Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA: Bakgrundsbelysningen ökar vid ljusare förhållanden

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-03-10 15:55

Börjar fundera på om det inte är fel på ljussensorn i min MBA.

Vad jag har förstått så ska tangentbordet tändas när ljuset i rummet minskar. Min har tendensen att göra tvärtom, att tändas när ljuset ÖKAR istället.
Någon annan som har märkt samma sak?

Hur snabba brukar apple vara på service? Är ganska beroende av min MBA och orkar inte vara utan den 1-2 veckor för en sån här "skitsak"..

Hjälper det inte, om du täcker över ljussensorerna när du ställer in ljusstyrkan för tangentbordet?

  • Oregistrerad
  • 2008-03-10 17:04
Ursprungligen av Matrix:

Hjälper det inte, om du täcker över ljussensorerna när du ställer in ljusstyrkan för tangentbordet?

Hur menar du? Hittar ingenstans att ställa in ljusstyrkan på tangentbordet.. under tangentbord och mus hittar jag bara "aktivera bakgrundsbelysning på tangenter" och "stäng av om datorn var inaktiv i..."
täcker jag över ljussensorerna så dras ljusstyrkan på skärmen också ner..

Ursprungligen av imported_kakan:

Hur menar du? Hittar ingenstans att ställa in
täcker jag över ljussensorerna så dras ljusstyrkan på skärmen också ner..

Det beror på att du har en bockat i att skärmen ska reglera efter mängden omgivningsljus under Systeminställningar > Bildskärmar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-10 17:12

Sitter 2 tangenter på tangentbordet för att justera ljusstyrkan på tangentbordet. F5 och F6 justerar den, men det visste du nog redan, eller?
Att den dras upp när det blir ljusare är nog som det skall vara. Då har du bara lite för låg effekt på ljusstyrkan i låg belysning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-10 18:07

Jag fick min nya Macbook Air idag och jag har samma problem. Tangentbordet är fullt upplyst när det är ljust och släcks när det blir mörkt. Lyckades du lösa ditt problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:24

Kolla Matrix inlägg

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-11 20:07

Jag såg det, det är inte det som är problemet, problemet är att den dämpar belysningen när det är mörk och höjer det när det är ljust, alltså tvärtom.

Ursprungligen av maciek:

Jag såg det, det är inte det som är problemet, problemet är att den dämpar belysningen när det är mörk och höjer det när det är ljust, alltså tvärtom.

Jag antar du pratar om tangentbordsbelysningen nu? Det är korrekt beteende för när det är ljust måste belysningen lysa starkare för att synas.

Du kan stänga av det under "preferences" -> "keyboard&mouse" -> "keyboard" -> "illuminate keyboard in low light conditions", men då slocknar bakgrundsbelysningen helt. Vad jag vet finns det inget sätt att få konstant ljus på tangentbordet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-11 22:43

Men varför ska tangentbelysningen lysa starkare när det är ljust ute, då behöver jag ju inte den, det är i mörkret jag vill kunna se tangenterna, och i mitt fall gör den tvärtom

Ursprungligen av maciek:

Men varför ska tangentbelysningen lysa starkare när det är ljust ute, då behöver jag ju inte den, det är i mörkret jag vill kunna se tangenterna, och i mitt fall gör den tvärtom

Visst ska det vara just såhär, hade även jag klydd.. men efter att ha pillat med alla möjliga inställningar 5 gånger så verkar det ha blivit bra igen... Skärm/tangentbords ljusregleringen har lite av sitt eget liv... antagligen mjukvarubugg.

1
Bevaka tråden