om skärmen pajar kan du säga morsning och goodbye till datorn.

Men det brukar fortfarande gå att koppla in en extern skärm till eMac/iMac även om den interna skärmen pajar. oftast i alla fall...

I skolan för några år sen hade dem imacar som vi jobbade med en del! Jag tyckte att de fungerade bra att jobba med då, men det är möjligt att jag inte skulle tycka så idag!

Jag tycker också att priserna verkar orimligt höga, och det innebär ju att jag borde kunna pressa ner priset till 1500-2000 kr iaf!

I skolan tror jag vi använde mac os 8.5 (eller 8.6?)! Det känns som att mac os x är lite "overkill" för att kunna surfa och skriva på en dator!

Själva poängen med imac är ju att allt sitter ihop och att jag därigenom skulle slippa en massa sladdar runt hela rummet! (nämnde jag att jag bor trångt?

Det verkar på era kommentarer som att det inte är nåt lysande köp så jag ska nog fundera på det här noga innan jag bestämmer mig för nåt alls!

Själv skulle jag nog köpa en annan burk än en begagnad iMac CRT, eftersom den har en skärm som är mer eller mindre fasansfull. Skuggmaskskärmar åldras fort, och när de åldras blir de suddiga. Av den anledningen brukar 1024*768 bara vara att glömma, men det beror kanske på hur kräsen man är.

Ett annat problem med iMacarna är nätaggregaten. Iofs är tillförlitlighetsgraden fortfarande bättre än det man hittar i valfri begagnad konsument-pc, men med Mac-mått mätt är de inget vidare och kostar dessutom mycket att byta.

Sedan är ljudnivån rätt hemsk på de modeller som såldes mellan 1998 och 1999, d.v.s. de som tuffar på i 233, 266 och 333 MHz. Senare modeller (iMac 350 och upp) är helt fläktlösa. Byter man originalhårddisken, som efter ett par års slitage brukar leva om rätt ordentligt, får man en otäckt tyst dator. Iofs surrar ju skärmen lite, men det är inget man störs av.

Jag tror att du skulle bli nöjd med en iMac. Jag har visserligen aldrig testkört en sån, men jag har en liknande dator (en eMac) och den är helt underbar. Att skärmen är lite dålig och dessutom inbyggd och andra nackdelar är ju saker som drar ner priset.
Mac OS 9 är enligt mig bättre än Windows XP, men jag skulle ändå rekommendera OS X. Datorn funkar mer smärtfritt med det.

Hur mycket är du beredd att lägga ut? Du kan säkert få tag på en begagnad vit iBook för 4-5000, och då har du ju en tyst och liten dator…

1
Bevaka tråden