Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4GB minne som verkar vara 3GB???

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MacBook Pro med 4GB internminne, men när jag kollar i Aktivitetskontroll får jag bara ihop 3GB. Det är väl jag som inte begriper Aktivitetskontroll. Någon som kan förklara. Så här ser det ut:

1.24 GB + 1.0 GB + 341 MB + 345 MB blir inte 3.0GB. Det står i klartext "4.0GB".

Ursprungligen av Mats Björnström:

1.24 GB + 1.0 GB + 341 MB + 345 MB blir inte 3.0GB. Det står i klartext "4.0GB".

problemet är väl att 1.24 GB + 1.0 GB + 341 MB + 345 MB blir ungefär 3 GB (prova själv att räkna). På min iMAc stämmer inte matten häller altid.

Powerplant

Är det en Macbook pro som är nyare än juni 2007? Alltså en sådan som stöder mer än 3 GB minne?

Aha?! 4GB Address space... men så går det ju åt lite adresser (närmare bestämt en gig) till ROM etc. Hört att jag skall ha samma i min 20" iMac C2Duo...

Nä den är äldre än juni 2007 men en Intel Core 2 Duo den första modellen som kom med 2,16GHz. Tänkte just börja kolla hur mycket den kan adressera. Kändes som det kunde finna en begränsning på 3GB.
I Aktivitetskontroll ska ju summan av ledigt och använt bli lika med installerat. Vilket i mitt fall inte stämmer 2,33+671=3001 och inte 4000 (4GB som står under cirkeldiagrammet).
Tack för hjälpen, då har man en 2GB till övers då!

Ursprungligen av FrejaII:

Nä den är äldre än juni 2007 men en Intel Core 2 Duo den första modellen som kom med 2,16GHz.

3 GB är max i en sådan.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

3 GB är max i en sådan.

Som kan utnyttjas som fritt RAM, ja.

Sätter du i 2x2GB så passar det, datorn klagar inte öht.
Men datorn ger dig 3Gig i RAM, adressytan på den fjärde behåller
den för sitt eget interna bruk. Du kommer inte åt det som ledigt minne.
Det är det som menas med 4GB Address Space

Det mest ekonomiska borde vara 1x1GB + 1x2GB. Men vafan, jag gav 760:- för 2x2GB, en styck är alltså värd nånstans runt 400:-

Inget man gråter sig till sömns över

- Frun fick dessutom de tidigare minnena 2x1GB.. hon fick nu dubblerat sitt minne , från 1GB till 2GB.

Summa summarum, ingen större förlust.

1
Bevaka tråden