Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud ut ur MacBook; knäpper till ibland!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-05 23:29

Hej!

Har kopplat in ett par Harman/Kardon till min Macbook genom hörlursuttaget. Problemet är detta:

Ibland hörs det ett knäppande ljud ifrån högtalarna (när inga ljud spelas). När detta händer försvinner helt enkelt allt ljud, allt blir tyst. När jag trycker på ljud upp/ner kommer det tillbaka.

Vad är det som är fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-05 23:30

För det är väl rätt uttag jag använder? Den med hörlurar på? Den andra porten är väl för Line In?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 07:31

Någon?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-06 07:40

Inte omöjligt att det är precis som med MBAn. Efter en stund utan att det kommit något ljud så stängs ljudkortet av för att spara ström. Detta ger ett fint "popp" om man har hörlurar/högtalare inkopplade (hörs inte i de inbyggda så lätt). När sen det kommer ljud igen så får iaf jag ett "popp" igen i högtalarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 07:47

Så, det är meningen att det ska vara på det sättet? Isåfall är det ju inget att oroa sig för.

Nån som kan skriva att de har samma "problem"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 07:47

Händer det när du har nätsladd i och bättre prestanda markerad i batterispararen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 09:51

Har inte testat så noggrant, men det blir så även om nätsladden är utkopplad, och det är "Normal" som prestanda.

Tror nog att bollman har rätt, att det rör sig om att spara på energi (kanske det du menar, att om man har laddaren i och full hastighet på, då finns inte behovet av att spara på energin genom att stänga av ljudet).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-06 09:57

Jag kör sladd i och full prestanda. Poppen finns där ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 12:05

Ja då verkar det ju vara en ny "funktion" på de nya bärbara datorerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 13:16

det borde i så fall komma en uppdatering som gör att knäppet försvinner, att den sänker volymen innan

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-06 14:33

Jag har exakt samma problem, har vaknat mitt i nätterna av att mina H/K-högtalare poppar till. Lösningen för min del är att mute:a högtalarna då dem inte används.

Skitljud! är så trött på min smällande och kvittrande Macbook Santa Rosa, tar ju 100 år för Apple att fixa...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 15:50

Mmm hoppas också det, man blir lite smårädd när det kommer (särskilt om det är hög volym).

Hade ett annat problem på min iMac; när musik spelades och det kom ett systemljud tex, ploppa högtalarna till extremt mycket (liknande det som är nu på MacBooken). Är detta nått problem jag måste vara rädd att få nu också med MacBooken? Skulle vara EXTREMT skönt att slippa det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 16:20

Sen, förutom frågan högst upp, har jag en till!

Enligt datorn finns det 232 GB tillgängligt på datorn (om jag skulle ta bort musik och filmer). Vart försvinner då resten (det ska ju vara 250 GB)? Försvinner så pass mycket av själva systemet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 16:40

Det är samma på alla macbooks, inget att oroa sig över (upplever samma på min).

Ja, systemet tar en hel del plats, och sen är ju disken formaterad, vilket alltid tar en del på den angivna kapaciteten beroende på olika saker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 16:45

Tackar för alla svar.

Ny fråga; hur långt kan man räkna med att batteriet håller efter en laddning (plus WiFi och över hälften på ljusstyrka)? 2-3h?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 19:12

Har upplevt samma problem med både hörlurar och den inbyggda högtalaren. Dock verkar det som om problem försvann i.o.m. 10.5.2

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-06 22:13

Jag hör exakt samma plopp på min MacBook när jag har förstärkare inkopplad. Har man inte haft ljud på en viss tid låter det som att förstärkaren stängs av, sedan när man sätter igång ljus så går den igång igen. Jag har också undrat vad det är, men nu verkar jag ha fått svar på frågan:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-17 16:42

Kör 10.5.2 och har fortfarande problem med knäppljudet. Extremt irriterande. Kör två aktiva närfältsmonitorer. Man kan ju alltid koppla in ett externt ljudkort, men detta skall dom ju bara fixa.

Det jobbiga är när man sitter med fcp, soundtrack eller logic där man hela tiden stannar uppspelningen, grejar lite och sedan fortsätter. POP! MORR!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 11:25

Tackar även jag för alla svar då jag har exakt samma problem och var på väg att ringa till Apple Support för detta... Men, alltså inget att oroa sig över även om det är SJUKT irriterande!!!!

Ingen som vet om dom fixat nån uppdatering eller liknande till detta?

1
Bevaka tråden