Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transmission visar att "port is stealth"

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Köpte min nya MacBook samma dag som de nya modellerna släpptes (dvs. några dagar sedan) och har lagt in Transmission för lite olika ädla syften. Det fungerade perfekt i början, men efter ett tag började det krångla. Helt plötsligt har den börjat hävda "port is stealth" varje gång jag försöker starta någon trafik i programmet. Den visar "port is open" tills att jag försöker att skapa trafik.

Först tänkte jag att detta kanske beror på en bugg i Transmission, men efter att ha fått lika effekt i Azureus så kom jag fram till att det måste bero på något annat.

Är det någon som har en idé om detta?

Just nu befinner jag mig i en ren installation av OS X och problemet kvarstår fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 07:23

Detta beror på routern. Du måste antingen aktivera uPNP eller fylla i en dedikerad port i transmission som du sedan i routern "port forwardar" till din IP.

Mitt internet består av en nätverkskabel direkt till mitt uttag i väggen. Jag har således ingen router som kan stå och blockera portar varken inåt eller utåt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-08 18:08
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Mitt internet består av en nätverkskabel direkt till mitt uttag i väggen. Jag har således ingen router som kan stå och blockera portar varken inåt eller utåt.

Du har garanterat en router som kan stå och blockera portar inåt och utåt. Den kanske inte står mellan väggen och dig, men någonstans är du kopplad till en router.

Och så vida Transmission inte har några buggar har du något som blockerar den porten du använder i Transmission.

Vad har du för Internetleverantör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 07:53

Har du kanske brandväggen i OS X aktiverad?

Ursprungligen av Rajje:

Har du kanske brandväggen i OS X aktiverad?

Nej, det har jag inte.

Samma här, men jag använder AirPort Express. Har följt anvisningarna för just Express och så, men inget funkar. Jag kan ladda ner och upp ändå, men det är ju störigt!

Ursprungligen av henkebarn:

Samma här, men jag använder AirPort Express. Har följt anvisningarna för just Express och så, men inget funkar. Jag kan ladda ner och upp ändå, men det är ju störigt!

Jag kan inte ens ladda ner eller upp något i Transmission eller andra p2p-program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 09:13

Rekommenderar att du ställer in transmission manuellt att använda en specifik port. Därefter ladda ner och installer nmap och sedan scanna localhost. Då ser du åtminstone om porten faktiskt är öppen på den egna datorn.

Skulle porten vara öppen så ligger inte problemet hos dig utan hos internetleverantören. Har flera vänner som sitter på nätverk som tillhör bostadsföreningen de bor i och där administratören har blockat alla portar över 1000 exempelvis...

Ursprungligen av Nomad:

Rekommenderar att du ställer in transmission manuellt att använda en specifik port. Därefter ladda ner och installer nmap och sedan scanna localhost. Då ser du åtminstone om porten faktiskt är öppen på den egna datorn.

Skulle porten vara öppen så ligger inte problemet hos dig utan hos internetleverantören. Har flera vänner som sitter på nätverk som tillhör bostadsföreningen de bor i och där administratören har blockat alla portar över 1000 exempelvis...

Incoming TCP port är satt till 51433 just nu. Och sedan är "Automatically map port" bockat. Hur menar du med att ställa in porten manuellt?

Jag ska kolla upp det där om nmap.

Ursprungligen av Nomad:

... och där administratören har blockat alla portar över 1000 exempelvis...

Smart kille. Användbarhet kommer i andra hand.
Det finns ju hur många seriösa tjänster som helst som använder portar över 1000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 12:08

Du kan bocka av alternativet "Automatically map port" och ställa in porten manuellt.

Ursprungligen av Nomad:

Du kan bocka av alternativet "Automatically map port" och ställa in porten manuellt.

Får iofs ändå "port is stealth"

Testa Shields Up på www.grc.com då ser du direkt om din port är öppen för trafik utifrån.

Bahnhof som internetleverantör.

Hur som helst så löste det sig. Det började bara fungera som rinnande vatten utan att jag ens rörde någon inställning över huvud taget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-11 20:57

Jag kan fortsätta här och fråga lite till.

Mitt transmission vill inte skicka ut.
Så jag har nu kryssat av "automaticly map port" och då kom det upp att "port is closed" så loggade in på min Airport Extreme och öppnade samma port och nu står det "port is stealth"

Men det verkar inte hjälpa med min uppladdning.

PS. Har ändrat min port till 500 men samma resultat. DS

Borde funka tycker jag Azureus har fungerat innan, och det är Telias 10 Mbit bredband jag har så tycker inte dem borde ha stängt några portar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 21:18

Har du aktiverat NAT-PMP i airporten? annars kan du inte använda alternativet "automaticly map port"...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-13 19:07

Det vet jag inte men jag har kryssat ur "auto map port", det glömde jag o säga

1
Bevaka tråden