Skärm - Apple eller inte?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2003-05-27 16:25

Hej,
ska precis beställa min första Mac så jag är oerfaren på området. Att valet föll på en G4 kändes ganska naturligt pga av arbetsuppgifterna. Men, det finns alltid ett men. Jag har fått ok från the big boss att jag får spendera 10 000 DKK (ca 12 000 SEK) på en skärm.

Vad bör jag välja? Apple's 20" eller något annat? Vad är det absolut bästa möjliga för dessa pengar?

Tacksam för alla svar...mest de snabba.

Mvh

Micke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 16:31

Kolla testet i MikroDatorn nummer 6.

• Oregistrerad
  • 2003-05-27 16:34

Finns ju inte så mycket mer än apple med ADC-kontakt (way cool), men det finns formac etc

• Medlem
  • Vellinge
  • 2003-05-27 16:37

Tackar Mondo, den testen ska jag defintivt ta och läsa. Men jag hade hoppats på att nån kanske kunde ge mig förslag baserade på egna erfarenheter också...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 16:42

Kolla testet i Datormagazin också, mycket bra. Bara 15-tummare dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 16:44

Går själv i köptankar. Det lutar åt en Sony-skärm.

• Medlem
  • Vellinge
  • 2003-05-27 16:50

!5 tum är lite för lite. Sitter på en 17 nu och det är många gånger jag önskat lite mer arbetsyta. Därför vill jag försöka hitta en större.
Men kan man generellt säga att man får mer (läs: bättre) skärm för pengarna om man köper något annat än Apple's egna? Problemet är att jag är lite svag för designen på 20". *l*

20-tumsskärmen är en drömskärm (har en sådan själv så det är inget ljug). Däremot så rekommenderar jag att du köper på plats där du har möjlighet att kolla att alla pixlarna är hela. Över 15" är det knivigt att hitta helt felfria skärmar.

Apples platta 20-tummare är ett självklart val i den prisklassen.

• Avstängd
  • 2003-05-27 17:23

Någonting för Apple att ta efter och förbättra:

http://www.hardwareonline.dk/nyheder.asp?nID=4442

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre

Vet inte det ja, tycker skärmen verkar fruktansvärt opraktisk. Vill man dessutom ha presentationer ter sig en extern projektor eller extraskärm mer användbar.
Den lilla randen mellan skärmarna när man har de rättvända skulle irritera mig något fruktansvärt...

/Jont Olof

• Avstängd
  • 2003-05-27 19:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Vet inte det ja, tycker skärmen verkar fruktansvärt opraktisk. Vill man dessutom ha presentationer ter sig en extern projektor eller extraskärm mer användbar.
Den lilla randen mellan skärmarna när man har de rättvända skulle irritera mig något fruktansvärt...

/Jont Olof

Jag skrev ju förbättra.
Stor skärm plus liten skärm för paletter kanske?
Presentation kör man väl ändå på stor skärm Som overhead eller liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 19:45

Syncmaster ska vara bra va?

Eller är det Sunkmäster?

Ja jäklar, jag tror jag ska byta namn från mondo65 till sunkmäster eller synkmästarn.

"Lev livet i synk" sa alltid en arbetskamrat till mig!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke
Vad bör jag välja? Apple's 20" eller något annat? Vad är det absolut bästa möjliga för dessa pengar?

Själv tycker jag bäst om Apples 20", men ett alternativ i samma prisklass är Formac Gallery 2010. Vi köpte nyss en sådan på jobbet, och fördelen med den är dels att den ger en upplösning på 1600*1200 i stället för 1600*1024, samt att den precis som Apple-skärmen har ADC-kontakt (sanning med viss modifikation iofs). Dock är den betydligt mindre elegant i verkligheten än på Formacs webbsidor, och själva skärmanslutningen är fullständigt hjärndöd. Men om antal pixlar per krona är viktigare än bra design är den faktiskt ett bra köp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-29 14:14

Satsa på en Samsung eller en Sony. Bättre än Apples skärmar och billigare.

Citat:

Så vansinnigt dumt! Undrar hur många timmar det dröjer innan infästningen under skärmen går sönder?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Satsa på en Samsung eller en Sony. Bättre än Apples skärmar och billigare.

Tror jag knappast, dessutom är både Sony och Samsung mycket fulare.
Att grejorna är snygga är minst lika viktigt.:rolleyes:

• Avstängd
  • 2003-05-29 14:59

För den som har >100 papp att spendera och tycker att 1920*1200 är för mesar: IBM T221

1
Bevaka tråden